نمایشگاه «مصوران برجسته ایتالیا» طی هفته گذشته در نگارخانه لاله افتتاح شد. در این نمایشگاه 63 اثر تصویرسازی از 18 هنرمند شاخص و برجسته در عرصه تصویرگری ایتالیا به نمایش درآمده است که 22 اردیبهشت‌ماه گشایش یافته و تا دوم خردادماه بازدید از آن برای عموم آزاد است.

سفر مصوران برجسته ایتالیا به شهرهای ایران

صبا کریمی/ این نمایشگاه که به‌همت انجمن تصویرگران ایران و با همکاری نگارخانه لاله برگزار شده، پیش از این توسط مؤسسه فرهنگی ایتالیا در مادرید و برلین با همکاری نمایشگاه بولونیا، نمایشگاه کتاب کودک بولونیا و مؤسسه منطقه‌ای امیلیا ـ رومانیا برگزار شده است. پس از نمایش موفق نمایشگاه «مصوران برجسته ایتالیا» در مادرید،  بلونیا، برلین، ابوظبی، صوفیا، پکن و قاهره، انجمن تصویرگران ایران این نمایشگاه را به ایران دعوت کرد.

حضور 63 اثر از هنرمندان بین‌المللی در نگارخانه لاله

برنامه‌ریزی این مجموعه توسط مؤسسه فرهنگی ایتالیا انجام شده و پس از برگزاری نمایشگاه در شهرهای یادشده، سفر جهانی خود را آغاز کرده و پس از حضور در چند کشور اروپایی و آسیایی، اکنون به تهران رسیده و درنظر دارد پس از اتمام تاریخ نمایشگاه، به چند شهر دیگر ایران نیز سفر کند.

در این نمایشگاه 63 اثر از هنرمندان بین‌المللی به نمایش درآمده که با مضامین مختلفی همچون سوژه‌های محیط‌زیست، ترافیک، شهرنشینی، زندگی مدرن، بناهای تاریخی، تصاویر انتزاعی و آبستراک و... خلق شده‌اند؛ تصاویری که به‌خوبی توانسته پست‌مدرنسیم را با مدرنسیم و گاهی با سنت پیوند بزند و قالب جدیدی از طرح و رنگ را ایجاد کند.

کیفیت فوق‌العاده‌ تصویرگری‌های ایتالیایی که در این نمایشگاه ارائه شده، از تاریخ هنری می‌گوید که درطول چهل‌سال گذشته توسط هجده هنرمند بزرگ خلق شده است و علاوه‌بر این، گزارشی است از هنر توسعه‌یافته‌ای که تصویرگرانی پیشکسوت همچون روبرتو اینوچنتی و لورنزو ماتوتی خلق کرده‌اند و آثار استعدادهای جوانی مانند فیلیپ جوردانو و آریانا وایرو را نیز دربر دارد.

ایجاد یک ساختار جدید برای هنر تصویرگری

این هنرمندان منتخب، در بیش از دو نسل، ساختار جدیدی برای کتاب‌های تصویری با تکیه بر اصالت خلاقانه ایجاد کرده‌اند که در ایتالیا و خارج از آن شناخته شده و برنده جوایز و تقدیرهای فراوان شده است.

این درحالی است که هنر تصویرگری یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی است که از قدیم نقش مؤثری در صنعت چاپ، کتاب و... داشته است و امروزه برای اهداف مختلف هنری قابل بهره‌برداری است. درواقع تصویرگری، نقاشی روایت‌گونه است؛ راوی مجسم متن که برای اهداف مختلفی قابل‌استفاده است و یکی از کاربردهای آن در این نمایشگاه، تمرکز بر تقابل سنت و مدرنیته است که در نقاشی‌هایی با رنگ‌های تند و زنده جلوه‌گر شده است. آنچه بیش از پیش هم در این نمایشگاه به چشم می‌آید، تولید یک فضای جدید با تأکید بر نگاهی خلاق و بدیع است که می‌تواند دریچه تازه‌ای برای هنرمندان تصویرگر و عرصه تجسمی باشد.

علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا 2 خردادماه، به‌استثنای ایام تعطیل از ساعت 13 و 14 تا 19 به این مرکز مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.