۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 511169

اولین ساعات بامداد روز دوشنبه بود که وزارت دفاع کره جنوبی از ازمایش چهار موشک بالستیک جدید کره شمالی خبر داد. آزمایشی جدی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر که موجب خشم همسایگان این کشور شد.

آتش بازی در لانه اژدها

قدس آنلاین - اولین ساعات بامداد روز دوشنبه بود که وزارت دفاع کره جنوبی از ازمایش چهار موشک بالستیک جدید کره شمالی خبر داد. آزمایشی جدی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر که موجب خشم همسایگان این کشور شد. به گفتۀ مقامات کرۀ جنوبی و ژاپن، این موشک ها از پایگاه «تونگجانگ ری» در نزدیکی مرز این کشور با چین پرتاب شده و پس از طی نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر در شرق کرۀ جنوبی و در دریای ژاپن سقوط کرده است. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در واکنش به این آزمایش موشکی پیونگ یانگ گفت : «موشک های پرتاب شده توسط کرۀ شمالی در دریا و در منطقۀ اقتصادی تحت کنترل ژاپن سقوط کرده اند. ژاپن اطلاعات لازم را در این باره جمع آوری و بررسی خواهد کرد. ما همچنین اعتراض شدید خود را در مورد این اقدام کرۀ شمالی اعلام می کنیم.»

سه موشک از چهار موشک پرتاب شده در این منطقۀ آبی اقتصادی که تحت کنترل ژاپن قرار دارند سقوط کرده اند. ژاپن می گوید این امر یک تهدید مستقیم از سوی کرۀ شمالی است و با آن مقابله خواهد کرد.

«تاد» با همه مخالفت های روسیه و چین در خاک کره جنوبی مستقر می شود

آمریکا که بارها اعلام کرده است حافظ منافع شرکای استراتژیک اش (نظیر ژاپن و کره جنوبی) در منطقه است، اعلام کرد با این آزمایش اخیر کره شمالی استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی انجام خواهد شد. البته چینی ها در این زمینه نیز درست روز تحلیف ترامپ، پیام معناداری برای وی فرستادند. آنها با آزمایش موشکی جدید خود به تمام توانمندی شان را به گوش آمریکایی ها رساندند. موشکی با برد ۱۶ هزار کیلومتر و توانایی حمل ۱۲ کلاهک اتمی، سلاحی که می تواند از هرنقطه زمین هر نقطه دلخواهی را مورد هدف قرار دهد. اما با وجود اعتراضات شدید روسیه و چین، ایالات متحده و کره جنوبی در مسئله استقرار سامانه ضد موشکی "تاد" در شبه جزیره کره ای به توافق رسیدند.به امید کاهش اقتدار نظامی آمریکایی و ژاپنی در نزدیکی مرزهای خود، چین قبلا سعی می کرد بر رژیم کره شمالی فشار آورَد و با تحمیل تحریم های بسیار دردناک علیه آن کشور موافق بود. آیا پس از استقرار سامانه ضد موشکی در جمهوری کره، سیاست پکن دگرگون می شود؟

تدابیر تقابلی چین در واکنش به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی در   کره جنوبی

به گزارش اسپوتنیک، یانگ یوجون سخنگوی وزارت دفاع چین تاکید کرد که مخالفت پکن با سامانه دفاع موشکی تاد کاملا روشن است. ما به دقت تحولات مربوط را زیر نظر داریم و اقدامات لازم را برای حفاظت از امنیت ملی راهبردی و تعادل راهبردی منطقه اتخاذ خواهیم کرد. وزارت دفاع چین اعلام کرد: تدابیر متقابلی را در واکنش به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی در کره جنوبی اتخاذ خواهد کرد. چین که حمایت کامل آن می تواند مسیر شورای امنیت برای اعمال تحریمهای جدید علیه کره شمالی را هموار کند، بارها با استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی مخالفت کرده و این اقدام را تهدیدی علیه قدرت نظامی خود می داند. با این اوضاع احتمال یک درگیری جدی در دریای مشترک بین چین و ژاپن میان دو کشور پیش بینی می شود. از همین رو کارشناسان معتقدند اصلی ترین چالش پیش روی دولت ترامپ اینبار نه در خاورمیانه که در شرق اسیا خواهد بود.

باکس تحلیل/ دکتر علی رافع کارشناس مسائل شرق آسیا

هر قدر که تناقضات در روابط چین و ایالات متحده شدت پیدا می کند، کره شمالی به طور طبیعی از منبع مشکلات به شریک کوچک و امیدبخشی تبدیل می شود. شریکی غیر قابل انعطاف ولی بسیار مهم برای چینی ها، همین شریک در طول جنگ سرد برای چین و اتحاد جماهیر شوروی بسیار کارآمد بود. علاوه بر این، از لحاظ اقتصادی، تحریم ها علیه کره شمالی و چین را به تنها راه گریز کره شمالی برای روابط با دنیای خارجی تبدیل می کند. وابستگی کره شمالی به چین در حال حاضر بیش از هر زمانی در تاریخ است. بنا براین، امکانات استفاده از کره شمالی در منافع خود توسط چین در دراز مدت افزایش خواهد یافت. چیزی که از چین طلب می شود، ختم خاموشانه اجراء تحریم های شورای امنیت ملل متحد که از نقطه نظر منافع چین اهمیت خود را دیگر از دست داده است. نتیجه آن، اعاده و رشد امکانات اقتصادی دولت کره شمالی که چندی پیش قدم به تقویت وضع اقتصادی خود برداشته استپس، اینچنین بر می آید که کره شمالی می تواند بر هدف مهم و تاریخی اش فائق آید، و آنهم اینکه در مقطع زمانی بین متلاشی شدن دوقطبی روسیه و آمریکا و تبدیل شدن چین به رقیب اصلی ژئوپولیتیک ایالات متحده آمریکا، همچنان ایستادگی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.