گروه جامعه:نمی‌دانم بگویم عادت جهان سومی یا عادت مدیریتی در کشور ماست که وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد مدیران وارد گود شده و دستور ویژه برای بررسی علت‌ها و پیگیری ماجرا صادر می‌کنند.

علی محمدزاده:پلاسکو در کام آتش فروریخت و عده‌ای قربانی شدند دستورات پیگیری صادر و معلوم شد موارد متعددی از نشانه‌های خطر در این ساختمان پیر بوده اما تنها اقدام متولیان نامه نگاری بوده و بس!

انفجار در معدن زمستان یورت بیش از ۴۰ نفر را هم آغوش مرگی سیاه در دهلیزهای عمیق این معدن کرد و کارگران زخم خورده این معدن فرصتی پیدا کردند تا دردهای کهنه خود را فریاد بزنند، دردهایی که دامنگیر هزاران معدن کار ایران است.

اما می‌خواهم بگویم چرا از هیچ حادثه‌ای عبرت نمی‌گیریم چرا وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد عالی‌ترین مقامات وارد صحنه می‌شوند و دستور پیگیری صادر می‌کنند، پلاسکو مُرد اما پلاسکوهای فراوانی در کلانشهرهای ایران وجود دارند که مستعد بروز حوادث تلخ‌تر از آن هستند چرا برای جلوگیری از تکرار حادثه مشابه پلاسکو دستور ویژه‌ای برای تعطیلی مجتمع‌های تجاری ناایمن صادر نشد چرا هیچ مجتمعی به علت خطرآفرین بودن پلمپ نشد، چرا با آنانی که به وظیفه نظارتی و اجرایی خود عمل نمی‌کنند برخورد نشده و نمی‌شود.

و در تلخ‌ترین حادثه این روزها حتی رئیس مجلس هم وارد دستور پیگیری صادر کرده است ولی مسئله این است که چرا همین مجلس محترم به دستور رئیس محترم دستور ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق، بیمه، بازنشستگی و سایر مطالبات معدنچیان دیگر صادر نمی‌کند، چرا دستوری صادر نمی‌شود تا به تمام معادن ایران سر بزنند و معادن ناایمن را که فراوان هم هستند تعطیل کنند.

آنچه دردناک تر است اینکه تقریباً تمام مدیرانی که این روزها و در موارد مشابه بر طبل پیگیری می‌کوبند از ریز تمام معضلات و مشکلات حوزه‌های مربوطه خبر دارند و هیچ کاری نمی‌کنند.

بطور مثال مگر می‌شود رئیس مجلس آقای لاریجانی نداند که اکثر کارگران معدن حقوق واقعی خود را دریافت نمی‌کنند مگر می‌شود نشنیده باشد که اکثر آن ها بیمه کاملی ندارند، مگر می‌شود رئیس قوه مقننه کشور نداند قوانین مربوط به ایمنی معادن در ۹۰ درصد معادن کشور اجرا نمی‌شود.

خلاصه اینکه عاجزانه از تمام مدیران محترمی که لطف کرده و دستور پیگیری داده‌اند تقاضا می‌کنیم قبل از آنکه پلاسکویی دیگر در آتش سهل انگاری، چشم پوشی و مماشات به زانو درآید و یا چاله‌های جهنمی و نمور معادن ناایمن دیگر عده‌ای از هموطنان بی‌پناه و زحمتکش را ببلعند به حرمت «جان آدمی» دستوری برای پایان دادن به تمام سوءرفتارهای خطرآفرین در حوزه‌های مختلف و بویژه معادن ایران را بدهند تا دیگر بخاطر نبود یک دستگاه معمولی گازسنج یا خرابی یک تهویه مکانیکی قدیمی عدّه‌ای در عمق زمین جان ندهند یا دچار امراض ریوی شوند که عوارض آن تا پایان عمر دامنگیرشان باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.