اداره کل دامپزشکی استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست با توجه به شیوع فصل گرما، فعالیت کنه‌ها و احتمال شیوع تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، اقدامات بهداشتی را در این زمینه رعایت کنند.

هشدار دامپزشکی درباره شیوع تب کریمه کنگو/ازکشتار غیرمجاز بپرهیزید

  به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از اداره کل دامپزشکی استان تهران، این اداره کل طی اطلاعیه‌ای درباره شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) هشدار داد و از مردم خواست اقدامات پیشگیرانه لازم را در این زمینه رعایت کنند؛ متن کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است:

دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذابحین، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابها وکلیه افراد مرتبط با دام، باتوجه به شروع فصل گرما و فصل تکثیر و فعالیت کنه ها و احتمال بروز و شیوع  بیماری تب خونریزی دهنده، رعایت نکات و اقدامات بهداشتی ذیل جهت پیشگیری از بروز بیماری، ضروری است:

*خودداری از هرگونه نقل و انتقال و خرید و فروش دام های مشکوک و غیر بومی و بدون مجوز دامپزشکی به ویژه در مناطقی که سابقه بروز بیماری دارد.

* رعایت موارد ایمنی و بهداشتی هنگام کار با دام از قبیل استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب.

* اجتناب از کشتار غیرمجاز دام.

* از جدا سازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دامها خودداری نمایید.

* از خوردن وآشامیدن و سیگار کشیدن در هنگام کار خودداری نمایید.

*بعد از انجام کار روزانه، دست ها، وسایل و البسه کار را شستشو و ضد عفونی نمایید.

* تماس انسان با خون و بافت های آلوده دام می تواند برای انسان بیماری زا باشد.

* سعی شود هنگام خرد کردن گوشت یا آلایش خوراکی از دستکش استفاده کنید.

* عدم استفاده از گوشت های فاقد مهر دامپزشکی.

*از تماس با خون و ترشحات دام کشتار شده پرهیز نمایید.

* در کشتارگاه های دام در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و یا بروز علایم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن سریعا به مراکز    بهداشتی درمانی مراجعه نمایید.

 *درصورت استفاده از گوشت دام قربانی در مراسم و اعیاد، پیش از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال  (صفر تا چهار درجه) نگهداری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.