عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: درحوزه سلامت و مدیریت منابع آن ، سازمان نظارتی قدرتمند، بازدارنده و پیشگیری ‌کننده وجود ندارد و همین مسئله باعث شده است برخی از این بی نظارتی ها سوء استفاده کرده و هزینه هایی را به دولت و جامعه تحمیل کنند.


درحوزه سلامت سازمان نظارتی قدرتمند و بازدارنده وجود ندارد

رضاطلبی :دکتر اکبر ترکی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: از ابتدا معتقد بودیم که طرح نظام سلامت با شیوه کنونی دارای چالش های گوناگونی است و موضوع تجویز داروهای متعدد با هزینه های گزاف از سوی پزشکان در نسخه ها یکی از نمونه ضعف های این طرح می باشد . زیرا  بیمه سلامت از توانمندی لازم به لحاظ نظارت بر هزینه کرد منابع درمانی برخوردار نیست و تنها اسناد و مدارک را از جهت نداشتن خط خوردگی و مشکل ظاهری  بررسی می‌کند.

وی تصریح کرد: اختلاف وزارت بهداشت ودرمان  و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خاطر برخی مسائل سبب شده است برخی موضوعات نظیر نسخه های میلیاردی پزشکان در جامعه به یک باره سر باز کند.

ترکی اظهار داشت: هزینه های بیش از اندازه و بدون نیاز ، بدهی های دولت را در حوزه بهداشت و درمان افزایش داده است به طوری که باعث شده است در بودجه سال ۹۶ ، بودجه حوزه سلامت و درمان علاوه بر بودجه سال ۹۵، ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز انتشار و به فروش برسد تا مگر از این طریق بدهی های دولت درحوزه بهداشت و درمان به حداقل برسد  .

وی خاطر نشان کرد: اگر صندوق های بیمه ای به وظایف خود به درستی عمل کنند هیچ پزشکی به خود اجازه نمی دهد که  داروهای غیرضروری برای بیمار تجویز کند و از این نسخه‌های پزشکی به عنوان چک های سفید امضایی استفاده کرده و هرگونه دارویی را در آن تجویز کند. این در حالی است که اگر نظارتی از سوی سازمان بیمه سلامت و سایر سازمان های بیمه ای برعملکرد پزشکان درنسخه نویسی وجود داشته باشد و موارد غیر ضروری را از نسخه ها حذف کرده و با پزشک متخلف به طورجدی برخورد کند، این گونه مسائل رخ نمی دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.