رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از رقابت ۲۶۵ هزار و ۴۲۰ نفر داوطلب برای تصاحب ۱۲۷ هزار و ۶۱۰ کرسی شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور خبر داد.

رقابت بیش از ۲۶۵ هزار نفر بر سر ۱۲۷۶۱۰ کرسی شوراهای شهر و روستا

  به گزارش «قدس آنلاین»،  محمد محمودی‌ شاه‌نشین رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به گزارش عملکرد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا، اظهار داشت: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در سراسر کشور، ۲۱۹ هزار و ۱۰۰ نفر برای شوراهای روستا و ۴۶ هزار و ۳۲۰ نفر برای شوراهای شهر تائید صلاحیت شده‌اند.

وی افزود: در روستاها ۹۴.۷۱ درصد ثبت‌نام‌کنندگان و در شهرها ۸۴.۱۶ درصد ثبت‌نام‌کنندگان در نهایت تائید صلاحیت شده‌اند که مشغول رقابت تبلیغاتی هستند.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تعداد کرسی‌های شوراهای روستا را ۱۲۰ هزار و ۸۷۳ کرسی اعلام کرد و افزود: در سطح شوراهای شهر نیز ۶۷۳۷ کرسی مورد رقابت قرار دارد.

محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه در هر حوزه قضایی، یک شعبه اختصاصی برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شده است، گفت: در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی و نظارت، مراجع چهارگانه شامل نیروی انتظامی، ثبت احوال، دادگستری و وزارت اطلاعات باید در مهلت مقرر جواب دهند، اما تشخیص اینکه آیا این محکومیت‌ها و مدارک موجود، باعث سلب صلاحیت کسی می‌شود یا خیر، ابتدا بر عهده هیأت‌های اجرایی و سپس بر عهده هیأت‌های نظارت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تهران از ۶ نفری که اسامی آنها در نامه دادستانی آمده و تجدیدنظر در بررسی صلاحیت آنها مورد تأکید قرار گرفته بود، دو نفر مشمول رد صلاحیت شدند که جرم یک نفر از آنها تبلیغ علیه نظام بود و فرد دیگر نیز به جرم اخلال در نظم عمومی به حبس تعلیقی پنج ساله محکوم شده بود که به دلیل عدم اتمام دوره تعلیق محکومیت، امکان تائید صلاحیت وی وجود نداشت.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در پاسخ به سؤالی درباره رد صلاحیت اقلیت‌های مذهبی و دینی در برخی حوزه‌های شهر و روستا، تصریح کرد: هیچ‌کسی به واسطه دین یا مذهب خاص خودش، رد صلاحیت نشده و هیچ فشاری هم برای تائید یا رد صلاحیت این افراد از سوی مراجع ذیصلاح نبوده است.

محمودی‌ شاه‌نشین تأکید کرد: اگر هم اصراری از سوی مراجع ذیصلاح برای رد صلاحیت افرادی از این قبیل وجود داشته، به دلیل سوابقی بوده است که در پرونده آنها وجود داشته است.

وی در پایان با دعوت از مردم برای حضور پرشور در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه (۲۹ اردیبهشت ماه)، خاطرنشان کرد: افراد با شناسنامه عکس‌دار و به همراه داشتن کد ملی در پای صندوق‌های رأی حضور یابند؛ البته به همراه داشتن کارت ملی ضروری نیست و شماره ملی مورد نیاز است، اما داشتن این مدارک باعث تسریع در روند رأی‌گیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.