مشهد- مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد از کمبود واگن به تعداد ۱۰۰ عدد خبر داد.

افزایش قیمت کرایه نداریم، اما دغدغه تأمین واگن داریم

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد کمبود واگن را در هر دو خط قطار شهری دغدغه‌ای جدی ذکر کرد و گفت: در خط یک قطار شهری هم اکنون ۶۰ دستگاه واگن فعال است که بدون فاز توسعه ۶۰ واگن و با احتساب نیاز فاز توسعه ۴۰ واگن دیگر و در مجموع ۱۰۰ واگن کمبود داریم.
قاسم طاهری افزود: برای خط ۲ قطار شهری هم در مجموع ۱۰۰ واگن نیاز است که ۱۵ واگن فعال است و ۵ واگن هم بزودی به ناوگان ملحق می‌شود، اما ۸۰ واگن دیگر کمبود داریم.

سهم صفر درصدی دولت در جبران یارانه بلیت

طاهری درخصوص کمک‌های دولت در قالب یارانه بلیت ناوگان حمل و نقل ریلی مشهد هم گفت: با اینکه حمل و نقل عمومی در دنیا نیازمند کمک‌های دولتی است، اما سال جاری از سوی دولت به عنوان یارانه بلیت هیچ کمکی نشده است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان کمک دولت به این ناوگان در سال ۹۰ با اختصاص ۹ میلیارد تومان یارانه تحقق یافته است، افزود: سال گذشته نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان یارانه بلیت تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه قرار بوده یک سوم بهای کامل خدمات در حمل و نقل عمومی توسط مردم، یک سوم توسط دولت و یک سوم توسط شهرداری تأمین شود، اظهار داشت: این در حالی است که شهرداری ناچار به تأمین سهم یارانه دولت نیز شده است.

به گفته وی، قیمت تمام شده بهای خدمات خط یک قطارشهری هزار و ۳۵۰ تومان است که ۵۵۰ تومان از این مبلغ را مسافران و بقیه را شهرداری مشهد پرداخت می‌کند.

صرفه جویی در سوخت

وی با بیان اینکه به ازای هر نفر سفر با حمل و نقل ریلی نیم لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود، افزود: با این احتساب راه‌اندازی خط یک قطار شهری موجب صرفه جویی ۸۰ میلیون لیتر بنزین و۱۲میلیون لیتر گازوئیل شده است.

وی با اشاره به جابه‌جایی ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۹۴ اظهارداشت: پیش بینی می‌شود امسال این رقم به ۴۰ میلیون نفر برسد.
به گفته وی، روزانه به طور متوسط ۱۳۰ هزار مسافر با قطار شهری مشهد جابه‌جا می‌شوند.

وی گفت: رکورد این میزان هم در روز شهادت امام رضا(ع) با جابه‌جایی ۱۷۰ هزار مسافر شکسته شده است.

این مقام مسؤول از سود ۳ هزار و ۳۰۰ تومانی کشور به ازای هر نفر سفر با مترو براساس تحقیقات دانشگاهی خبر داد و گفت: بر این اساس با احتساب شمار مسافرهای جابه‌جا شده در شبکه حمل و نقل ریلی مشهد طی سال گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان سود نصیب کشور شده است.

به گفته وی، طبق این تحقیقات با سود جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان ریلی مجموع هزینه‌های راه‌اندازی این خطوط حداقل ۱۰ ساله برگشت می‌شود.

کرایه خطوط قطارشهری بدون تغییر می‌ماند

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در این جلسه از افزایش نیافتن قیمت نرخ کرایه این ناوگان در سال آینده خبر داد و گفت: تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای کرایه خطوط قطار شهری در سال ۹۶ پیشنهاد نشده است.
طاهری درخصوص افزایش ساعت کاری خط ۲ قطارشهری هم اظهار داشت: ما نیز بشدت مشتاق افزایش ساعت کاری ۳ ساعته این خط هستیم، اما تا زمان ورود واگن‌های جدید نمی‌توان این امر را محقق کرد.
وی با اشاره به قول‌های داده شده برای تحویل ۵ واگن جدید تا پایان سال افزود: با وجود این وعده، افزایش ساعت کاری خط ۲ به ایام نوروز نخواهد رسید.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در این جلسه از افزایش سرویس دهی در مسیر توسعه خط یک از ایستگاه غدیر تا فرودگاه خبر داد و افزود: با توجه به درخواست اداره کل فرودگاه، در ایام تعطیلات نوروز قطار شهری از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب در خدمت مسافران فرودگاه نیز خواهد بود.

 طاهری در خصوص تغییر جانمایی گیت‌های ورودی به قطار شهری در برخی ایستگاه‌ها هم افزود: انتقال گیت‌ها به ابتدای زیرگذرهای ورودی قطار شهری براساس درخواست شهروندان بود تا در صورت ورود اشتباهی مسافران، امکان جابه‌جایی لاین خط بدون پرداخت کرایه باشد، اما این طرح به دلیل ایجاد نارضایتی فقط در ایستگاه میدان بسیج اجرا می‌شود.

وی برخی گلایه‌ها از تفاوت حقوق و مزایای کارکنان شرکت بهره‌برداری و کارکنان پیمانکار را رد کرد و اظهار داشت: بنده خودم مدیر عامل شرکت هستم، اما قرارداد یکساله دارم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.