مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تاکید کرد که طرف های خارجی در صدد کسب منافع خود و تضعیف و تجزیه کشورهای منطقه هستند و اگر جان فشانی های ایران نبود، منطقه تجزیه می شد .

اگر جان فشانی های ایران نبود، منطقه تجزیه می شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «علی اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با پایگاه «العربی الجدید» درباره مسائل منطقه گفتگو کرد.

وی درباره اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی مبنی بر هماهنگی ریاض و واشنگتن برای تحقق امنیت و ثبات در منطقه بیان داشت: موضع ایران در قبال مسائل منطقه مشخص است؛ امنیت و ثبات منطقه فقط با همکاری کشورهای منطقه و بدون مداخله خارجی ها محقق می شود. اگر کشوری از هزاران کیلومتر آن طرف تر برای تعیین سرنوشت منطقه به اینجا بیاید، این موضوع بر روی امنیت تمام منطقه اثرگذار است. زیرا طرف های خارجی در صدد کسب منافع خود و تضعیف و تجزیه کشورهای منطقه هستند. تهران در برابر این گونه اهداف ایستاد و با تروریسم مبارزه کرد. هر کس که به امنیت منطقه توجه می کند باید گام های عملی در این راستا بردارد و کشورهای منطقه قادر هستند بدون مداخله خارجی ها امنیت منطقه را حفظ کنند. ما برای همکاری و گفتگو با کشورهای منطقه به منظور تحقق اهداف مشترکمان آماده هستیم.

ولایتی در ادامه در رابطه با وجود تناقض میان ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه با اعزام نیروهای مستشاری ایران به سوریه نیز گفت: منطقه از نقشه های دشمن رنج می برد و گزینه های نظامی بی فایده است. همه باید بر سر میز مذاکرات نشسته و به تنش ها پایان دهند و تروریسم را ریشه کن کنند. این مسائل به ایران هم ارتباط دارد ولی تهران تمایل دارد با همکاری طرف های موثر در پرونده سوریه نقش مثبتی ایفا کند. هر نوع برنامه برای سوریه باید با موافقت خود سوری ها باشد و مردم سوریه حق دارند سرنوشتشان را خودشان تعیین کنند. ایران فقط به دنبال ثبات خود نیست بلکه امنیت منطقه نیز به ایران مربوط است و این موضوع بر امنیت جهانی نیز تاثیرگذار است. ما بر اساس دعوت رسمی سوریه و درخواست قانونی دولت این کشور مستشاران نظامی را به سوریه اعزام کردیم.

وی در همین راستا افزود: ایران در برابر گروه های تروریستی ایستاد و از گسترش نفوذ آنها در منطقه جلوگیری کرد؛ در غیر این صورت تمام جهان تهدید می شد. ما در ازاء این کار شهدای زیادی تقدیم کردیم و مانع از تحقق اهداف دشمنان خود شدیم. همه باید منتظر دستاوردها و پیروزی های بیشتری باشند. اگر جان فشانی های ایران نبود، منطقه تجزیه می شد و همه باید به ضرورت همکاری منطقه ای بدون مداخله خارجی ها راضی و قانع شوند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پایان در خصوص روابط تهران-مسکو و آمادگی ایران برای اجازه به جنگنده های روس به منظور هدف قرار دادن مجدد مواضع داعش در سوریه گفت: روابط تهران و مسکو راهبردی است و در برهه کنونی در تمام سطوح و زمینه ها گسترش یافته است اما تصمیم گیری در مورد امور سیاسی برعهده رهبری است و ایشان به مقامات ابلاغ می کنند. اما در رابطه با پرواز جنگنده های روسی نیز باید بگویم که تصمیم گیری در این خصوص برعهده فرمانده نیروهای مسلح است و درباره این موضوع در زمان خودش تصمیم گیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.