خط قرمز- سعید کوشافر: زن جوانی که «برنده یک خودروی پژو» اعلام شده بود پس از دریافت چند تابه و قابلمه دریافت که سرش را کلاه گذاشته‌اند.

کلاهبرداری با ارسال قابله برای برندگان نوروزی خودروی پژو

سرهنگ محمد یزدانی فرمانده انتظامی تربت‌جام در گفت‌و‌گو با خبرنگار خط قرمز پرونده‌ای را تشریح کرد که از یک سو تکراری و از سوی دیگر جالب بود، چرا که این بار کلاهبرداران به دنبال راهی برای فرار از مجازات قانونی بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: در ایام نوروز اتفاق جالبی برای زنی جوان رخ می‌دهد، او در خانه بوده که پیامی از یک خط رند دریافت می‌کند، «به منظور حمایت از کالای ایران و تحقق شعار سال مبنی بر تولید و اشتغال در برنامه‌ای که با هدف خرید کالای ایرانی امشب در صدا و سیما به صورت زنده برگزار خواهد شد شما برنده خوش شانس ما در قرعه کشی خودرو پژو بوده‌اید. بر همین اساس مشترک گرامی می‌بایست مبلغ 489 هزار تومان به حساب واریز نمایید.»

زن جوان با دیدن این پیام در پوست خود نمی‌گنجد، بلافاصله راهی اولین عابربانک می‌شود و رقم اعلام شده را به شماره حساب واریز می‌کند او پس از واریز وجه به تمام دوستان و آشنایانش سفارش می‌کند که شب پای تلویزیون بنشینند تا از خبری خوش مطلع شوند، او می‌خواهد خبر برنده شدن خودروی پژواش را اینگونه به دوستان و فامیل بدهد و آنها را سوپرایز کند.

بالاخره شب فرا می‌رسد و برنامه شروع می‌شود، مجری شروع به سخن می‌کند و میهمانان برنامه هم درباره تولید ملی و اشتغال سخن می‌گویند، اما هیچ سخنی از برنده خودروی پژو به میان نمی‌آید، زن جوان که علاقه زیادی به این قبیل برنامه‌ها ندارد با شوق و ذوق فراوان تا آخر برنامه را به دقت تماشا می‌کند تا شاید در لحظات آخر نام او بر زبان مجری جاری شود، امات چنین اتفاقی هرگز رخ نمی‌دهد، برنامه تمام می‌شود و زن جوان تازه می‌فهمد که چه کلاهی سرش رفته است.

فردای آنروز در حالی که تماسها و پیامکهای خانواده و دوستان زن جوان را به هدف تمسخر قرار داده بود او راهی دادگاه شد تا از مالک خط موبایل شکایت کند، شکایتی که به پلیس فتا شهرستان تربت‌جام ارجاع شد.

پس از ثبت اظهارات زن جوان و مستندات ارایه شده از سوی شاکی، پرونده درخصوص کلاهبرداری تشکیل و اقدام‌های پلیس برای ردیابی و شناسایی متهم یا متهمان آغاز شد.

هنوز پرونده در جریان بود که ترفند جالب مالکان خط تلفن همراه که می‌دانستند بزودی تحت تعقیب پلیس قرار خواهند گرفت رو شد، زن جوان با جعبه‌ای که چند تابه و قابلمه درون آن بود به مرکز پلیس فتا آمد و گفت که صبح امروز این قابلمه‌ها را که ارزش آن کمتر از صد هزار تومان است از طریق پست دریافت کردم و اینگون عنوان شده که پولها را برای دریافت این وسایل به حساب ریخته‌ام در حالی که قرار بود خودروی پژو به من تحویل شود و متن پیامک هم حاوی همین نکته بود.

در حالی که تلاش متهمان برای تبرئه خود در جریان بود که مأموران پلیس فتا پس از بررسی‌های گسترده و اقدامات فنی و تخصصی محل اختفای متهمان را شناسایی کرده بودند. دستور قضایی صادر شد و نیابت قضایی برای مأموران صادر شد تا اقدام به دستگیری متهمان این پرونده کنند.

مأموران بلافاصله عازم پایتخت شدند و متهمان که در شمال شرق تهران مخفی شده بودند در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه بازداشت کردند، این در حالی بود که متهمان که دو مرد 24 و 26 ساله بودند اتهامات وارده را انکار می‌کردند، اما وقتی در مقابل مستندات و شواهد قرار گرفتند لب به سخن گشود. و اعتراف کردند که با جعل و نصب عنوان مجری صدا و سیما و ارسال پیامک‌های فریبنده به شهروندان در سراسر کشور اقدام به اغفال شهروندان کرده و از این راه درآمد کسب می‌کردند.

این در حالی است که به طور قطع این افراد با همین شگرد و شیوه اقدام به کلاهبرداریهای دیگری هم کرده از بررسی درباره اتهامات و جرایم دیگر این مرد جوان ادامه دارد.

سرهنگ یزدانی فرمانده انتظامی تربت‌جام به شهروندان توصیه کرد که فریب وعده‌های شیرین و توخالی این قبیل پیامکها را نخورند و قبل از هر گونه اقدام یا واریز وجه از صحت دستم منبع ارسال کننده پیامک مطمئن شدند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.