در روزهای پایانی سال 95 و در ماه های آخر دوران تصدی دولت یازدهم، تغییراتی را در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی شاهد بودیم. تغییر معاونت سینمایی وزارت خانه آن هم پس از گذشت زمان کوتاهی از برگزاری بزرگترین اتفاق سینمایی کشور(جشنواره فیلم فجر) موضوع مهمی است.

اظهار نظر اهالی سینما در مورد محمدمهدی حیدریان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از الف، این تغییر با حواشی بسیاری همراه بود. ماجرای تکذیب و تایید استعفای ایوبی موضوعی بود که در همان روزهای اول مطرح شد. جالب آنکه تکذیب استعفا در روز اعلام خبر از سوی خود ایوبی بود و او خبر استعفا را با قاطعیت اعلام کرده بود.

محمد حیدریان شخصی باسابقه از حیث مدیریت است و همین نکته موجب می‌شود تا اهالی سینما شناخت خوبی از او داشته باشند. شناخت اهالی سینما از حیدریان موجب می‌شود تا با مرور اتفاقات و تصمیمات اتخاذشده از سوی او، نقاط قوت و ضعف حیدریان را به یادآورند. یادآوری نقاط ضعف می‌تواند شروع دل‌نگرانی و دل‌مشغولی و انتقاد و مرور نقاط قوت هم می‌تواند موجی امیدواری بدنه‌ی سینمای کشور در مورد آینده سینمای کشور تحت مدیریت حیدریان باشد.

افراد مختلفی از اهالی سینما به اظهارنظر در مورد انتخاب حیدریان پرداختند و در میان صحبت های خود به توقعات فضای حال حاضر سینمای کشور از حیدریان هم گفتند.
 
سیروس الوند: ما از حجت اله ایوبی بدی ندیدیم/ از حیدریان سابقه خوبی در ذهن داریم

سیروس الوند، کارگردان باسابقه‌ی کشور در خصوص این انتصاب گفت: ما از محمدمهدی حیدریان سابقه خوبی در ذهن داریم. در دورانی که او مشغول به‌کار بود، سینمای ما مشکلات فعلی را نداشت. سینمای ایران این روزها اگرچه در خارج از کشور سربلند است اما در داخل گرفتاری‌‌های بسیاری دارد.

الوند با اشاره به دوران مدیریتی ایوبی تصریح کرد: « ما از حجت اله ایوبی بدی ندیدیم اما متأسفانه در دوره‌ای مسئول بود که وزارت ارشاد هیچ قدرتی نداشت. اکنون مشخص شده است که تلویزیون با سینما عناد دارد و من برای حل این مشکلات راهی جز مشارکت صنوف در تصمیمات وزارت ارشاد نمی‌بینم. وزارت ارشاد هر تصمیمی که می‌خواهد برای سینما بگیرد حتما نظر نمایندگان صنوف را لحاظ کند.

مسئله بعدی این است که تسهیلاتی که به عنوان وام داده می شود باید به فیلمنامه ها و موضوعات‌شان تعلق بگیرد نه به آدم‌‌ها. بعد از 35 سال آدم‌ها همچنان با اسم‌هایشان کمک هزینه می‌گیرند نه با آثارشان و این بساط باید برچیده شود.

الوند همچنین افزود:«ما اکنون شاهد فعالیت نهادی‌هایی هستیم که عملکردشان موازی‌کاری با وزارت ارشاد است. به عنوان مثال چرا فیلم‌هایی مانند «عصبانی نیستم»، «رستاخیز» و «خانه پدری» با وجود داشتن پروانه نمایش از وزارت ارشاد نتوانستند نوبت اکران عمومی بگیرند؟ این اتفاق نتیجه فعالیت نهادهایی است که می‌خواهند ایجاد ناامنی کنند؟

ابوالحسن داودی: شخصاً امیدوارم اتفاقات خوبی بیافتد

ابوالحسن داودی درباره انتصاب محمدمهدی حیدریان گفت: «سال ها قبل زمانی که  علیرضا رضاداد از مدیریت فارابی کنار گذاشته شد، سرمقاله ای برای روزنامه اعتماد نوشتم و در آن به اهمیت استمرار حضور این مدیران در سینما اشاره کردم و اینکه کارآمد شدن این مدیران چقدر برای سینما هزینه برداشته است. مدیرانی مثل رضاداد و حیدریان افرادی اند که اهالی سینما بیش از سه دهه است با آنان در ارتباط بوده‌اند و آنان «طرح کاد» خود را همراه این دست اندرکاران قدیمی طی کرده‌اند. تمام این مدیران تجربیات خودشان را در دوره های مختلف با منافع و زیان هایی که برای اهالی سینما پدید آورده، به دست آورده اند و به موقعیت فعلی رسیدند.

او ادامه داد: شخصا بسیار امیدوارم براساس اینکه خودم هیچ انتظار شخصی برای کارم ندارم و مطالباتم برای سینماست ، اتفاقات خوب بیافتد. همچنین کسانی که حیدریان را همراهی می کنند کسانی باشند که اهل سینما بتوانند تداوم بخش مثبت تجربیات مدیریت گذشته را هم شاهد باشند، هم احترام متقابل باشد و هم کسانی که شناخت کافی نسبت به اهالی سینما دارند و توان ارتباط با آنان را دارا هستند بر مسئولیت ها گمارده شوند. این ویژگی‌ها در آدم‌های خاصی می تواند باشد که اگر درست انتخاب شوند، بدنه سینماهم می تواند همراه تر با مدیریت دولتی باشد. 

داودی همچنین درباره دوره مدیریت حجت الله ایوبی گفت: از دوره‌ای که آقای ایوبی گذراند به نسبت وضعیت قبل إز خودش از او ممنون هستم و بر این باورم که او توانست امتیازاتی را برای سینما به وجود آورد. البته این معنایش آن نیست که این دوره بدون اشکال بود. مهمترین وجهی که آقای ایوبی بعد از همه این افت و خیزهای سه دهه در سینما به سینمای ایران آورد، احترامی بود که سعی می کرد به اهل سینما بگذارد. ممکن است آن احترام به تنهایی خیلی مشکل سینما را حل نمی کرد، اما این رابطه مغتنم بود. به علاوه اینکه برنامه و پروژه‌های مثبتی در این سه چهار سال آغاز کرد که می توانند کامل شوند، اشکالات آن برطرف شود وفکر می کنم آقای حیدریان با تجربه‌اش این کار را خواهد کرد.

اکبرنبوی: ما از آقای حیدریان پیشینه‌ای در ذهنمان داریم

اکبر نبوی کارشناس سینما درباره این انتصاب گفت: ما از آقای حیدریان پیشینه‌ای در ذهنمان داریم، همه ما که از دهه شصت پیگیر جدی سینما هستیم نقش آقای حیدریان را به خاطر می‌آوریم. ایشان در مجموع جزو مدیران سینمایی کشور هستند که در نوع شکل‌گیری سینما پس از انقلاب نقش‌شان کمرنگ نبوده. ایشان به همراه آقای محمد بهشتی و آقای فخر‌الدین انوار در واقع در یک مثلث، 11 سال سکان هدایت سینمای کشور را در اختیار داشتند و این 11 سال مشحون از سیاست‌های درست و بعضا نادرست، فیلم‌های بسیار خوب، فیلم‌های خوب، فیلم‌های متوسط و فیلم‌های ضعیف بوده است.
اکبر نبوی با مثبت ارزیابی کردن دوران مدیریت ایوبی گفت: من عملکرد ایشان را با وجود نقاط ضعف و قوتش مثبت ارزیابی می‌کنم، وقتی بخواهیم از دوره آقای ایوبی معدل بگیریم، نظر من در مجموع مثبت است.

محسن علی‌اکبری: حیدریان سینمای ایران را به خوبی می‌شناسد

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما نیز درباره انتصاب حیدریان گفت: حیدریان چه آن زمان که در سیما فیلم و شبکه جام‌جم بود و چه بعد که در امور سمعی و بصری معاونت سینمایی مشغول به کار شد نشان داد با مدیری طرف هستیم که شرایط سینمای ایران را به خوبی می‌شناسد.

علی اکبری نیز در این‌باره توضیح داد: متاسفانه جناب ایوبی اطلاعی از شرایط داخلی سینما نداشتند و ما از روز اولی که ایشان در این سِمَت قرار گرفتند بارها و بارها نگرانی خود را اعلام کردیم و گفتیم این انتخاب هم به ضرر ایوبی و هم به ضرر سینمای کشور خواهد بود.

وی در خصوص مسائلی که گمان می‌کند حیدریان باید در الویت کاری خود قرار دهد گفت: امیدواریم حضور محمدمهدی حیدریان مرهمی باشد بر زخم‌های سینمای ایران. قطعا او خود بیش از همه ما بر اوضاع آگاه است و ما هر چه بگوییم مصداق زیره به کرمان بردن است اما قطعا یکی از خواسته‌های ما توجه به سینمای ملی و ارزشی و بها دادن به فیلم‌هایی است که به مباحث مورد نیاز جامعه ایرانی بپردازند. علاوه بر حمایت از چنین آثاری چه در حوزه تولید و چه در حوزه اکران، حفظ حرمت پیشکسوتان نیز مسئله دیگری است که در طول دوران مدیریت حجت‌اله ایوبی مغفول مانده است.

سیروس تسلیمی: انتخاب حیدریان بهترین گزینه بود

سیروس تسلیمی تهیه‌کننده سینما، نظر خود را درباره ریاست حیدریان بر سازمان سینمایی اینگونه مطرح کرد: انتخاب حیدریان از همه جهات بهترین گزینه بود و این انتخاب به شکل هوشمندانه‌ای صورت گرفت. آقای حیدریان در سال‌های 58-59 که ما در ارشاد دست‌اندکار بودیم در تمام مراحل حضور داشتند و به نوعی می‌توانم بگویم او سیف‌الله داد دوم است.

تسلیمی با ابراز امیدواری از اینکه بعد از انتخابات سال آینده نیز مدیران کارآمد تغییر نکنند گفت: مشکل اصلی سینمای این روزهای ما مسئله اکران فیلم‌هاست. خیلی‌ از فیلم‌ها رنگ پرده بر خود نمی‌بینند و خیلی از آنها هم با رانت اکران می شوند. بخش مهم دیگری که به نظرم باید به آن رسیدگی شود هم در زمینه تولید است که باید سر و سامان بگیرد. فیلمنامه‌های زیادی می‌آیند و می‌روند، اگر ساخته شوند ممکن است اکران نشوند و برخی هم آنقدر ضعیف هستند که سینما را نابود می‌کنند. به نظرم این موضوع باید سر و سامان بگیرد و اقدامات کارشناسی‌تری روی آن صورت بگیرد.
 
 
علیرضا رضاداد:سینمای کشور باید از حضور ایشان بهره‌برداری کند

علیرضا رضاداد گفت:به نظرم فرصت حضور آقای مهندس حیدریان در سینمای کشور،فرصت بسیار مغتنمی است و باید از حضور ایشان، سینمای کشور بسیار بهره‌برداری بکند. علیرضا رضاداد که از ۲۰ سال پیش  در دوره‌ی مدیریت محمدمهدی حیدریان در سیمافیلم و سپس در زمان مدیریت وی در سینما به عنوان مدیرعامل فارابی فعالیت داشته است و به تعبیری یار مدیر جدید سازمان سینمایی شناخته شده است

وی درباره‌ی رویکردش درباره‌ی حضور دوباره‌ی حیدریان در مدیریت سینمایی کشور گفت: ابتدا اجازه می‌خواهم، بگویم که تحسین و تقدیر از زحمات جناب ایوبی و شایستگی‌های ایشان را به زمان تودیع ایشان موکول می‌کنم و فعلا حرفی نمی‌زنم، حتما در آن جلسه در این باره سخن گفته خواهد شد. از این فرصت برای تبریک حضور مهندس حیدریان در سینما و تشکر از وی برای پذیرش این مسئولیت آن هم در این زمان استفاده می‌کنم که حقیقتا با فداکاری و از خودگذشتگی همراه بود.او که به عنوان مشاور رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک با مدیر پیشین سینمای حجت‌الله ایوبی هم همکاری داشته است با اشاره به سوال مطرح شده،توضیح داد: به نظرم فرصت حضور آقای مهندس حیدریان در سینمای کشور،فرصت بسیار مغتنمی است و باید از حضور ایشان، سینمای کشور بسیار بهره‌برداری بکند.

رضاداد خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلاتی که شاهدیم برای امروز و دیروز سینما نیست و بخشی از آنها به ذات سینما در کشوری مثل ما، با همه پیچیدگی‌ها و با همه‌ی توسعه یافتگی‌هایش برمی‌گردد و به همین جهت این شرایط نیازمند یک مدیر توانمند، مجرب و باسابقه‌ای بوده و هست.

او در عین حال گفت: البته من می‌دانم آقای حیدریان، بسیار پرهیز می‌کرد از اینکه  مستقیم درگیر مسائل سینما بشود و باز ترجیح می‌دادند که در مقام مشاور عالی وزیر بتواند به سینما کمک کنند ولی به هرحال الان که در این مسوولیت قرار گرفتند، گمان می‌کنم برای سینما یک فرصت خوبی است و ان شاء الله بتواند هم در این دولت و هم در دولت آتی قدم‌های خیلی محکمی در راستای هدف‌های خیلی بزرگی که مطمئن هستم در برنامه‌های ایشان هست، بردارد.

این مدیر فرهنگی با اشاره به "تجربه همکاری‌ بیست و چند سال‌اش با محمد مهدی حیدریان" خاطرنشان کرد: ایشان نگاه سیستمی و برنامه محور دارند و فکر می‌کنم این نگاه سیستمی و برنامه محور همان چیزی است که سینمای ما به آن نیازمند است و جای خالی آن امروز حس می‌شود، چرا که هر تحولی در سینمای ایران چه در جهت صنعتی سازی و چه در جهت رونق بخشی به فعالیت سینما، نیازمند این دو ویژگی است که در ایشان نمایان و مشهود است.

رضاداد تاکید کرد: تجربه‌های کارکردی مدیریت فرهنگی ایشان هم تجربه‌های بسیار ارزشمندی است؛ چه در دهه 60 و 70 در سینما، چه در دهه 70 و آغاز دهه 80 در تلویزیون و چه مجددا  در دهه 80 در سینما تاکنون،همه این تجربیات ان شا الله برکاتی برای مدیریت سینمایی کشور به همراه دارد و با توجه به حُسن استقبالی که جامعه سینمایی از حضور ایشان در ارشاد در سه ماهه گذشته نشان دادند، فکر می‌کنم ایشان سرمایه جدی است که حضورشان در سینما منشا تحول جدی خواهد بود و رفع نیازها امروز سینما را به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.