شهرکرد- مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از راه های انتقال بیماری را نیش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه های له شده، تماس با خون و مواد آلوده فرد مبتلا و تماس با خون و مواد آلوده کننده دام مبتلا عنوان کرد.

عدم رعایت اصول بهداشتی در دامداری ها، بیماری تب خونریزی دهنده را افزایش می دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، عبدالمحمد نجاتی گفت: متاسفانه بیماری در دام علائم درمانگاهی مشخص ندارد و فقط زمانی که ویروس در خون دام وجود دارد تب زودگذر و خفیفی ایجاد می کند و در انسان علائمی مشابه با آنفلوآنزا ایجاد می کند که شامل تب، سردرد شدید، سختی گردن، درد شکم، درد عضلانی، درد کمر، سوزش چشم و حساسیت به نور می باشد.

وی افزود: در این بیماری بعد از ۳ تا ۵ روز ظهور علائم با خونریزی که به صورت تکه های قرمز یا بنفش روی پوست، داخل دهان و گلو می باشد بروز می کند و به تدریج وسیعتر می شود.

نجاتی از دامداران خواست با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها دام ها و اماکن دامی را با سم ضد کنه سمپاشی نمایند، از لباس کار، دستکش، چکمه استفاده نمایند، گوشت قرمز سالم و بهداشتی را از مراکز مجاز تهیه نمایند زیرا در کشتارگاه ها و مراکز عرضه ۲۴ ساعت در دمای ۴-۰ درجه نگهداری می شود، از نقل و انتقال و کشتار دام های مشکوک خودداری شود، وسایل و لوازم کار را با شوینده ها ضدعفونی نمایند و از له کردن کنه با سنگ و انگشت خودداری نمایند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.