۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
کد خبر: 516915

یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم پرسیده در صورتی که سازمان‌ها قوانین مصوب مجلس را اجرا نکنند، چطور می‌شود از آنها شکایت کرد.

چطور می‌شود از سازمان‌های دولتی شاکی شد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرآنلاین، یکی از مخاطبان ما پرسیده: چگونه میشه از سازمانها بخاطر اجرا نکردن قوانین مصوب مجلس به مجلس شکایت کرد؟

باید در پاسخ گفت طبق قانون اساسی چند مرجع برای رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های دولتی و عمومی وجود دارد. یکی از این مراجع، دیوان عدالت اداری است. طبق ماده 10 قانون تشکیل و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، یکی از صلاحیتها و حدود اختیارات دیوان رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه­ ها و سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری­ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها است.
همچنین در اصل 90 قانون اساسی تکلیف شده: هر کس‏ شکایتی‏ از طرز کار مجلس‏ یا قوه‏ مجریه‏ یا قوه‏ قضائیه‏ داشته‏ باشد، می‏ تواند شکایت‏ خود را کتبآ به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ عرضه‏ کند. مجلس‏ موظف‏ است‏ به‏ این‏ شکایات‏ رسیدگی‏ کند و پاسخ‏ کافی‏ دهد و در مواردی‏ که‏ شکایت‏ به‏ قوه‏ مجریه‏ و یا قوه‏ قضائیه‏ مربوط است‏ رسیدگی‏ و پاسخ‏ کافی‏ از آنها بخواهد و در مدت‏ متناسب‏ نتیجه‏ را اعلام‏ نماید و در موردی‏ که‏ مربوط به‏ عموم‏ باشد به‏ اطلاع‏ عامه‏ برساند.
مخاطب ما درباره "تصمیم، تخلف، بخشنامه یا عملکرد" دستگاه های دولتی پرسش نداشته، بلکه درباره شرایطی پرسیده که "ترک فعل" یا "عدم اجرای قانون" توسط دستگاه دولتی دنبال می شود. اینجاست که باید گفت تفاوتی بین ترک اجرای قانون یا تصمیم، تخلف، بخشنامه و عملکرد خلاف قانون وجود ندارد. هر زمانی که قانونی به تصویب می رسد، دستگاه های دولتی مکلف به اجرای آن هستند. به خصوص درباره قوانینی که روندهای موجود و فعلی را اصلاح می کند، باید قانون توسط دستگاه ها اجرا شود و در صورتی که اجرا نشود، مشمول روند یا اقدام خلاف قانون است. البته باید این را هم در نظر داشت اجرای برخی از قوانین، نیاز به زیرساخت، بودجه و شرایطی دارد که ممکن است دستگاه های دولتی و سازمانها هنوز قادر به تامین این منابع نباشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.