یک کارشناس اقتصادی گفت: باید باور داشته باشیم که پرداخت یارانه نقدی اعانه نیست بلکه پول خودشان است و آنها این پول را در قبال افزایش قیمت های حامل های انرژی، دریافت می کنند.

درآمد افزایش قیمت حامل های انرژی ۲ برابر مبلغی است که به مردم پرداخت می شود

مهدی موحدی در گفت و گو  با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص هدفمندی یارانه ها اذعان کرد: از سال ۸۹ که هدفمندی یارانه ها آغاز شد و قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کرد؛ مقرر شد که درآمد حاصل از افزایش حامل های انرژی به یک نسبتی بین صنایع مختلف مورد نیاز که هزینه ها متوجه آنها بود، دولت و همین طور مردم تقسیم شود.

وی ادامه داد: بحثی که اینجا مطرح است این است که دولت اهتمامی در جهت تخصیص منابع حاصل از یارانه ها به مردم نشان نمی دهد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: مابه التفاوت قیمت فروش حامل های انرژی بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باید به طور عمده در اختیار مردم قرار بگیرد.

موحدی اعلام کرد: افزایش درآمدهای حاصل از قیمت های حامل های انرژی طی ۳ سال گذشته نشان دهنده این است که دولت طبق تقسیم های مختلفی از آن کاسته است؛ به همین جهت طبق آمار جدیدی که از سوی دولت ارائه شده است ۳۶ هزار میلیارد دلار درآمد حاصل از افزایش قیمت ها است که ۳۷ هزار میلیارد دلار به مردم داده می شود.

وی افزود: دولت مدعی است که به طور عمده حدود ۱ هزار میلیارد دلار کسری پیدا کرده است اما تحقیقات مختلف نشان می دهد بین ۷۵ هزار میلیارد تا ۸۶ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی بوده است

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده درآمدهای حاصل از فروش حامل های انرژی دو برابر مبلغی است که به مردم پرداخت شده است به همین جهت این گونه برداشت می شود که دولت هم اکنون با پرداخت یارانه بین مردم یک سود دو برابری را می برد.

موحدی توضیح داد: دولت اعلام می کند به جای اینکه درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها در اختیار قرار مردم قرار بگیرد می تواند به یک کارآفرین و یک شرکت تولیدی که می تواند تولید و اشتغال را افزایش دهد، اختصاص پیدا کند؛ در واقع دولت بر این ادعاست که دادان یارانه نقدی به مردم تنها تلف کردن منابع است و برای پیش بردن اهداف خود از ادبیات اقتصاد متعارف نیز استفاده می کنند

 وی اظهار کرد:  اگر واقع بینانه به این مسئله نگاه کنیم و مبنا را تغییر دهیم به گونه ای که باور داشته باشیم که پرداخت یارانه نقدی اعانه نیست بلکه پول خودشان است و آنها این پول را در قبال افزایش قیمت های حامل های انرژی، دریافت می کنند، تمامی سوالات پاسخ داده می شود.

وی با بیان اینکه درآمدها افزایش پیدا کرده، اما هزینه ها نیز افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: این موضوع با توجه به افزایش میزان و افزایش درآمدهای نفتی خیلی به چشم نمی آید و حتی اگر هزینه ها هم افزایش پیدا کند به همان میزان درآمدهای حاصل از انرژی نیز افزایش پیدا کرده است؛ چرا که قیمت ها ثابت نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.