زاهدان- استاندار سیستان و بلوچستان، هر گونه سخت گیری در جهت تضییع فعالیت و حقوق مرزنشینان را مردود دانست و گفت: مرز و مرزنشین یک فرصت اقتصادی و اجتماعی برای کشور است که تضییع حق مرزنشینان زمینه ساز اشتیاق به گریز از قانون و دسترسی به منابعی غیرقانونی را به دنبال دارد.

تهدید جدی قاچاق کالا برای اقتصاد کشور/ مرز و مرزنشین یک فرصت اقتصادی و اجتماعی برای کشور است

به گزارش قدس آنلاین، علی اوسط هاشمی در هفتمین جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در استانداری برگزار شد، بر محافظت و صیانت جدی از منابع تأمین کننده منافع مرزنشینان تأکید کرد.

وی در ادامه خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از فرماندهی مرزبانی، اطلاعات، نیروی انتظامی و دبیرخانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان برای آسیب شناسی و بررسی واقعیت ها و نقاط ضعف استان در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد.

وی ادامه داد: شناخت مبادی ورود کالا اعم از اسکله ها و معابر مرزی با استانهای همجوار که تبدیل به نقاط امن برای قاچاقچیان شده باید شناسایی و راهکارهای لازم ارائه شوند.

هاشمی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز را امری جدی خواند و گفت: مقام معظم رهبری شخصا در مقوله مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود پیدا کرده اند که ورود ایشان حکایت از عمق نگرانی و تهدید جدی قاچاق کالا برای اقتصاد کشور دارد لذا به معنای حقیقی کلمه باید مبارزه کرد.

وی افزود: وقتی اعتبار عالیترین مقام کشور پای کار است به همان میزان صیانت از این اعتبار وظیفه ماست و به همان میزان نیز باید نقش ایفاء کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ضمن تقدیر از عملکرد برخی از مدیران استانی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: پیشرفت دستگاههای ذیربط در برنامه ها و طرحهای مصوب سال ۹۵ امیدوارکننده و گزارشات مربوطه موید تغییر در نوع رویکردها و شاخص ها است، هرچند هنوز در برخی از بخشها عملکرد مناسب نیست.

وی با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان باید در مبارزه با قاپاق کالا و ارز پیشتاز باشد افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و برخورداری از مرزهای گسترده با کشورهای همسایه، هر نوع طرح نوین در ارتباط با پدیده قاچاق باید در این استان به صورت پایلوت اجرا شود.

هاشمی، مجهز کردن ناوگان مسافری برون شهری به سامانه نرم افزاری سپهتن را طرحی ارزشمند در جهت ارتقاء ضریب امنیت و کنترل وسایل حمل و نقل عمومی و تضمین آسایش مسافران عنوان کرد.

وی، استفاده این سامانه را برای ناوگان حمل و نقل سوخت در استان ضروری دانست و خاطر نشان کرد : اتصال به این سامانه به خاطر تهدید در حوزه سوخت و ضرورتهای محیطی این استان از ضروریات است و نصب آن بر روی نفت کشها از بخشی از پدیده قاچاق جلوگیری خواهد کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد : خروج ۵۷۰۳ نفر شتر و ۶۹۹ رأس گاو از استان در سال ۹۵ گویای حمایت از تولید و اشتغال بومی است.

هاشمی تصریح کرد : برخلاف سیاست انسداد و نبود مجوز خروج دام از استان طی سنوات گذشته اما در سال ۹۵ با تغییر این سیاست، گام مهمی در جهت حمایت از تولید دام استان برداشته شد.

استاندار اضافه کرد: شهرستان نیکشهر به سبب برخورداری از شرایط اقلیمی خاص و قابلیت تولید یونجه در مدت ۲۰ روز می‌تواند به قطب تولید دام و ایجاد مجتمع های بزرگ دامپروری در منطقه تبدیل شود.

همچنین دبیرکمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در این جلسه از افزایش ۱۱۰ درصدی کشفیات کالا نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: تلاش دستگاه‌های اجرایی در امر مبارزه با قاچاق کالا، نسبت به ظرفیتهای موجود در سال ۹۵ افزایش چشمگیری داشته است. در سالجاری تعداد ۱۹۹ دستگاه نفتکش و ۸۶ دستگاه کامیونت با بیش از ۱۰ هزار لیتر سوخت کشف شده است.

وی همچنین از توقیف تعداد ۲۳۹۹ خودروی حمل سوخت و ۳۸۹۰ خودروی توقیف شده در بحث کالای قاچاق خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.