جامعه:برای افرادی که به رایانه علاقه دارند و تاحدودی هم استعداد طراحی و گرافیکی دارند و از انجام کارهای خلاقانه لذت می‌برند، این شغل مناسب است.

از دنیای مجازی به دنیای واقعی پل بزنید

رضا طلبی: طراحی وب از جمله مشاغلی است که امروز در ایران و بسیاری کشورهای دنیا طرفدار پیدا کرده و برای متخصصان این شغل، بازار کار مناسبی نیز ایجاد شده است زیرا فناوری اطلاعات این روزها بسیاری از کارهای سخت گذشته را آسان کرده و هزینه‌ها را نیز کاهش داده است.

 افزایش شمار طراحان وب

مهندس علیرضا خزاعی، طراح وب سایت در این باره می‌گوید: امروز ضرورت داشتن یک وب سایت برای هر کسی احساس می‌شود زیرا در هر لحظه و در هر جایی از جهان که باشد، می‌تواند به معرفی خود یا محصول و برند خود بپردازد و با افزودن اطلاعات جدیدی به سایت خود و یا به روزرسانی یا حذف اطلاعات قدیمی، منزلت، اعتبار و وجهه کاری و اجتماعی خود را در جامعه ارتقا بخشد.

این طراح سایت باتجربه با اشاره به اینکه شمار افرادی که به سراغ شغل طراحی وب سایت می‌روند، در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده، می‌افزاید: از این رو با توجه به اینکه میزان تقاضا برای داشتن یک وب سایت مناسب بالا رفته است، شمار افرادی که به طراحی وب سایت به عنوان یک شغل مناسب نگاه می‌کنند نیز افزایش پیدا کرده است.

 می‌توان درآمد خوبی داشت

بسیاری از افراد در ابتدا از خود می‌پرسند که آیا می‌توان به این حرفه به عنوان یک شغل با درآمد مناسب و کافی نگاه کرد و اینکه آیا ارزش دارد، ماه‌ها وقت خود را صرف کدنویسی و یاد گرفتن تکنیک‌های طراحی کنند؟

خزاعی می‌گوید: بدون تردید باید پذیرفت که همه چیز به خود افراد بستگی دارد و میزان پشتکاری که در این زمینه از خودشان صرف می‌کنند. از طرفی درآمد یک طراح سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به عنوان نمونه اگر شما برای یک شرکت به عنوان کارمند کار کنید یا اگر به صورت مستقل و انفرادی در این زمینه به کار بپردازید، درآمد متفاوتی را به دست خواهید آورد و حقوق میانگین شما به سطح مهارت‌های شما و سختی کاری که از شما خواسته شده و همچنین بزرگی و اعتبار شرکتی که برای آن کار می‌کنید، بستگی خواهد داشت، اما اگر به صورت مستقل کار کنید، درآمد شما ارتباط مستقیم با میزان مهارت و تخصص شما خواهد داشت و با توجه به اینکه در ماه چند پروژه بگیرید و قیمت‌هایتان چگونه باشد، نوسان خواهد داشت. درآمدها در این شغل بسیار متنوع و متفاوت است به صورتی که برخی از طراحان و برنامه نویسان زبده و کارکشته تا چندین میلیون تومان در ماه درآمد دارند. عده‌ای هم هستند که درآمدهای چندصدهزار تومانی عایدشان می‌شود.

بهتر است زبان خارجی بدانیم

یک طراح وب می‌تواند در یک مکان در یک روستای دور افتاده نیز کار خود را انجام دهد و تنها کافی است که به اینترنت و برق دسترسی داشته باشد تا بتواند از تمامی نقاط جهان سفارش کار بگیرد.

مهندس خزاعی می‌گوید: طراح وب اگر به زبان انگلیسی هم تسلط داشته باشد و در سطح برنامه نویسان حرفه‌ای باشد، می‌تواند روی درآمدهای کسب شده از خارج از کشور نیز حساب کند و حیطه کاری خود را گسترش دهد.

وی با بیان این نکته که لازم نیست شما در یک زمان در مکان خاصی حضور داشته باشید، ادامه می‌دهد: ارزنده‌ترین سرمایه‌ای که برای این شغل احتیاج دارید، زمان و خلاقیتی است که برای کارتان صرف می‌کنید. شما باید زمان قابل توجهی را صرف کنید تا تمامی تکنیک‌های به روز مورد نیاز برای طراحی وب را بخوبی یاد بگیرید و این شغلی است که در آن یادگیری، پایانی ندارد. علم شما باید همیشه به روز باشد و استمرار داشته باشد و مسلماً این کار زمان قابل توجهی را از شما خواهد گرفت.

اهمیت بازاریابی

این طراح وب با اشاره به اینکه افراد شاغل در این حرفه باید رزومه فعالیت‌ها و فهرستی از نمونه کارهای خود را در وب‌سایت شخصی‌شان قرار دهند، تأکید می‌کند: اگر از همان ابتدا به این فکر باشید که کار خود را به صورت حرفه‌ای انجام داده، کارنامه موفقی را برای خود دست و پا کنید، می‌توانید با به دست آوردن رضایت مشتریان‌تان بزرگ‌ترین بازاریابی را برای خود انجام دهید. همچنین برای موفقیت دراین شغل باید با زبان‌های برنامه نویسی تحت وب مانند، ASP، HTML، CSS و PHP  ارزنده‌ترین سرمایه‌ای که برای این شغل احتیاج دارید، زمان و خلاقیتی است که برای کارتان صرف می‌کنید به صورت تخصصی آشنایی داشته باشید. این حرفه نیازمند یک تلاش و مطالعه تمام وقت است و شما باید دائماً در حال یادگیری و کامل کردن مهارت‌هایی که دارید، باشید و قبل از هر چیز باید بدانید که جدیت در این شغل، حرف اول را می‌زند و فکر نکنید که هر وقت زمان اضافه داشته باشید، می‌توانید به سراغ آن بروید، بلکه باید با استفاده درست از زمان و پاسخگویی سریع به درخواست‌های مشتریان، در بین مشتریان اسم خوبی از خود به جا بگذارید. همچنین مهارت‌های عمومی از جمله فن بیان، توان مذاکره با مشتری یا کارفرما، شخصیت و ویژگی‌های فردی و مسائلی از این قبیل، تأثیر قابل توجهی در میزان موفقیت در این شغل دارد.

برخی دانسته‌های مورد نیاز شما

خزاعی به یک نکته مهم دیگر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولاً دانش و اطلاعات اصلی و عملی این شغل از جمله برخی زبان‌های برنامه نویسی و برنامه گرافیکی مناسب برای طراحی وب در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و باید آن‌ها را در آموزشگاه‌های آزاد معتبر یا به صورت شخصی یاد بگیرید. البته در شاخه کار دانش، رشته طراحی وب و در ادامه در دانشگاه علمی کاربردی، کارشناسی طراحی صفحات وب وجود دارد. معمولاً دانش آموختگان برخی رشته‌های مرتبط مانند گرافیک رایانه‌ای و برخی رشته‌های دیگر هنری نیز می‌توانند به این کار وارد شوند، ولی الزماً به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط برای این شغل نیازی نیست. همچنین درصد قابل توجهی از طراحان وب از روی علاقه بی‌اندازه به این کار و رایانه، به تنهایی و با استفاده از کتاب‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی و حتی وب‌سایت‌های اینترنتی نسبت به یادگیری طراحی وب اقدام می‌کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.