منابع نزدیک به معارضان اعلام کردند که در جریان مذاکرات آستانه میان معارضان و هیأت دمشق، درباره پیشنهاد روسیه مبنی بر ایجاد مناطقی موسوم به کاهش تنش بحث و تبادل نظر خواهد شد.

رایزنی درباره مناطق موسوم به«کاهش تنش» در مذاکرات آستانه قزاقستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از الشرق الاوسط، منابع آگاه اعلام کردند که در جریان دور جدید مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان قرار است درباره موضوعات جدیدی رایزنی شود.

این منابع نزدیک به معارضان تصریح کردند که در جریان مذاکرات آستانه میان معارضان و دمشق، درباره پیشنهاد روسیه مبنی بر ایجاد مناطقی موسوم به کاهش تنش بحث و تبادل نظر خواهد شد.

متن پیشنهاد روسیه که یک منبع معارض آن را اعلام کرد، بر ایجاد ۴ منطقه در ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه است.

در این متن که تحت عنوان «پیشنهادات روسیه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در اراضی جمهوری عربی سوریه» آمده است، بر اعزام یگانهای نظامی کشورهای ضامن توافق نظارت بر نظام آتش بس، ایجاد خطوط فاصل در مرزهای این مناطق، ایجاد ایست و بازرسی برای غیر نظامیان بدون سلاح، تضمین وصول کمکهای بشردوستانه، برآورده کردن نیازهای تجاری و تأمین امنیت مراکز نظارت بر تعهد به آتش بس تأکید دارد.

بر اساس این طرح، کشورهای تضمین کننده باید شرایط مناسب را برای بازگشت آوارگان به داخل سوریه فراهم کرده و زیرساختها را پس گرفته و سیستم آبی را وصل و امکانات رفاهی را برای زندگی ساکنان در این ۴ منطقه فراهم آورند.

حدود ۱۵ نفر از معارضان مسلح سوریه روز سه‌شنبه (دیروز) برای شرکت در مذاکرات آستانه وارد پایتخت قزاقستان شدند.

منابع نزدیک به نشست آستانه اعلام کردند که کشورهای ضامن احتمالاً به طرفین سوری یک سری سندی را پیشنهاد می‌دهند که در حین مذاکرات ۱۸ و ۱۹ آوریل در تهران، به نگارش درآمد.

این اسناد به بهبود وضعیت آتش‌بس در سوریه و کاهش‌ تنش‌ها در این کشور مربوط می‌شود و این علاوه بر سندی است که به تبادل گروگانها میان طرفین سوری مربوط می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.