رئیس کمیته روابط بین الملل مجلس سنای روسیه با انتقاد از لایحه آمریکا که مجوز اجرای تحریمهای بین المللی علیه کره شمالی را در بنادر روسیه می دهد، آن را ناقض قوانین بین الملل و اعلان جنگ خواند.

اجرای تحریمهای کره شمالی در بنادر روسیه،«اعلان جنگ» از سوی آمریکا

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از راشاتودی، یک سناتور روسیه می گوید لایحه آمریکایی که اجازه می دهد نیروی دریایی این  کشور تحریمهای بین المللی علیه کره شمالی را در بنادر روسیه به اجرا درآورد، ناقض قوانین بین الملل و همانند «اعلان جنگ» است.

«کنستانتین کوساچف» رئیس کمیته روابط بین الملل در مجلس سنای روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفت: «این لایحه به نیروی دریایی آمریکا اجازه می دهد که به بازرسی و تفتیش اجباری تمام کشتی ها اقدام نماید. این سناریو واقعاً غیرقابل باور است، زیرا به معنای اعلان جنگ است».

اظهارات این سناتور روسیه مدتی کوتاه پس از آن مطرح شد که کنگره آمریکا لایحه ای در زمینه وضع تحریمهای بیشتر علیه کره شمالی به تصویب رساند که نظارت و کنترل آمریکا بر بنادر دریایی و آبراهها در شرق دور از جمله بنادر روسی «وانینو»، «ناخودکا» و «ولادی وستک» را مجاز می نماید.  

این لایحه همچنین قدرت و اختیارات رئیس جمهور آمریکا را برای اِعمال تحریم علیه افرادی که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده اند، افزایش می دهد.

این لایحه برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در مجلس سنا و امضای رئیس جمهور آمریکاست، و سناتور کوساچف ابراز امیدواری کرد که این امر هرگز اتفاق نیفتد.

این سناتور روس تأکید کرد که هیچ مرجعی به آمریکا قدرت و اختیارات رسمی برای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی نداده است و خاطرنشان کرد که واشنگتن در تلاش برای بنا نهادن برتری و تقدم قوانین آمریکا بر قوانین بین الملل است.  

گفتنی است که قانونگذاران مجلس نمایندگان روسیه نیز این اقدام جدید آمریکا را به مثابه تهدیدی علیه امنیت جهانی خواندند و هشدار دادند که در صورت تصویب این لایحه، روسیه وادار خواهد شد که تدابیر متقابلی اتخاذ نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.