احمد یوسفی صراف| هنگامی که نخستین بار ترامپ در کارزار انتخاباتی آمریکا به طرفدارانش قول داد که دیواری میان کشورش و مکزیک خواهد کشید و هزینه ها آن را تمام و کمال از مکزیکی ها خواهد گرفت، اکثر رسانه ها تصور می کردند این یک سخن تبلیغاتی است که تنها کارکرد انتخاباتی دارد. اما با گذشت چند ماه از به دست گرفتن قدرت توسط ترامپ و سربرآوردن مشکلات متعدد برای مداخله جویی های امریکا در نقاط مختلف جهان؛ حالا شخصیت «تجاری» دونالد ترامپ کم کم دارد خودش را نشان می دهد!

دوستی به شرط پول !

ترامپ به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا که هیچ سابقه سیاسی در کارنامه خویش نداشته است و تنها فردی مشهور در جهان تجارت بوده است؛ حالا که در کسوت مهم ترین کرسی قدرت آمریکا نشسته است، منافع ملی و استراتژیک این کشور را نیز بر اساس سود و زیان اقتصادی با نگاه تاجرانه خویش تعریف میکند.

به عنوان نمونه پس از به راه افتادن مناقشه کره شمالی و احساس خطری که آمریکایی ها در خصوص کشور های متحد المنافع خویش میکردند، ترامپ بارها اعلام کرد که خودش را مسئول دفاع از حریم کره جنوبی و ژاپن به عنوان کشورهایی که با آنها منافع مشترکی دارد؛ می داند. هرچند که این موضوع با مخالفت شدید چینی ها و روس ها مواجه شد اما خبر انتقال و نصب سامانه دفاع موشکی تاد به خاک کره حنوبی به روی رسانه ها قرار گرفت. اما با کمال تعجب پس از پیاده شدن محموله تاد از کشتی های امریکایی، حالا آنها مدعی شده اند که دولت کره جنوبی باید هزینه های این سامانه را به طور کامل بپردازد!

کره جنوبی: طبق توافق، آمریکا باید هزینه های استقرار موشک های تاد را بدهد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سئول اعلام کرده که بر اساس توافق وضعیت نیروها در رابطه با حضور  نظامی آمریکا در این کشور، کره جنوبی زمین استقرار تاد و زیرساختارهای آن را در اختیار خواهد گذاشت و آمریکا باید هزینه استقرار و عملیات آن را بپردازد. وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که «تغییری در این موضع اولیه خود ایجاد نکرده است»

این بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» که گفته بود کره جنوبی باید هزینه استقرار سامانه موشکی تاد را بپردازد صادر شده است.

رویترز روز گذشته به نقل از ترامپ گزارش داد «به کره جنوبی اطلاع دادم که مناسب است هزینه آن را پرداخت کند نخستین محموله از سامانه موشکی تاد روز چهارشنبه وارد کره جنوبی شد و  مقام های ارشد آمریکایی گفته اند که تاد تا «چند روز» آینده وارد فاز عملیاتی می شود.

اما این تنها مصداق نگاه تاجرانه ترامپ به کشورهای جهان نیست. عربستان سعودی که سال هاست به عنوان یکی از کشورهای مشترک المنافع آمریکایی ها در منطقه غرب اسیا محسوب می شود، هموراه از کمک ها و حمایت های نظامی و مادی و تکنولوژیک آمریکایی ها برخوردار بوده است. با آمدن ترامپ اما اوضاع برای سعودی ها تغییر کرده است. ترامپ در مصاحبه ای اعلام کرد عربستان ها مدت هاست که دیگر هزینه هایش را نمی پردازد!

ترامپ: اگرعربستان چتر حمایتی مارا میخواهد باید هزینه هایش را بپردازد

«دونالد ترامپ» در مصاحبه با رویترز با بیان این مطلب در ادامه گفت: آمریکا در دفاع از عربستان سعودی متحمل هزینه های زیادی شده و این کشور هزینه دفاع ما از خود را بطور عادلانه پرداخت نمی کند.

این اظهارات ترامپ در ادامه شعارهای انتخاباتی اوست که در آن زمان از اینکه عربستان در برابر «چتر حمایتی آمریکا» هزینه مورد نظر را پرداخت نمی کند انجام شده بود. وی در ادامه این مصاحبه از احتمال سفر به سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی در اواسط ماه می خبر داد.

با این اوضاع به نظر می رسد هرچه بیشتر از عمر ریاست جمهوری ترامپ می گذرد تفاوت های شخصیتی او با سایر روسای جمهور پیشین آمریکا به همه جهانیان بیشتر به چشم می خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.