۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 516294

گزارش از شخص

مرد بی طرف

مجید تربت زاده

از سخنان دو یا چند پهلوی «نجیب میقاتی» زیاد تعجب نکنید! سیاستمداری است و هزار جور دردسر. آن هم در کشوری که برخی سیاستمدارانش در چرخش های ۱۸۰ درجه ای سیاسی شهره عام و خاص هستند و ممکن است به فاصله یک روز حتی علیه حرفهای دیروز خودشان هم موضع بگیرند!

مرد بی طرف

قدس آنلاین - فقط چند روز از نامه جنجالی ۵ سیاستمدار لبنانی به اجلاس سران عرب می گذرد و خدا می داند آیا امضای «نجیب میقاتی» پای این نامه خشک شده یا نشده است؟ البته آقای نخست وزیرِ سابق با گذشت همین چند روز احساس کرد شاید با گذاشتن امضا پای این نامه گاف داده باشد ؛ برای همین دیروز به روزنامه «الاخبار» گفت : «مقاومت امری مقدس و غیر قابل بحث است و مقاومت حزب الله علیه اسرائیل نیز از این جمله است... اگر حزب الله در راستای مقاومت علیه اسرائیل کار می کند ما بدون چون و چرا در کنار این جنبش هستیم اما در مسایل دیگر به اصول ملی بستگی دارد...».

از سخنان دو یا چند پهلوی «نجیب میقاتی» زیاد تعجب نکنید! سیاستمداری است و هزار جور دردسر. آن هم در کشوری که برخی سیاستمدارانش در چرخش های ۱۸۰ درجه ای سیاسی شهره عام و خاص هستند و ممکن است به فاصله یک روز حتی علیه حرفهای دیروز خودشان هم موضع بگیرند!

حالا ماجرا چیست؟

دو رئیس جمهور و سه نخست وزیر سابق که روی هم می شوند ۵ سیاستمدار فعلی لبنانی، هفته پیش در نامه ای به نشست سران عرب در اردن نوشتند: «لبنان با آنچه مداخله حزب الله در کشورهای دیگر مانند یمن و سوریه نامیده می شود، مخالف است». میشل سلیمان، امین جُمَیِل، تمام سلام، فؤاد سنیوره و نجیب میقاتی که حالا هیچ سمت و پست و مقامی را ندارند در این نامه زیرکانه از طرف همه مردم لبنان به صورت غیر مستقیم مخالفت شان را با برخی اقدام های حزب الله لبنان اعلام کردند! البته این مقام های پیشین لابد به جز اینها در نامه شان به سران عرب حرفهای دیگری را هم زده اند اما  به شهادت منابع آگاه، ترجیح دادند در این نامه ۳ صفحه ای حرفی از اشغالگری و تجاوز صهیونیستها و همچنین تجاوز گروههای تروریستی - تکفیری به لبنان نزنند!

تاجر موفق

سیاستمدار ۶۲ ساله لبنانی همانقدر که اهل سیاست است، به قول امروزی ها اهل بیزینس هم هست. یعنی تا سال ۱۹۹۸ که هنوز خیلی جدی سیاستمدار نشده بود همه وقتش را صرف کارهای تجاری می کرد. سال ۱۹۸۲ در اوج جنگهای داخلی لبنان شرکت مخابراتی «اینوست کام» را به همراه برادرش پایه گذاری کرد و سال ۲۰۰۶ این شرکت را به قیمت ۵/۵ میلیارد دلار به آفریقای جنوبی فروخت. «رهبر جنبش «مجد» پیش از اینها یک دوره ۳ ماهه را  در سال ۲۰۰۵ و یک دوره نیز در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ نخست وزیر لبنان بوده است. به اینها اضافه کنید یک دوره ۶ ساله کارورزی سیاسی که مدتی وزیر حمل و نقل و اشتغال عمومی لبنان بود و مدتی نیز نماینده منطقه «طرابلس» در مجلس لبنان. او دانش آموخته رشته «ام بی ای» در دانشگاه بیروت است و دوره های مدیریتی مختلفی را در «هاروارد» و همچنین در فرانسه گذرانده است.

من شهادت می دهم

بازرگان و سیاستمدار کهنه کار لبنانی در زمان نخست وزیری به بی طرفی مشهور بود. به اعتقاد همه گروههای سیاسی فعال در لبنان، نجیب میقاتی بی طرف ترین نخست وزیرهای تاریخ این کشور بوده است. یعنی در جریان مناقشه های سیاسی ریز و درشت توانسته است بی طرفی کامل را رعایت کند. نمونه اش سال ۲۰۰۵ که انتخاباتی سالم را با رعایت اصل بی طرفی برگزار کرد و باعث جلب رضایت همه گرههای حاضر در رقابت های انتخاباتی شد. او در دوران نخست وزیری اش در باره حزب الله لبنان گفته بود: «با همه احزاب لبنان برای حمایت از این کشور نشست برگزار می‌کنیم و روابط خود را با حزب الله گسترش می‌دهیم و شعار همیشگی ما «ارتش ستون وطن است» خواهد بود... من شهادت می دهم حزب الله کمترین مطالبات را از دولت داشته است و به تصمیم آنها در باره تغییر رئیس امنیت داخلی کشور احترام می گذارم...».

همین حرفها

شاید همین حرفهایش بود که از نخستین روزهای روی کار آمدنش سبب شد برخی مخالفان، دولت او را دولتی زیر بلیت حزب الله معرفی کنند! این اتهام را خود او بارها رد کرد و حتی عملکردش در عزل و نصب های مختلف نشان داد بیشتر به اصل بی طرفی با تعریف خاص خودش پایبند است تا به احزاب و گروههای مختلف. در هر حال با بالا گرفتن بحران در سوریه و سپس انتقال آن به بخش هایی از لبنان و شکل گیری بحران طرابلس، مشخص شد بیش از همه عربستان سعودی مخالف نخست وزیر ماندن «نجیب میقاتی» است. آنها حتی کمک چشمگیر به تجهیز تسلیحاتی ارتش لبنان را منوط به کنار رفتن «میقاتی» کردند.

تو را بر می گردانیم

سال ۲۰۱۴ که استعفا داد خیلی ها نوشتند به او وعده داده شده که پس از فروکش کردن بحران سیاسی، دوباره تو را به عرصه سیاست بر می گردانیم. سرنخ استعفای تحمیلی «میقاتی» خدا می داند به کدام سفارتخانه خارجی می رسید. سفارتخانه ای که احساس کرده بود برای تأثیر گذاری در روند سیاسی لبنان آدمهای بی طرف فعلاً به کار نمی آیند و لابد زمان فروکش کردن بحران سیاسی لبنان را هم معلوم نکرده بود!  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.