گروه جامعه:سالانه افزون بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش پوشاک، مد و لباس در کشور هزینه می‌شود. مبلغی که نشان از ضرورت توجه بیشتر به بحث لباس و مد ایرانی اسلامی دارد

نبود برنامه برای بازار 50 هزار میلیاردی پوشاک بانوان

مریم احمدی شیروان:  یکی از مشکلات بزرگی که در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم، نبود مد ایرانی - اسلامی بوده که باعث شده است مدهای نامناسب غربی که هیچ همخوانی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارد، با راحتی هر چه بیشتر وارد کشور شود.

پاسخ بسیاری از افرادی که از این مدها و لباس‌های نامناسب استفاده می‌کنند، این است که ما لباس مناسب، زیبا و به‌روز داخلی پیدا نکردیم و به همین دلیل سراغ لباس‌های خارجی می‌رویم.

بتازگی یازدهمین نمایشگاه عفاف و حجاب با عنوان «گوهر زیبایی» در شهر آفتاب به کار خود پایان داد. به همین بهانه به سراغ حمید قبادی دانا، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور رفته‌ایم و با او در این خصوص گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

 مد ایرانی - اسلامی در راه الگوسازی و ارائه طرح‌های مناسب

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از مأموریت‌های بسیار مهم کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، الگوسازی و ارائه طرح‌های متناسب با شاخص‌ها و معیارهای ایرانی و اسلامی است. شاخص‌هایی که مدتی است تدوین شده و در اختیار فعالان، طراحان و بخصوص مبدعان و خالقان آثار و تولیدکنندگان قرار گرفته است.

حمید قبادی دانا اضافه می‌کند: یکی از مراحل و مراکزی که این الگوها بیشتر در آن نمایان شده و مورد دید عموم جامعه قرار می‌گیرد، ایام نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری است. در طول سال تعداد زیادی نمایشگاه مستقیماً و یا با حمایت کارگروه و با هماهنگی و مجوز کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزار می‌شود و بسیاری از آثار که مورد تأئید کارگروه و هیئت‌های ارزیابی و داوری کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار می‌گیرد، توسط تولیدکنندگان به تولید انبوه می‌رسد.

 تلفیق بین دو نگاه هنری و تجاری

قبادی دانا فاصله موجود بین نگاه صرف هنری با نگاه تجاری را مشکل بزرگ این بخش می‌داند و می‌گوید: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم فاصله بین هنر و صنعت را کم کنیم. به بیان دیگر مردم مصرف‌کننده محصولی هستند که با شاخص‌های فرهنگی هماهنگی بیشتر داشته و در دسترس باشد تا بتوانند آن را تهیه کنند. علاوه بر آن تولیدکنندگان هم به دنبال آثاری هستند که بتوانند با قیمت تمام شده مناسب، آن را به جامعه ارائه کنند. در کارهای هنری به رغم داشتن ایده‌های مبتکرانه و خلاقانه، ممکن است امکان تولید انبوه برای آن اثر وجود نداشته باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از اقدام‌های انجام شده برای برطرف کردن خلأ موجود سخن می‌گوید و عنوان می‌کند: یکی از ضعف‌های جدی ما در کاربردی کردن آثار، وجود این فاصله است که تلاش می‌شود، کارگروه با هماهنگی اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و بخصوص تولیدکنندگان هر چه بیشتر این فاصله را کم کند تا کم‌کم تعداد بیشتری از آثار جنبه کاربردی پیدا کنند.

وی ابراز امیدواری می‌کند که در سال جاری شاهد افزایش تأثیرگذاری آثار موجود در بازار طراحی شده توسط هنرمندان فعال در حوزه مد ایرانی باشیم.

 بازار ۴۰ میلیونی لباس بانوان

مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه توضیح می‌دهد: براساس برآورد و نقطه نظرات کارشناسی در طول سال، حداقل نیاز جامعه بانوان کشور به «لباس اجتماع»  افزون بر ۴۰ میلیون دست است که این رقم بیان می‌کند طراحی و برنامه‌ریزی برای ارائه طرح‌های متناسب باید بسیار منطقی، اصولی و با برنامه‌ریزی باشد. این شمارگان ۴۰ میلیونی نیاز به طراحی انبوه و گسترده دارد. کارگروه مد و لباس براساس گزارش‌های مجموعه شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس) تا پایان سال ۱۳۹۴ بیش از ۳۰۰۰ طرح را توسط طراحان به جامعه تولید کنندگان پیشنهاد داده است. البته آمار سال ۱۳۹۵ افزایش حداقل ۲۰ درصدی و پیشنهاد ۳۵۰۰ اثر را نشان می‌دهد. اعدادی که با توجه به نیاز کشور کافی به نظر نمی‌رسد و امیدواریم در سال ۱۳۹۶ این عدد به رشد ۱۰۰ درصدی رسیده و به داشتن ۶۰۰۰ طرح در حوزه «لباس اجتماع» بانوان برسیم که قابل محقق شدن بوده و با حضور طراحان، هنرمندان و افزایش تولیدکنندگان و نیز افزایش واحدهای طراحی در مراکز تولید یک رقم قابل دست‌یابی است.

 ۵۰هزار میلیارد تومان برای لباس هزینه می‌شود

قبادی دانا میزان مصرف مد و لباس و ملحقات در کشور را براساس اعلام مرکز آمار در گروه‌های شهری و روستایی سالیانه ۵۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌کند و می‌گوید: برای تطبیق این نیاز با اهداف کارگروه در طول سال و در مناسبت‌های مختلف نمایشگاه‌های متعددی در کشور برگزار می‌شود.

براساس برآورد و نقطه نظرات کارشناسی در طول سال، حداقل نیاز جامعه بانوان کشور به «لباس اجتماع»  افزون بر ۴۰ میلیون دست است . وی می‌افزاید: کارگروه مد و لباس ایرانی پیش‌بینی کرده است که هر رویدادی در کشور رخ دهد، دارای اهداف، مأموریت و برنامه‌ریزی‌های خاص خودش باشد. به همین منظور جلساتی با بخش علمی دانشگاه داشتیم که نمایشگاه به یک هدف و سرانجام منطقی دست پیدا کند. هر کدام از جشنواره‌ها مأموریت خاصی را دنبال کرده و هر کدام از آن‌ها بخشی از نیاز جامعه را پاسخ دهند.

قبادی می‌افزاید: ما معتقدیم رویدادهای فرهنگی تا زمانی که جنبه مادی و شکلی و ملموس به خود نگیرند قابلیت تأثیرگذاری زیادی نخواهند داشت. جشنواره‌ها باید کمک کنند که به قابلیت‌های فرهنگی حوزه مد و لباس جنبه‌های عینی و ملموس بدهند.

وی درباره پنجمین جشنواره «نقش تن‌پوش» که نیمه اردیبهشت برگزار شد نیز می‌گوید: در جشنواره نقش تن‌پوش، طراحی انواع تیشرت و لباس‌های راحتی را داشتیم. با توجه به اینکه لباس، منتقل کننده مفهوم است و شاخص‌های رسانه و شاخص‌های متعدد فرهنگی را با خود دارد، شخصی هم که از آن استفاده می‌کند، می‌تواند معانی فرهنگی را منتقل کند. این موارد همه گستردگی و تنوع حوزه مد و لباس در کشور را نشان می‌دهد.

تلطیف ایده‌های غربی و شرقی میانبر رسیدن به ایده‌آل‌های جهانی

محبوبه سلطانی، طراح مد و لباس کشور نیز با اشاره به وجود استادان و دانشجویان طراحی دوخت و لباس با خلاقیت بسیار در کشور به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود داشتن این ظرفیت در کشور نیاز به طراحان خارجی نداریم، اما می‌توانیم با طراحان مطرح جهانی تبادل نظر کرده و از ایده‌های جهانی و تلاش در منطبق کردن آن‌ها با فرهنگ‌های شرقی استفاده کنیم تا به ایده‌آل‌های جهانی برسیم.

سلطانی با تأکید بر رشد برندهای ایرانی در این سال‌ها ادامه می‌دهد: برندهای ایرانی زیادی هستند که با استقبال خانم‌ها و حتی آقایان روبه‌رو شده‌اند چرا که طراحان ما پارچه، رنگ و ترکیب آن را بخوبی می‌شناسند و با آن آشنایی دارند. مردم نیز از طریق سایت یا مراجعه به فروشگاه‌های مختلف می‌توانند به این لباس‌های طراحی شده در داخل کشور دسترسی پیدا کنند.

این طراح مد می‌گوید: این برندها می‌توانند با نظرسنجی از اقشار مختلف جامعه با سلیقه آن‌ها بیشتر آشنا شوند. به طور مثال دریابند که چه مدل‌ها، رنگ‌ها یا پارچه‌هایی بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرند.

سلطانی با اشاره به اینکه برای ما، پوشش ایرانی و حجاب اسلامی دارای اهمیت بسیاری است، می‌افزاید: با وجود اینکه حجاب و پوشش بخصوص برای خانم‌ها از دغدغه‌های مسئولان کشور است، باید به آن توجه بیشتری شود که متأسفانه این توجه دیده نمی‌شود. طراحان لباس زیادی داریم که برای برگزاری نمایشگاه یا ملزومات تهیه لباس، سرمایه ندارند. به طور مثال نهادهای دولتی می‌توانند با در اختیار گذاشتن مکان برای نمایشگاه از هزینه‌های آن بکاهند. یا الزام نهادهای دولتی، مدارس، رستوران‌ها و... برای انتخاب لباس و طراحی لباس کارکنان هم کمک به زیباتر و جذاب‌تر شدن و انطباق بیشتر با سلیقه این مجموعه‌ها می‌کند و از سویی طراحان مد و لباس داخلی از ظرفیت ایجاد شده، استفاده می‌کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.