نیشابور -سرمای اخیر در نیشابور موجب از بین رفتن بیش از۹۰ درصد محصولات ‏باغی این شهرستان و خسارت به کشاورزان شد.

خسارت ۳۹۲ میلیاردی سرما به باغداران نیشابوری

به گزارش قدس آنلاین، یکی از کشاورزان بخش مرکزی شهرستان نیشابور گفت: حدود یک هکتار باغ دارم که شامل درخت‌های سیب، زردآلو و هلو می‌شوند که متأسفانه با سرمای اخیر ‏بیش از ۹۰درصد محصولم از بین رفت و مانده‌ام برای تأمین مخارج زندگی چه کنم.

وی افزود: از ابتدای سال چندین میلیون خرج این باغ کردم تا بلکه بتوانم محصولی به دست آورم و مخارج زندگی را ‏تأمین کنم، اما حالا باید به فکر این باشم که با چه رویی در مقابل هزینه‌های خانواده شرمنده آن‌ها نباشم.

یکی دیگر از کشاورزان بیمه نبودن محصولات و هزینه‌های سنگین کشاورزی و عدم کمک‌های مالی لازم از کشاورزان ‏را عامل از رونق افتادن کشاورزی دانست وعنوان کرد: متأسفانه بیمه‌های محصولات کشاورزی دارای هزینه بالایی است ‏و بنده که از پس مخارج روزانه خویش هم نمی‌توانم برآیم چگونه می‌توانم هزینه بیمه را پرداخت کنم؟ دولت باید کمک ‏های لازم را به کشاورزان انجام دهد تا صنعت باغداری رونق بگیرد و روستاییان به شهرها مهاجرت نکنند.

یکی دیگر از باغداران که در شهر بار از توابع نیشابور زندگی می‌کند، اظهارداشت: متأسفانه طی سه شب سرما محصولات ‏ما نابود شد و شهر بار تنها درآمدش محصولات باغی است، متأسفانه چیزی نمانده است و اکنون مانده‌ایم چکار کنیم و از مسئولان تقاضا ‏داریم صدای ما را بشنوند.

۳۱۲۰ هکتار باغ دچار خسران شدند

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور هم با تأیید مشکلات کشاورزان گفت: بر اثر سرمای هوا بخشی از سطح باغ‌های ‏بخش مرکزی و زبرخان با سرمازدگی روبه رو شدند، این عامل موجب شد قسمتی از میوه‌ها و محصولات تولیدی باغ‌های ‏شهرستان بر اثر سرما از بین بروند‎.

فرهمند افزود: پس از موج سرما در بهارسال جاری به ۳ هزار و ۱۲۰ هکتار از باغ‌های شهرستان در اثر ‏برودت هوا خسارت شدید وارد شده است.

وی ادامه داد: سیب، آلو، زردآلو و گردو بیشترین خسارت را دیده اند، این در حالی است که متأسفانه زیر ۱۰ ‏درصد باغ‌ها دارای بیمه محصولات کشاورزی هستند.

فرهمندعنوان کرد: خسارت سرما  ۱۹هزار و۳۲۰تن محصول سیب، آلو، زردآلو، گلابی، انگور، پسته، گیلاس و آلبالو را ‏شامل می‌گردد که ارزش ریالی آن معادل ۳۹۲ میلیارد رالش است.

وی اذعان کرد: بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیت‌های ‏کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسان‌های درآمدی کشاورزان مورد توجه و تأکید قرار گرفته که در راستای حمایت از ‏کشاورزان با اعتمادسازی می‌تواند فشار مالی ناشی از خسارت‌های وارده از بلایایی چون سرمازدگی، سیل و تگرگ به باغ‌ها و محصولات کشاورزان را به حداقل برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.