باید فرصت پایتختی مشهد در جهان اسلام را قدر دانست و جاذبه‌های بی‌نطیر مذهبی، سیاحتی و تمدنی این شهر را که دومین شهر بزرگ کشور و بزرگترین شهر شرق ایران است به جهانیان معرفی کرد

دنیا هنوز ظرفیت های گردشگری مشهد را نمی شناسد

قدس آنلاین - انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ نگاه و توجه بسیاری از کشورهای اسلامی را به این شهر معطوف کرد تا روی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این شهر مذهبی و گردشگری متمرکز شوند. چندی پیش افتتاحیه رسمی «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد. در این مراسم چهره‌های شاخص و فرهنگی از سراسر جهان اسلام حضور داشتند که علاوه بر حضور در این اجلاس، طی دیدارهایی با مسئولان و مدیران شهری و استانی با ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی و گردشگری این شهر آشنا شدند. در حاشیه این مراسم با تعدادی از میهمانان دعوت‌شده به این اجلاس گفت‌وگو کردیم و نظر آن‌ها را درباره ظرفیت‌های مشهد ۲۰۱۷ جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

بشر یازجی، وزیر گردشگری سوریه، درباره سفرش به مشهد می‌گوید: من در این سفر با ابعاد مختلف مشهد آشنا شدم؛ بویژه با ظرفیت‌های توریستی، اقتصادی و مذهبی این شهر. او با بیان اینکه مشهد می‌تواند در سال ۲۰۱۷ ظرفیت‌های عمیق خود را به دنیا معرفی کند و زمینه افزایش گردشگری را در ایران فراهم نماید، ادامه می‌دهد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، قدم اول است. قدم بعدی این است که این شهر به پایتخت گردشگری جهان اسلام هم تبدیل شود تا توجهات روی مشهد متمرکز شود و ابعاد دیگر آن هم رشد پیدا کند. یازجی خواستار همراهی مردم مشهد در این برهه جدید شده و عنوان می‌کند: این انتخاب، اتفاقی نبوده بلکه این شهر دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی است.

او ایران و سوریه را دارای اشتراکات قوی بویژه در حوزه مذهبی دانسته و خاطرنشان می‌کند: تا سال ۲۰۱۲ گردشگران زیادی برای زیارت حرم حضرت زینب(س) از ایران به سوریه می‌آمدند. از سوی دیگر، مردم سوریه برای زیارت حرم حضرت رضا(ع) به مشهد می‌آیند و مردم ما مشهد را دوست دارند. این رابطه قوی در بخش‌های سیاسی و روابط بین‌الملل هم وجود دارد و می‌تواند به بُعد اجتماعی هم تسری پیدا کند.

وزیر گردشگری سوریه مدیریت آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) را بسیار عالی و شگفت‌انگیز توصیف می‌کند.

گردشگرانی در همه فصول

عبدالمنعم احریز، سفیر الجزایر در ایران، از سال ۲۰۱۵ در ایران زندگی می‌کند و تقریباً به تمام شهرهای بزرگ ایران از جمله شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز و اردبیل رفته اما بار نخست است که به مشهد آمده است. او که برای افتتاحیه رسمی مشهد ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به این شهر آمده بود، می‌گوید: اینجا مثل خانه خودم است و نمی‌توانم احساسم را بیان کنم. احساس مراقبت و امنیت می‌کنم. در مورد امام رضا(ع) بسیار مطالعه  داشتم و شاید این احساس امنیت متأثر از مطالعاتم بوده است.

او درباره ظرفیت‌های مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام توضیح می‌دهد: یکی از قابلیت‌های بالقوه این شهر، گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت است. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به این شهر می‌آیند و حتی در زمستان هم مشهد زائران بسیاری دارد.

او درباره اشتراکات فرهنگی ایران و الجزایر می‌گوید: بیشترین وجوه اشتراک در زمینه گردشگری هست. هر ۲ یک انقلاب را از سر گذراندند و با اینکه اساس هر کدام از انقلاب‌ها متفاوت بوده اما انقلاب ایران از انقلاب الجزایر تأثیراتی داشته است.   ایران و الجزایر به حکومتی که دارند افتخار می‌کنند. ضمن اینکه نقطه اشتراک در دیپلماسی خارجی ۲ کشور این است که هر ۲ دیکتاتوری و استکبار را قبول ندارند به همین دلیل در بسیاری از مسائل بین‌المللی دارای نقطه نظرات مشترکی هستند. وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۱ الجزیره به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده بود، خاطرنشان می‌کند: همان زمان وزیر فرهنگ الجزایر این پیشنهاد را داده بود که مشهد و الجزیره به عنوان شهرهای خواهرخوانده انتخاب شوند.

عبدالمنعم احریز می‌گوید: به مردم کشورم توصیه می‌کنم که به مشهد سفر کنند چون این شهر دیدنی‌های بسیاری دارد. ضمن اینکه زیرساخت‌های خوبی هم برای پذیرایی از گردشگران در مشهد وجود دارد.

مدیریتی مدبرانه

اوکتاویان علیم‌الدین، سفیر اندونزی در ایران، نیز دومین بار است که به شهر مشهد می‌آید. او انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را بسیار به‌موقع دانسته و می‌گوید: به چند دلیل این انتخاب آیسسکو را شایسته می‌دانم. نخست اینکه مشهد آمادگی و امکانات لازم را برای گردشگری دارد. ثانیاً مشهد به سایر نقاط جهان به‌طور مستقیم پرواز دارد و نیازی نیست که گردشگران خارجی به پایتخت سفر کنند. سومین مورد هم اینکه مشهد به‌طور کامل برای کسب عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام آماده شده است.

او با اشاره به نقش مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای اتحاد کشورهای اسلامی، تأکید می‌کند: امیدوارم این شهر در ایجاد اتحاد با ادیان و مذاهب مختلف نقش محوری داشته باشد.

سفیر اندونزی در ایران با بیان اینکه لازم است وقتی زائران به این شهر مذهبی می‌آیند بتوانند از حرم مطهر رضوی اطلاعات بیشتری را کسب کنند، می‌گوید: اینجا دومین شهر بزرگ ایران است و بازرگانان سایر کشورها را می‌توان به این شهر دعوت کرد. از سوی دیگر، با وجود بُعد مذهبی، می‌توان گردشگران مذهبی را به این شهر جذب کرد تا درباره فرهنگ ایران اسلامی اطلاعات بیشتری را کسب کنند.

علیم‌الدین خاطرنشان می‌کند: زیرساخت‌های این شهر ظرفیت خوبی برای پذیرایی دارد. با وجود جذابیت‌های گردشگری که این شهر دارد، مشهد در آینده‌ای نزدیک می‌تواند نقش مؤثری در جذب گردشگر بویژه از کشورهای مسلمان را داشته باشد.

او مدیریت حرم مطهر رضوی را بسیار مدبرانه توصیف نمود و اظهار کرد: مردم می‌توانند به‌راحتی وارد این مکان مقدس شوند و با قدم‌زدن در سالن‌های موزه آستان قدس رضوی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین آگاه شوند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.