گیلان- وزیر نفت هجوم و غارت شهرهای ایران در گذشته را یکی از دلایل توسعه نیافتگی ایران دانست و گفت: با وجود اینکه گیلان و مازندران هیچ غارت و خشکسالی اتفاق نیفتاده اما باید دلیل عدم توسعه یافتگی گیلان را از خود بپرسیم.

دلیل توسعه‌نیافتگی گیلان و مازندران نامشخص است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بیژن زنگنه ظهرسه شنبه در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی در سالن غدیر استانداری گیلان، با بیان اینکه اگر پرداخت تسهیلات منجر به رونق تولید نشود تاثیرگذار نیست، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی باید منجر به تولید در این واحدها شود.

وی با پیشنهاد به تولیدکنندگان و صادرکنندگان پرورش ماهی افزود: استفاده از تسهیلات ارزی برای تولید و صادرات آبزیان حائز اهمیت بوده و تعرفه مالیات برای صادرات صفر است و باید با به‌کارگیری تکنولوژی بتوانیم در امر تولید و صادرات اقدام کنیم.

وی گیلان و مازندران را دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای در کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به تمام ظرفیت‌هایی که در همه بخش‌ها در گیلان و مازندران وجود دارد اما در حد مطلوب توسعه صورت نگرفته و دلیل این امر نامشخص بوده و باید فکری برای دورنمای آینده درآمد استان شود ضمن اینکه تکیه بر درون‌زایی و برون‌گرایی به‌درستی در گیلان وجود دارد و باید بدانیم که رشت جزو نخستین کانون‌های فرهنگ و تمدن در کشور است.

وزیر نفت رقابت در بازار را بسیار شدید خواند و گفت: امکان پرداخت تسهیلات ارزی با سود سه درصد برای واحدها وجود دارد و این تسهیلات از طریق صندوق توسعه ارزی انجام می‌شود و بدون صادرات نمی‌توانیم به بقای خود ادامه دهیم و برون‌گرایی در اقتصاد مقاومتی بر این مبنا است.

وی به واردات برنج و تاثیر آن در بازار مصرف داخلی اشاره کرد و یادآور شد: برنج وارداتی رقیب برنج داخلی نیست البته برنج وارداتی در بازار تاثیرگذار است اما کسی که برنج ایرانی مصرف می‌کند به دنبال برنج خارجی نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.