بوشهر- در حالی که مسوولان میراث فرهنگی و شهرداری بندر بوشهر در تلاش بودند تا ابروی موزه مردم شناسی این شهر و یا همان بلدیه معروف را برای میزبانی میهمانان وروزی بیارایند اما متاسفانه با تخریب یکی از ستون های این خانه چشمش را هم کور کردند .

زیباسازی اَبروی«بلدیه» چشمش را هم کور کرد

به گزارش قدس آنلاین، مرمت موزه مردم شناسی که با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و مجوز شهرداری آغاز شده بود و مقرر بود این بنا در آستانه سال جدید با ظاهری آراسته به میزبانی گردشگران برود اما در کمال تعجب بخشی از این بنا در حین مرمت فرو ریخت.

مقصر پیمانکار یا ناظر؟

تخریب بخشی از این موزه حال موجب شده تا انگشت مسوولان به سمت پیمانکار، میراث فرهنگی و البته شهردار بافت فرهنگی بوشهر بلند شود.

شهردار بافت فرهنگی،تاریخی شهر بوشهر در این رابطه توضیخ می دهد: وی در خصوص اتفاق پیش آمده  و تخریب یکی از ستون های عمارت طاهری بیان کرد: متاسفانه از آنجایی که مرمت آثار تاریخی کاری پیچیده و بسیار فنی است، به علت فرسودگی و خوردگی چوب های کلاف سقف، ستون بنا در حین انجام عملیات مرمت تخریب گردید که خوشبختانه خسارت مالی و جانی برای شهروندان در بر نداشته است.

وی ادامه می دهد: البته به دلیل حساسیت ویژه ای که این شهرداری برای بازسازی بافت تاریخی شهر بوشهر قائل است جهت اجرای دقیق تر و فنی تر این طرح از سازمان میراث فرهنگی بوشهر به عنوان ناظر کمک گرفته است.

علیرضا سعیدی درباره مرمت عمارت طاهری (موزه مردم شناسی کنونی) هم بیان می کند:  مرمت این عمارت با هماهنگی و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی بوده است.

شهردار بافت تاریخی بوشهر ادامه داد: کار جمع آوری آوار ها و مقاوم سازی ستون ها صورت پذیرفته و مرمت بنا و باز سازی بخش تخریب شده به زودی انجام خواهد شد.

احتیاط بیشتری نیاز بود

در همین خصوص، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر هم اظهار داشت: حتی اگر یک سنگ در بناهای تاریخی به زمین افتاده و جابجا شود، برای ما ناراحت کننده است، اما جای شکر دارد که بخشی در این حادثه تخریب شد که قسمت اساسی بنا نبوده و قابل ترمیم است.

ناصر امیرزاده ادامه داد: در راستای پروژه شهرداری جهت جداره سازی بافت تاریخی که عمارت طاهری هم بخشی از آن می باشد، ناظری تعیین کرده بودیم؛ اما در کنار اینکه ضرورت داشت شهرداری به دلیل ماهیت ساختمان؛ احتیاط بیشتری در کارش داشته باشد، ناظر ما هم باید دقت بیشتری می داشت، از این رو مجوعه خود را در این اتفاق مقصر می دانیم.

امیرزاده ادامه داد: تلاش می شود تا ستون تحریب شده در اسرع وقت بازسازی و شرایط مناسبی تا ایام عید در این محل حاکم شود، برای پیشگیری از اتفاقات مشابه در ساختمان های دیگر هم نشستی با ناظران حوزه عمرانی داشته ایم، هرچند شرایط ساختمان های تاریخی بعضا در حین مرمت چنین مشکلاتی را پیش می آورد و نمی توان تضمین کرد اتفاق دیگری در بناهای تاریخی رخ ندهد، ولی باید نظارت و مراقبت های خود را تقویت کنیم.

پیمانکار کم تجربه بود

دبیر کمیسیون عمران شورای شهر بوشهر نیز در این رابطه بیان کرد: میراث فرهنگی و شهرداری به سهم خود در این اتفاق مقصرند و اگر اصلاحی در فعالیت و نظارت شان صورت نگیرد، امکان تکرار تخریب بناهای تاریخی جدی تر می باشد.

کوروش سلطانی اظهار کرد: طبق اطلاعات ما، پیمانکاری که مسئولیت بهسازی جداره بیرونی بافت تاریخی را برعهده دارد، تجربه کار در ابنیه تاریخی و رتبه این کار را ندارد که چنین موضوعی دارای اشکال است، از ظرفی میراث فرهنگی هم هرچند ناظری برای این موضوع معرفی کرده، ولی عدم حضور مستمر در پروژه باعث این مشکلات شده است.

وی ادامه داد: مهمتر از این موارد، نبود طرح مرمت از سوی شهرداری جای انتقاد دارد که در بروز این اتفاق موثر است و انتظار می رود برای حفظ هویت شهر و بناهای تاریخی، با مطالعه و مشاوره های مناسب وارد این حوزه شده، نه اینکه بصورت آزمون و خطا باشد.

موزه ای به قدمت قاجار

بنای موزه مردم شناسی معروف به عمارت طاهری بوده که در دوره قاجاریه محل سکونت آقای سیادت اولین شهردار یا رئیس بلدیه بندر بوشهر بوده است.بنای عمارت طاهری یا موزه مردم شناسی استان بوشهر در جداره ساحلی محله بهبهانی بافت تاریخی فرهنگی بندر بوشهر قرار گرفته و چشم اندازی زیبا به خلیج فارس دارد و در نوع خود جلوه های هنر معماری سنتی بوشهر را به نمایش می گذارد.این موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

در طبقه اول راهروی ورودی،نقشه های هوایی بندر بوشهر،ماکت بافت تاریخی فرهنگی(چهار محل) تابلوهای تصاویر آثار تاریخی طبیعی،اتاق آب،اتاق مطبخ یا آشپزخانه،اتاق حنابندان در طبقه اول در حیاط،ابزار آلات کشاورزی و ماکت شناور سنتی یا لنج قرار دارد.در طبقه دوم بنا چند نمونه از مشاغل مربوط به بازار قدیم بوشهر (آهنگری،خیاطی و حجره فروشی صنایه دستی حصیری اتاق اشیا زینی و لوازم منزل در دوره قاجاریه،اتاق نشیمن بوشهری و اتاق موسیقی سنتی و آئینی بوشهر ساخته شده است.در راهرو و بالکن طبقه دوم نمونه هایی از آبزیان خلیج فارس و صنایع دستی دریایی به نمایش گذاشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.