بجنورد- امام جمعه شهرستان بجنورد گفت: هنرمندان انقلابی وظیفه دارند با هنر خود معرف فرهنگ خودی باشند و سبک زندگی اسلامی را ترسیم کنند زیرا امروز در معرض خطر هضم شدن در فرهنگ بیگانه و استحاله شدن ارزش‌ها هستیم.

هنرمندان انقلابی باید معرف فرهنگ خودی باشند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله یعقوبی پیش از ظهر یک شنبه در دیدار هنرمندان و اعضای ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی استان،با اشاره به اینکه هنرمند باید هویت و استقلال خود را حفظ کرده و در فرهنگ بیگانه هضم نشود، اظهار کرد: هنرمند انقلابی سیاست آفرین است؛ اما سیاست زده نیست و به سیاست جهت می‌دهد اما از سیاست جهت نمی‌گیرد.

وی افزود: هنرمند باید هویت دینی خود را در نظر گرفته و بر اساس هویت دینی و اعتقادی، هنر خود را تجلی دهد و ارزش‌های اسلامی و الهی را در جامعه دینی متجلی کند.

آیت الله یعقوبی خاطرنشان کرد: مربی، استاد و هنرمندی که با شعر و هنر خود تربیت می‌کند، درواقع صنعت‌گری است که انسان می‌سازد و تربیت می‌کند.

وی با بیان اینکه شهدا ساخته‌شده‌های این مکتب بوده و هنرمندانی هستند که در مکتب پیامبر و امام علی پردازش شده و هنرنمایی کردند، افزود: ما در قرنی زندگی می‌کنیم که مملو از هنر است؛ به‌گونه‌ای که این شهیدان هنرمند در همه شهرها و روستاها جایگاه دارند.

وی با اشاره به اینکه شهید آوینی اهل قلم، کلام، بیان و رسانه و توصیف واقعی جبهه‌ها بود، خاطرنشان کرد: هنر شهید آوینی این بود که در متن زندگی بود نه در حاشیه جامعه و در متن جامعه می‌زیست و درد مردم را احساس می‌کرد.

آیت الله یعقوبی تصریح کرد: هنرمندی که تماشاگر صحنه‌ها بوده و خود اهل عمل نیست نمی‌تواند الگوی مناسبی باشد؛ زیرا الگو کسی است که هم اهل گفتار بوده و هم اهل عمل است و شهید آوینی از این‌ گونه هنرمندان بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی یادآورشد: هنرمند باید محقق و نه مقلد باشد؛ زیرا هنر تقلیدی راه به جایی نمی‌برد و ما به هنر تحقیقی و نوآفرین و تحقیقی نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان و شاعران باید کاری کنند که ارزش‌های دینی در تمام ابعاد زندگی متبلور شود، گفت: هنرمندان باید جامعه دینی را با افکار، اشعار و آثار خود معماری کنند.

رییس حوزه هنری خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه شهدا هنرمندان تراز انقلاب اسلامی بوده و الگوهای کاملی برای همه ما هستند، گفت: هنر انقلاب اسلامی و هنر متعهد در حقیقت، به‌ صورت کامل از سوی شهدا متجلی شد.

وحید نمازی اظهارداشت: برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت و گرامیداشت مقام شامخ این شهید و ترویج و تبیین مبانی هنر انقلابی در سطح جامعه از بیستم تا بیست و هفتم فروردین برگزار می‌شود.

وی با اشاره به همزمانی هفته هنر انقلاب اسلامی با ایام البیض و موعد اعتکاف، خاطرنشان کرد: به همین دلیل امسال بخشی از برنامه‌ها به سمت مراسم معنوی اعتکاف سوق یافته‌اند که از آن جمله می‌توان به اکران فیلم‌های برگزیده جشنواره‌های هنر انقلابی و برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده در مساجد میزبان اعتکاف اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به حضور خانواده شهدای هنرمند در برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی، تصریح کرد: اگر امروز شاهد این میزان اقتدار و امنیت ملی بوده و در منطقه‌ای ناامن، دارای امنیت پایدار هستیم، این امنیت و اقتدار مرهون مجاهدت‌ها، جان‌فشانی، ایثار و ازخودگذشتگی این شهدای گران‌قدر است.

وی با اشاره به اینکه هنر متعهد هنری ذوب الی الله است، ادامه داد: هنر متعهد نمی‌تواند در مقابل استکبار و ظلم و ستم ساکت باشد؛ زیرا هنر انقلابی مجاهد و مبارزه گر بوده و همواره امیدبخش و الهام‌گر است.

رییس سازمان بسیج هنرمندان استان خراسان شمالی هم در این دیدار با اشاره به شاخصه‌های هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: هنرمندان متعهد و انقلابی نقش ویژه‌ای در جهاد کبیر در جامعه دارند.

حسن کریمی در ادامه با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان بسیج هنرمندان، مسجدمحوری را رویکرد برنامه‌های این سازمان در سال جدید دانست و افزود: تلاش می‌شود در سال جدید فعالیت‌های هنری هنرمندان خراسان شمالی سمت‌وسوی معنوی بیشتری گرفته و مساجد فعال‌تر شوند.

کریمی با بیان اینکه باید مساجد پایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری ما باشد، اظهارداشت: افزون بر این احیای برخی از هنرها ازجمله تعزیه و تئاتر دینی که در هدایت انسان‌ها و رشد و تعالی معنوی آنها نقش زیادی دارد؛ از دیگر رویکردهای اصلی سازمان بسیج هنرمندان خراسان شمالی در سال جدید است.

وی تولیدمحوری و اشتغال آفرینی و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در برابر اقتصاد وابسته را یکی دیگر از رویکردهای تولیدات و آثار هنرمندان بسیجی انقلابی در سال جدید دانست و گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند باید همه بخش‌های کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فعالیت کنند؛ ازاین‌رو هنرمندان هم باید در این زمینه نقش خود را به‌درستی ایفا کنند.

گفتنی است، تجلیل از خانواده سه شهید هنرمند، شعرخوانی سه شاعر استان و اهدای تابلوی هنری به امام جمعه بجنورد از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.