۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 520738

مشهد- خوشبختانه همراه با بهار روزهای پر از اجرای تئاتررا در این فصل شاهدیم. نمایش‌های «پرنده و فیل»، «به همین نزدیک»، «ماجرای گالاپاگوس به روایت سلطان مارک»، «بیستون می‌تازد» نمایش‌هایی است که روی صحنه می‌رود و «بیستون می‌تازد» نیز روی صحنه است .

بهار روح نواز با تئاتر مشهد

سرورهادیان: تئاتر«پرنده وفیل» به نویسندگی داوود کیانیان و کارگردانی حمید کیانیان از اول تا ۱۰اردیبهشت ،ساعت ۲۰ در تالار هلال احمر مشهد روی صحنه می‌رود.

در این نمایش مریم سلیمانخواه، مریم شمس، سید محمد شهاب مهدیزاده، ملیحه همایونی، داوود بیگلری، مرتضی جوانشیر، خلیل قاسمی و نازنین بابایی بازی می‌کنند.

حمید کیانیان در گفت و گو با خبرنگارما می‌گوید: این نمایش منتخب جشنواره‌های کویر یزد وبین المللی تئاترامید آفرین اصفهان ازمیان ۳۵ گروه شرکت کننده از ایران و ۶ کشور آلمان، بلژیک، ایتالیا، هلند ،ارمنستان و اوگاندا با کسب ۸ رتبه برترشده است .

وی این نمایش را یک نمایش درمانی اعلام می‌کند و می‌افزاید: این متن توانایی آن را دارد که توانمندی‌های شخصی بچه‌های معلول را بیرون بکشد وبه خودشان و بقیه نشان دهد.

این کارگردان شهرمان درباره علت انتخاب این متن نیز اذعان می‌دارد:نمایش به بچه‌های دارای معلولیت می‌گوید که معلولیت شما یک هجمه بزرگ و غول نیست واین باوررا به بچه‌ها یادآورمی شود.

کیانیان با اشاره به اینکه متأسفانه این بچه‌ها، بیشترازمعلولیت با آن درگیرند و نگاه ازبالا به پایین مردم به آن‌هاست، بیان می‌دارد: با حضور این بچه‌ها در تئاتر درمانی حتی یکی از بازیگران اصلی ما که نقش فیل را ایفا می‌کند و دچار فلج مغزی است وحضورخوبی دارد، همه بچه‌های گروه به این باور رسیده‌اند که زندگی را می‌توان تغییر داد زیرا همه ما،یک نمی‌توانیم در درون مان داریم وهدف مااین است که یادآوری کنیم که می‌توانیم .

وی تاکید می‌کند :این نمایش برای تمام مخاطبان جامعه است و در ۲۵ شهر با ۴۶۰ اجراتوانسته است مخاطبان زیادی رادر همه گروه سنی جلب کند.

«در همین تاریکی»

نمایش «در همین نزدیکی» به نویسندگی رضا عرفانی و کارگردانی امیرمحمد فرمان در تماشاخانه بهار تئاتر شهر مشهد نیز از ۲۷ فروردین در تماشاخانه بهار روی صحنه می‌رود.
همچنین درآن رضا آزاد، کوروش خلیلی پور، سامان سالاری، مهتاب قجاوند، صبا وحدتی، سینا عشرتی به ایفای نقش می‌پردازند.

کارگردان این نمایش نیزدرگفت وگوبا قدس درباره علت انتخاب این متن می‌گوید: این متن به خانواده و زندگی اجتماعی می‌پردازد، به اینکه ما باور نمی‌کنیم که پیر می‌شویم و خیلی چیزها را فراموش می‌کنیم ودر حسرت خیلی چیزها هم می‌مانیم .

امیر محمد فرمان خاطر نشان می‌کند: مخاطب اصلی این نمایش بچه‌های جوان هستند که درگیرعشق ، خانواده و پدرو مادرهستند و باید گاه به انتخاب‌هایی دست بزنند.
 این هنرمند جوان شهرمان می‌افزاید: اینکه جوانان مسائل خودشان را چگونه انتخاب کنند در این نمایش روایت می‌شود.

«ماجرای گالاپاگوس به روایت سلطان مارک»

«ماجرای گالاپاگوس به روایت سلطان مارک» نیزدر مشهد خوانش می‌شود.

این نمایش به نویسندگی سهند خیرآبادی و کارگردانی محمد نیازی از ۲۶ تا ۳۰ فررودین ماه سال جاری در تماشاخانه اشراق خوانش می‌شود.

این کارگردان شهرمان می‌گوید :در این خوانش نمایشنامه محمدرضا صولتی، محمد رضا لبیب، مجتبی شفیعی و آرش یزدانی، خوانش گران و فرزانه امیدوار به عنوان اکت‌خوان این خوانش گروه را تشکیل می‌دهند که همگی از بهترین دوبلورهای استانمان هستند.

محمد نیازی درخصوص علت انتخاب این متن و اجرای آن به صورت خوانش نیزاظهارمی دارد: این نمایش را درجشنواره دهم نمایش خوانی مشهد خوانش شد و جایزه‌های متعددی را توانست ازآن خویش سازد و این در حالی است که این نمایش برای نخستین بار همه خوانش گرانش دوبلور هستند و برای مخاطب بسیاراین موضوع جذاب است .

وی درباره اینکه تماشاگر بتواند با این نمایش ارتباط برقرار کند و تفاوت آن با نمایش رادیویی می‌گوید: در این نمایش خوانشگران از زبان بدن و میمیک استفاده می‌کنند و همچنین عناصر نور،صدا،موسیقی ، کمی میزانسن وجود دارد و آن را از نمایش رادیویی متمایز می‌کند.

نیازی تصریح می‌کند: به دلیل اینکه نمایش یک نمایش فانتزی است و در یکی از قبایل استرالیاست .امکان اجرای صحنه‌ای ان بسیار هزینه براست و در حال حاضر امکان اجرای صحنه‌ای را ندارم؛ اما در خوانش هربازیگرچند تیپ خاص را اجرا می‌کنند که برای مخاطب جذابیت‌های لازم را دارد.

«بیستون می‌تازد»

نمایش «بیستون می‌تازد» به نویسندگی و کارگردانی امین رضایی اردانی که از ۱۵ فروردین ۹۶ در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه است تا چهارم اردیبشت روی صحنه است .

در این نمایش رضا عرفانی، ندا محمدی، وحید عباسی، محسن شهرکی، پیمان جلالی، احسان دبیر، احسان نگهبان، متین دادگر، عارفه نیکو، امیرحسین زورقی، بهزاد اکبرپور، شایلین طهماسبی، مهتاب قجاوند، کتایون قوشچی و علیرضا فکور یوسفیان نقش آفرینی می‌کنند.

این نمایش کاری از کاری از گروه کربن (نوین) به سرپرستی عبدالله برجسته است.

شایان ذکراست «بیستون می‌تازد» به عنوان اثر برتر جشنواره استانی رضوان سال ۹۵ و اثر تحسین شده و برگزیده همایش استان‌ها در استان تهران و همچنین اجرا شده در بخش مسابقه بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بوده است .گفتنی است این نمایش تنها نماینده خراسان در بخش مسابقه بین الملل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.