پنج ماه می شود که آب خوش از گلویش پایین نرفته است. رئیس جمهور برکنار شده کره جنوبی از وقتی سیاست ، روی خوشش را از او پنهان کرد ، شب و روز تلاش کرد تا چرخ کج مدار سیاست را وادار کند باب میلش بچرخد.

آرزوهای بر باد رفته خانم رئیس جمهور

پنج ماه می شود که آب خوش از گلویش پایین نرفته است. رئیس جمهور برکنار شده کره جنوبی از وقتی سیاست ، روی خوشش را از او پنهان کرد ، شب و روز تلاش کرد تا چرخ کج مدار سیاست را وادار کند باب میلش بچرخد. اما اوضاع آن جور که می خواست پیش نرفت و مدتی پیش با رأی دادگاه قانون اساسی کره ، برکنار و نخست وزیر جانشینش شد. با اینکه گفته بود: به رأی دادگاه احترام می گذارم ، کسی نمی داند دیروز چرا خانم «پارک گئون هی» یکباره دو تا پایش را توی یک کفش کرد و گفت : اِلّا و بِلّا ...کاخ ریاست جمهوری را ترک نمی کنم!

3 رکورد

از این نظر که یک «رئیس جمهور زاده» خالص بود، می شد او را یک رئیس جمهور اصیل هم حساب کرد! در ضمن خانم رئیس جمهور سابق ، سه رکورد و ویژگی مخصوص به خودش هم دارد. اول اینکه نخستین زنی است که رئیس جمهور کشور مرد سالاری مانند کره شده است. دوم اینکه نخستین رئیس جمهور کره است که در همین کشور متولد شده است. سوم اینکه در 64 سالگی هنوز مجرد است و یحتمل حالا حالاها و حتی با پایان گرفتن بحران برکناری، قصد ازدواج ندارد.

قربانی ترور

دختر سومین رئیس جمهور کره – پارک چونگ هی –  یک سال پس از زاده شدن در «جونگ گو دئگو – به همراه خانواده اش به سئول آمد و تحصیلات مقدماتی را در همین شهر به پایان برد و همزمان با ریاست جمهوری پدرش برای گرفتن لیسانس مهندسی الکترونیک راهی دانشگاه «سوگانگ» شد. او مدت کوتاهی هم در دانشگاه «گرنوبل» فرانسه درس خواند اما سال 1974 که مادرش را ترور کردند به کره بازگشت و نقش «بانوی اول» را به عهده گرفت. پنج سال بعد که پدرش هم ترور شد او دیگر بانوی اول نبود اما با قدرت در عرصه سیاست به فعالیت ادامه داد تا اینکه سال 2013 ، یازدهمین رئیس جمهور کره شد.

آهنی که آبدیده نشد

«گئون هی» پیش از ریاست جمهوری برای 5 سال رئیس حزب بزرگ ملی بود. همانطور که پدرش در کره موافقان و مخالفان زیادی داشت و بعدها نیز به سختگیری ، دستگیری و شکنجه مخالفان متهم شد ، خانم رئیس جمهور نیز طرفداران و البته دشمنان زیادی داشت . البته مانند پدرش که روزگاری از طرف مجله «فوربس» به عنوان یکی از شخصیت های قدرتمند و تأثیر گذار جهان معرفی شد «گئون» نیز سال 2014 در این فهرست قرار گرفت و الگوی خودش را نیز ملکه انگلیس – الیزابت اول -  اعلام کرد که 50 سال حکمرانی کرد. اگرچه عشقش ملکه بود و برخی طرفدارانش به او لقب بانوی آهنین داده بودند اما عمر ریاست جمهوری اش حتی به یک دهم ملکه هم نرسید.

فحش ناموسی ممنوع!

روزگار یازدهمین رئیس جمهور کره تا مهرماه همین امسال چندان تیره و تار نبود. بنابراین خانم «گئون» فرصت داشت به سفرهای مختلف و دیدار با رهبران دیگر کشورها برود و حرف از توسعه و تعمیق روابط بزند. از جمله سفر به کشور خودمان که نخستین سفر ریاست جمهوری کره به ایران در تاریخ روابط دو کشور بود. او حتی فرصت داشت به جنگ و جدال لفظی و کمی غیر لفظی با رهبر کره شمالی بپردازد، گاهی حرف از اتحاد دو کره بزند و به هشدارهای همسایه شمالی پاسخ بدهد. البته خانم «گئونگ» بر خلاف رهبر کره شمالی که یکبار او را فاحشه ای در خدمت رئیس جمهور آمریکا خوانده بود ، اهل فحش و فحش کاری و آن هم الفاظ رکیک و ناموسی نبود و در شدید ترین واکنشش با همان متانت زنانه از مردم کره شمالی خواسته بود از کشورشان فرار کنند و به کره جنوبی بیایند!

آبِ خنک لطفاً

از آبان ماه بود که مخالفت ها بالا گرفت. راهپیمایی ها گسترده مخالفان ، اعتراض های سراسری که به کشته و زخمی شدن مخالفان انجامید، خودسوزی اعتراض آمیز برخی راهبان بودایی و ... اوضاع این کشور را به بحران سیاسی نزدیک کرد. برخی اقدام های «گئون» از جمله برکناری چند وزیر، کنار گذاشتن مشاوران، واگذاری بخشی از اختیارات به مجلس و ... آبی نبود که آتش خشم و اعتراض مردم را خاموش کند.  افشای پرونده فساد مالی رئیس جمهور و ماجرای رشوه گرفتن از شرکت «سامسونگ» ، ضربه نهایی مخالفان به « گئون» بود. آنها حتی به استعفایش نیز راضی نبودند و انگار بحران سیاسی این کشور را فقط بازجویی ، استیضاح و سرانجام برکناری رئیس جمهور می توانست کنترل کند. همه این مراحل طی شد و حالا اوضاع دارد به سمتی پیش می رود که مخالفان و خود «گئونگ» پس از چند ماه تنش ، درگیری و بحران کاری کنند که آب خوش از گلویشان پایین برود اما خدا می داند «بانوی پیش از این آهنین» اجازه نوشیدن آب آرامش و آسایش را به خودش و دیگران می دهد؟   

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.