مدتی است که انیمیشن «دوران نامزدی» در 30 قسمت با موضوع طنز و با محوریت اخلاق انتخاباتی به سرپرستی و قلم محمدرضا شهبازی، کارگردانی جواد فتحی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رمضانی، از طریق انتشار در فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

می‌خواهیم اخلاق درست انتخاباتی را ترویج کنیم

هنر- تکتم بهاردوست: فتحی درباره هدفش از ساخت این انیمیشن به خبرنگار ما گفت: ترویج و یادآوری و البته به برخی از نامزدها آموختن شیوه درست اخلاق انتخاباتی، از اصلی‌ترین اهداف تولید این مجموعه انیمیشن‌ها بوده که در اصل از سخنان و معیارهای اخلاق انتخاباتیِ مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری استخراج شده است.

فضای مجازی از صدا و سیما جلوتر است

وی با بیان اینکه ایده این موضوع قبل از انتخابات در ذهن من شکل گرفت، افزود: اجرای عملی آن از دی‌ماه 95 و با طرح موضوع در اتاق فکری که در آن به ایده‌پردازی طرح‌های مختلف می‌پردازیم، شکل گرفت. یک تیم 6 نفره از نویسندگان و طنزپردازان کار نگارش را شروع کردند. از چند روز مانده به سال نو، طراحی کاراکترها شروع شد و تا امروز هم در حال تولید مابقی قسمت‌ها هستیم.

به اعتقاد این فیلمساز، مضمون طنز در بین عامه مخاطبین از اقبال بیشتری برخوردار است. ضمن اینکه چون بسیاری از نکته‌ها و موضوعات این مجموعه قبلاً در قالب جدی به گوش مخاطبین رسیده است، دیگر آن جذابیت و تازگی را نخواهد داشت.

فتحی ادامه داد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در برخی موضوعات نشان دادند که از صدا و سیما جلوتر و مؤثرترند. ظاهراً تصمیم دوستان بر انتشار این مجموعه در فضای مجازی و در ادامه، پخش در صدا و سیما بوده است. انتشار و بازدید میلیونی تنها چند قسمت از این مجموعه در شبکه‌های اجتماعی نشان از دید درست این دوستان درباره نشر این مجموعه داشت.

وی در مورد ظرفیت‌های رسانه ملی برای بهتردیده‌شدن این‌گونه آثار افزود: صدا و سیما محدودیت‌های خاص خود را چه در زمینه کنداکتور پخش و چه در زمینه ممیزی‌ها دارد. ضمن اینکه برخی از مدیران نگاه سلیقه‌ای دارند و این موضوع می‌تواند باعث هدر رفتن زحمات تیم چند نفره تولید شود. برای همین، گاهی انتشار در فضای مجازی و استقبال گسترده مخاطبان می‌تواند صدا و سیما را هم علاقه‌مند به پخش این مجموعه‌ها کند.

همه به اهمیت اخلاق انتخاباتی پی برده‌اند

فتحی وجود شخصیت‌های مختلف تاریخی و علمی ‌ایرانی و خارجی برای بیان شیرین‌تر و مصداقی‌تر را از ویژگی‌های انیمیشن «دوران نامزدی» دانست و افزود: وجود حدود 40 کاراکتر در یک مجموعة 30 قسمتی، هر چند از نظر تولیدی کار را برای ما سخت می‌کرد اما قطعاً یکی از دلایل جذابیت کار و استقبال مخاطبین بوده است. البته از کار خوب تیم حرفه‌ای دوبله هم نباید غافل بود که شیرینی کار را چند برابر کرده‌اند.

این کارگردان با بیان اینکه خوشبختانه خودِ مخاطبین بهترین کار تبلیغاتی را برای این مجموعه انجام دادند، اضافه کرد: با توجه به اینکه انتشار این مجموعه در ابتدا تنها از یک کانال صورت می‌گرفت، دیدن این مجموعه در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی افرادی که حتی اعتقاد چندانی به این موضوعات نداشتند، برای ما شگفت‌انگیز بود؛ هر چند که اسم و رسم تولیدکنندگان را حذف می‌کردند اما برای ما جای خوشحالی داشت که آن عزیزان نیز به اهمیت موضوع ترویج اخلاق انتخاباتی پی برده‌اند.

وی با اعلام رضایت از میزان استقبال مخاطبان، ادامه داد: این استقبال تا حدی برای خودمان قابل پیش‌بینی بود. اما به دلیل زمان محدود تولید، امکان گرفتن بازخورد و اعمال نظرات بر روی کار فراهم نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.