رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران می گوید: نبود برنامه ریزی، عدم شناخت بازار و نبود تکنولوژی به روز باعث ضعف در ایجاد صنایع تبدیلی شده است.

گلوگاه های عدم توفیق صنایع تبدیلی کجاست؟ / صنایع تبدیلی کشور در پی نداشتن برنامه ریزی صحیح در حال تعطیلی است

شمسعلی هادی زاده معلم  در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص نبود صنایع تبدیلی به قدر کافی در کشور، عنوان کرد: یکی از مهمترین ضعف ها ناشی از نبود یک برنامه مشخص و مدون برای تولید است.

وی درباره اینکه چرا صنایع تبدیلی در ایران ضعیف است، ادامه داد: شناخت کافی از بازار مصرف وجود ندارد و ماشین آلات نیز در صنایع تبدیلی به روز نیستند.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران توضیح داد: هم اکنون کشاورزان استان مازندران به جهت برف سال گذشته بسیاری از درخت های پرتقال را قطع کردند و اقدام به تولید برنج کرده اند؛ در نتیجه سال بعد با کاهش تولید مرکبات مواجه خواهیم شد.

هادی زاده افزود: وقتی که تولید مرکبات کاهش پیدا کند، ابتدا خوراک کارخانه های آبمیوه گیری کم خواهد شد، سال بعد این کارخانه ها با ۲۰ درصد ظرفیت تولید خواهند کرد و به سمت زیانده بودن پیش خواهند شد؛ سرانجام این کارخانه ها تعطیل می شوند که راه اندازی مجدد آن بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: این روند تا جایی پیش می رود که دوباره سال بعد افزایش تولید را شاهد خواهیم بود، آن زمان دیگر صنایع تبدیلی وجود ندارد که بتواند محصولات را جذب کند.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تصریح کرد: عمدتا به دلیل نداشتن برنامه تولید یا عدم شناخت بازارهای مصرف کارخانه ها متاسفانه در بخش صنایع تبدیلی که می تواند بالاترین بهره وری را داشته باشد ضعیف عمل می کنند و توان تولید و جذب بازار را ندارند، این در حالی است که زمانی هم که توان جذب بازار را دارند که مواد اولیه ای وجود ندارد.

هادی زاده عنوان کرد: جایگاه فرآوری در تمام دنیا مشخص شده است، چرا که صنایع تبدیلی می تواند تولید ارزش افزوده کند؛ در عین حال هم اکنون درتمام  دنیا، تولید را بر مبنای ارزش افزوده برنامه ریزی می کنند و به دنبال تولیدی که فاقد ارزش افزوده باشد نمی روند.

وی تاکید کرد: تولیدی که فاقد ارزش افزوده باشد، منابعی نظیر، آب، خاک، نیروی انسانی، کود، نهال و سم را به هدر می دهد.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران اعلام کرد: برنامه ای مدون وجود ندارد، که بتواند از محصولات تولید شده بهره وری لازم را ببرد و آنها را دارای ارزش افزوده کند.

هادی زاده اضافه کرد: به همین جهت کشور زیان دیده است، چرا که محصولاتی چون هندوانه تولید و در قبال آن آب فراوانی مصرف شده است اما برای بهره وری از آن فکری نشده است.

وی گفت: سه ماه قبل که فصل گوجه گلخانه ای بود با افت شدت قیمت گوجه مواجه شدیم، چرا که وزارت جهاد کشاورزی هیچ کنترلی بر روی تولید این محصول نداشته است و باید به نسبت بازار مجوز تولید بدهد که هر کس که دلش بخواهد حق ندارد به صورت گلخانه ای، گوجه تولید کند.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تشریح کرد: متاسفانه در صنعت کشاورزی ایران هر کسی در هر زمانی، هر چیزی  بخواهد می کارد و تولید می کند؛ این عدم برنامه ریزی ها تا آنجایی پیش رفته که صنایع تبدیلی، متاسفانه توانمندی لازم را ندارند.

هادی زاده توضیح داد: مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد صنایع تبدیلی زیر پله ای است، به طوری که صنایع تبدیلی بزرگ باید با آنها مبارزه کنند.

وی افزود: در صنعت قطعه بندی مرغ و یا در فرآوری گوشت صنایع تبدیلی زیر پله ای بسیاری به چشم می خورد، چه طور صنایع تبدیلی چون کارخانه همبرگر سازی می تواند با تولید همبرگر زیر پله ای، رقابت کند.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران یادآور شد: صنایع زیر پله ای از پرداخت مالیات و دارایی، برق صنعتی، تامین اجتماعی و هزار و یک هزینه دیگر معاف هستند واین هم می تواند یکی از گلوگاه های عدم توفیق صنایع تبدیلی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.