یزد - استاندار یزد گفت: حرف هایی که کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی می‌زنند حضور مردم را در اقتصاد بی نقش می‌کند و این حرف‌ها به‌جز این نیست که اقتصاد از بین برود حذف شدن نقش مردم در اقتصاد بزرگ‌ترین آسیب به‌نظام اقتصادی بوده وممکن نظام یک‌دفعه زمین بخورد.

حذف ‌نقش مردم در اقتصاد بزرگ‌ترین آسیب به‌نظام اقتصادی کشور است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی، در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهارداشت: دور کردن مردم از خوداتکایی نوعی بیماری اقتصادی است؛ چراکه با حذف نقش مردم بزرگ‌ترین آسیب را به‌نظام اقتصادی کشور می‌زند و در اقتصاد کشور نوعی بیماری به نام هلندی وجود داشت که ناشی از پول نفتی بود که یک‌باره حاصل می‌شد.
وی افزود: اکنون بیماری جدیدی پیداکرده‌ایم و آن، دور کردن مردم از خوداتکایی است زیرا به‌گونه‌ای عمل می‌شود که مردم در کار بی نقش شده‌اند و این بزرگ‌ترین آسیب به‌نظام اقتصادی کشور است.
میرمحمدی تصریح کرد: اکنون از «حمایت» سخن به میان می‌آید درحالی‌که در واقع این حمایت جنبۀ آسیب‌زا دارد ولی مطرح می‌کنند که هدف حمایت از واحدها و کارخانه‌ها است، اما درواقع و در بطن کار، این واحدها در حال توخالی شدن هستند که این بسیار خطرناک است.
وی گفت: برخی واحدها با بدهی‌های انبوه مواجه هستند و رشد و پویایی آنان متوقف‌شده است، اما به‌طور مداوم از این واحدها دفاع و نسبت به آن‌ها دلسوزی می‌شود؛ درحالی‌که باید به ابعاد مختلف این حمایت توجه کرد و بارها بیان کرده‌ام که چرا عمدتاً به مسائل یک‌بعدی نگاه می‌شود، این در حالی است که کارها ابعاد مختلفی دارد و باید به همۀ ابعاد آن نگاه کرد.
میرمحمدی خاطرنشان ساخت: به نظرم شیوه‌ای که در کشور جاری‌شده، موجب آسیب بزرگی به‌نظام می‌شود و این مسائل مانند موریانه به جان ما اقتصاد ما افتاده‌ و در حال متلاشی کردن اقتصاد ما است.
وی گفت: اکنون کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی حرف‌هایی می‌زنند که مردم را در اقتصاد بی نقش می‌کند؛ یکی می‌گوید به این اندازه یارانه می‌دهیم و دیگری وعدۀ دیگر می‌دهد، اما باید توجه کرد این میزان یارانه را از کجا و چگونه باید داد، مگر کشور تجربۀ پرداخت یارانۀ ۴۵ هزارتومانی را ندارد. این حرف‌ها به‌جز این نیست که اقتصاد از بین برود و نظام یک‌دفعه زمین بخورد.
میرمحمدی با اشاره به تجربۀ پرداخت یارانۀ ۴۵ هزارتومانی، افزود: بر چه اساسی وعدۀ یارانۀ ۲۵۰ هزارتومانی به مردم داده می‌شود؛ اگر چنین حرف‌هایی مردم را فریب دهد، چه بلایی بر سر مملکت می‌آید و مملکت به کجا خواهد رسید؟
استاندار یزد بیان کرد: گزارش‌هایی داشته‌ایم که یک خانوادۀ کشاورز، کشاورزی را به دلیل دریافت یارانه رها کرده است و پس از مدتی به دلیل پایین آمدن قدرت خرید، هیچ‌کدام از فرزندان دیگر به پیشۀ کشاورزی بازنگشته‌ و رو به حاشیه‌نشینی آورده‌اند که این، از پیامدهای دور شدن مردم از کار و تلاش و سوق دادنِ آن‌ها به‌سوی جیره‌خواری است.
استاندار یزد دربارۀ حمایت از واحدهای صنعتی بیان کرد: دفاع باید منطقی و درست باشد. برای نمونه، واحدی ۲۰ میلیارد وام گرفته،۲۰ میلیارد هم بدهی دارد درحالی‌که ارزش این واحد ۱۵ میلیارد و زیر قیمت بدهی‌هایش است، چگونه می‌توان چنین واحدی را نگه داشت، به‌واقع، آیا پول این واحد را به‌جایی می‌رساند یا با این روش ضربۀ اصلی به‌نظام تحمیل می‌شود.
وی تصریح کرد: می‌توان مدیریت درست داشت؛ کمتر هزینه کرد؛ کیفیت بالاتر و بسته‌بندی مناسب‌تر داشت و خواهش من این است که در حمایت از واحدهای صنعتی، همۀ راهکارها را در نظر بگیریم و توجه کنیم حمایت‌های بانکی به نفع واحدها نیست بلکه این حمایت‌ها به‌طور مقطعی تأثیرگذار است و مانند این است که بخواهیم تبی را کاهش دهیم که برای این کار، دستمالی را روی پیشانی فرد می‌گذاریم و دما را به‌طور مقطعی کاهش می‌دهیم اما پس‌ازآن، فرد دوباره به روال خود بازمی‌گردد.
استاندار تصریح کرد: هیچ تزلزلی در اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی نیست و همۀ موارد آن به جدیت دنبال می‌شود؛ در خصوص جدا کردن دستمزد از دیگر خدمات گزارشی ارائه شود تا پیگیری شود؛ بحث تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی نیز پیگیری می‌شود که در صورت اجرای طرح، همۀ برداشت کنندگان به‌طور هم‌زمان برداشت آب را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.