هیلاری کلینتون اولین انتقاد تند خود را درباره پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 روز سه شنبه انجام داد و مسوولیت شکست کارزار انتخاباتی خود را به گردن گرفت.

به گزارش قدس آنلاین، هیلاری کلینتون اولین انتقاد تند خود را درباره پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 روز سه شنبه انجام داد و مسوولیت شکست کارزار انتخاباتی خود را به گردن گرفت. در عین حال، او به زمان بندی انتشار نامه رییس اف بی آی، و (ادعای) دخالت روسیه هم به عنوان عوامل دخیل در شکست خود اشاره کرد:

" اگر انتخابات(به جای 8 نوامبر) در 27 اکتبر بود، من رییس جمهور بودم." کلینتون این سخنان را در مصاحبه با «کریستین امانپور» در رویداد بین المللی «زنان برای زنان» در نیویورک ارایه کرد:

" من مسوولیت مطلق شکست را شخصا می پذیرم. من نامزد بودم، من کسی بودم که در معرض انتخاب بودم. من کاملا از چالش ها، مشکلات و کمبودهایی که داشتم آگاهم." لیکن او این را هم اضافه کرد که " من در راه پیروزی بودم تا این که ترکیبی از نامه جیم کامی(رییس اف بی آی که در آستانه برگزاری انتخابات خواستار بررسی ایمیل های هیلاری برای یافتن موارد سوء استفاده از اطلاعات محرمانه شده بود) در 28 اکتبر و افشاگری ویکی لیکس روسی، در ذهن کسانی که متمایل به رای دادن به من بودند، تردید ایجاد کرد."

کلینتون که در حال حاضر، مشغول نوشتن کتابی است که بخشی از آن به شکست در انتخابات 2016 می پردازد، به امانپور گفت: " به نظرم، دلیل شکست به رویدادهای مداخله کننده در 10 روز آخر رقابت ها برمی گشت."

این تازه ترین سخنان کلینتون درباره از دست دادن رقابت 2016 است که در آن کلینتون هم تقصیر شکست را به گردن می گیرد و هم رییس جمهور منتخب را به کمک گرفتن از فاکتورهای خارجی برای برای پیروزی متهم می کند.

بعد از این که کلینتون به این نکته اشاره کرد که سه میلیون رای از ترامپ بیشتر داشت، امانپور به شوخی گفت که الان آقای رییس جمهور در توئیتر واکنش نشان می دهد.

کلینتون پاسخ داد: " بسیار خب، این بهتر از مداخله خارجی است. اگر او می خواهد درباره من توئیت کند، من از این که موجب انحراف توجه او بشوم، خوشحال نیستم، چون ما مسایل مهم تری برای پرداختن داریم. او باید کم تر دلمشغول انتخابات و پیروزی من از لحاظ میزان رای باشد و باید بیشتر متوجه امور دیگری باشد که برای کشور مهم تر هستند."

به گفته دوستان و همکاران کلینتون، او اکنون با شکست چند ماه خویش کنار آمده است ولی هنوز روی دخالت دولت روسیه در انتخابات متمرکز است، به ویژه این واقعیت که ویکی لیکس تنها چند ساعت بعد از رسوایی انتشار نوار ویدیویی برنامه «اکسس هالیوود»(که در آن ترامپ سخنان بسیار زشتی درباره زنان می گوید) اقدام به انتشار ایمیل های هک شده «جان پودستا» مسوول ستاد انتخاباتی کلینتون کرد.

کلینتون به مانند گذشته، «زن ستیزی» را هم یکی از عوامل شکست خود خواند: " بله، به نظرم این موضوع هم نقش داشت. و البته به نظرم در کنار چیزهای دیگر."

اما کلینتون در جریان این مصاحبه مرتب بحث نقش آفرینی ولادیمیر پوتین را در ریزش آرای خود به نفع ترامپ مطرح می کرد.

به گفته همکارانش، هیلاری نقش خود را در دوران ریاست جمهوری ترامپ یک فعال سیاسی می بیند که وقتی اموری که برایش اهمیت دارند، مورد تهدید قرار بگیرد، با صدای بلند واکنش نشان خواهد داد. او روز سه شنبه نشان داد که کاملا این نقش را پذیرفته است: " حالا من دوباره یک شهروند فعال و بخشی از مقاومت هستم." این بخش از صحبت او با تشویق حاضران در سالن مواجه شد که عمدتا از فعالان ستاد او، حامیان مالی و چهره های مشهور طرفدار مانند «مریل استریپ» بازیگر زن معروف هالیوود بودند.

وزیر خارجه اسبق، خواستار یک «مطالبه عمومی» از دولت ترامپ شد برای این که این دولت به تلاش های آغاز شده از دوران وزارت کلینتون را برای محوریت دادن به حقوق و فرصت های زنان در کمک های خارجی ایالات متحده، پایان ندهد.

کلینتون از وزیر دفاع، جیمز متیس، به خاطر این که این موضوع را، علی رغم حذف این کمک ها در بودجه درخواستی ترامپ، در محور کمک های خارجی وزارتخانه خود حفظ کرده، تقدیر کرد:

" من امیدوار هستم، چون صداهایی مانند جیمز متیس و دیگران شروع به تاثیرگذاری بر دولت خواهند کرد."

کلینتون درباره کره شمالی به ترامپ هشدار داد که آن قدر پیش نرود که پیشنهاد دیدار مستقیم با کیم جونگ اون را در صورت فراهم شدن شرایط مناسب بدهد:

" من اعتقاد ندارم که ما به تنهایی می توانیم واقعا فشاری را که لازم است بر کره شمالی وارد کنیم. کره ای ها همیشه مایل هستند که تلاش کنند آمریکا را پای مذاکره بیاورند تا جایگاه و موضع خود را تقویت کنند و ما باید درباره دادن چنین فرصت هایی به آن ها بسیار محتاط باشیم."

به گفته کلینتون چنین مذاکراتی با پیونگ یانگ می تواند  یافتن راه حل مشترک در همکاری با کشورهای منطقه را دشوارتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.