معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی معتقد است که منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب منطبق با موارد مندرج در وقف نامه‌ها است.

امکان اختصاص سود سپرده ها در وقف های مشارکتی/70 درصد عواید موقوفات آستان مربوط به وقف های مطلق است

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی معتقد است که منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب در حکم انتساب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منطبق با موارد مندرج در وقف نامه‌ها است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا دانشورثانی می‌گوید: قانون اساسی آستان قدس رضوی همین وقف نامه‌ها است و تمام فعالیت‌های این آستان مقدس در حوزه‌های مختلف منطبق با نیات واقفین و موارد مندرج در این وقف نامه‌هاست.

۷۰ درصد درآمد آستان قدس رضوی از موقوفات مطلق است

این مقام مسؤول با اشاره به موقوفات مطلق و خاص آستان قدس رضوی، بیان می‌کند: ۷۰ درصد عواید موقوفات آستان قدس رضوی مربوط به موقوفات مطلق است و واقفان سرفصل خاصی را برای مصرف مشخص نکرده اند، از این رو با نظر تولیت آستان قدس رضوی این عواید در حوزه‌های مرتبط با زائر و زیارت هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه هر موقوفه هزینه‌ها، درآمدها و مصارف خاص خودش را دارد و عمل به نیات واقفین جزو اولویت‌های اصلی آستان قدس رضوی است، می‌گوید: تلاش می‌شود تا براساس نیات واقفین بودجه سالیانه هر موقوفه به صورت جدا و جمعی تنظیم و بر اجرای آن نظارت شود.

پردرآمدترین سرفصل‌های موقوفاتی

حجت الاسلام والمسلمین دانشورثانی ادامه می‌دهد: بیشترین عواید حاصل از موقوفات خاص در بخش روشنایی حرم مطهر رضوی، برگزاری مراسم سوگواری و روضه خوانی، حفاظ، درمانی و دارالشفا، فقرا و مستمندان و فرش حرم مطهر است.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی در پاسخ به این پرسش که رابطه تعداد رقبات وقفی با عواید موقوفات در چیست، توضیح می‌دهد: شاید برخی از سرفصل‌های موقوفاتی دارای تعداد قابل توجهی رقبه وقفی شامل ملک، زمین، چاه، قنات و... باشد، ولی عواید مالی حاصل از آن موقوفه اندک باشد، اما در این بین برخی از رقبات با وجود آنکه از نظر کمیت شاید رقبات زیادی نداشته باشد ولی درآمد موقوفاتی آن بالا است.

وی در ادامه سخنانش می‌گوید: وظیفه اصلی معاونت امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی، رسیدگی حقوقی و قضایی به پرونده‌های مختلف این آستان مقدس در محاکم قضایی است. این پرونده‌ها از جایی ناشی می‌شود که اشخاص حقیقی و حقوقی در اموال، رقبات و زمین‌های وقفی تصرفی ایجاد کرده و مانع عمل به نیت واقف شده‌اند.

وی می‌افزاید: تمام تلاش ما جهت بهره‌گیری صحیح از درآمدها و مصارف در امور مختلف، رسیدگی به امور حقوقی  است تا ذره‌ای نسبت به موقوفات حضرت رضا(ع) و درآمد آن دخل و تصرفی روی ندهد.

تشکیل هیأت توافق آستان قدس رضوی

حجت الاسلام والمسلمین دانشورثانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل هیأت توافق، می‌گوید: در ۶ ماه اخیر به دستور تولیت آستان قدس رضوی هیأت توافق متشکل از کارشناسان و مسؤولان امور حقوقی و موقوفات و املاک و اراضی تشکیل شده است و در جلسات این هیأت که هر هفته چهار جلسه برگزار می‌شود، عموم کسانی که با آستان قدس رضوی اختلاف مالی یا ملکی دارند، به صورت توافقی مشکلشان حل می‌شود. به گفته معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی این جلسات هر هفته روزهای دوشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود و تاکنون ۹۵ درصد موارد اختلافی مطرح شده در این جلسه به توافق طرفین رسیده است.

منشور هفت گانه رهبری منطبق با وقف نامه‌هاست

وی با اشاره به منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب در حکم انتساب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان می‌کند: تمام بندهای این منشور هفت گانه برگرفته از وقف‌های آستان قدس رضوی است و در پایان نیز ایشان تأکید بر رعایت نیات واقفین می‌کنند.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به اقدام‌های جدید آستان قدس رضوی با محوریت منشور هفت گانه رهبری به تولیت آستان قدس رضوی، اظهار می‌دارد: طی هفته‌های گذشته آستان قدس رضوی تشکیل شورای فقهی را در دستور کار خود قرار داده است و در این شورا مسایل شرعی که باید در حوزه موقوفات، رقبات وقفی، هرینه‌ها و مخارج آستان قدس رضوی رعایت شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارگروه رسیدگی به چک‌های برگشتی

وی با اشاره به شکل گیری کارگروه رسیدگی به چک‌های برگشتی، می‌گوید:  بسیاری از مستأجرین و بدهکاران آستان قدس رضوی در ازای پرداخت اجاره بها  و ...  چک‌هایی را به آستان قدس رضوی داده‌اند ولی نتوانستند آن را پرداخت کنند و چک‌هایشان برگشت خورده است از این رو این کارگروه به جای طرح دعوا در محاکم قضایی، با توافقی که با این افراد می‌کند با دادن مهلت  زمانی و یا در قالب اقساط شرایط را برای پرداخت بدهی این بدهکاران تسهیل می‌کند.

سپرده‌های پولی خود را وقف حضرت رضا(ع) کنید

حجت الاسلام والمسلمین دانشور ثانی در ادامه سخنانش تصریح می‌کند: خوشبختانه این امکان  نیز فراهم شده است که همه افراد در سطوح مختلف مالی بتوانند واقف باشند، به این شکل که هر کس به اندازه توانایی که دارد مبلغی را به این آستان مقدس می‌دهد و در وقف مشارکتی شریک می‌شوند و پس از اینکه مبلغ مورد نظر برای خرید یک زمین و یا ملک تأمین شد، آستان قدس رضوی مجموعه و یا ملک را خریداری می‌کند و همه کسانی که برای خرید آن املاک پولی را پرداخت کرده اند، واقف آن می‌باشند.

وی توضیح می‌دهد: حتی این امکان نیز فراهم شده است تا افرادی که تمایل دارند، سود سپرده بانکی خود را برای مشارکت در وقف‌های مشارکتی و یا هزینه‌های حرم مطهر رضوی اختصاص دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.