۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 531918

در انتخابات اخیر غبار از حقایق بیش از پیش برداشــته شد و ارتقای سطح آگاهی و مطالبۀ عمومی مردم از دولتمردان موجب خواهد شد دولت این بار نگران مطالبه و محاکمۀ ملت ناظر و هوشیار باشد. دولت آقای روحانی با جبهه انتقادی سرسختی روبه روســت. این جریان انتقادی برای اولین بار اســت که چنین پرقدرت شکل می گیرد.

نسبت دولت با ۱۶ میلیون منتقد

قدس آنلاین - در انتخابات اخیر غبار از حقایق بیش از پیش برداشــته شد و ارتقای سطح آگاهی و مطالبۀ عمومی مردم از دولتمردان موجب خواهد شد دولت این بار نگران مطالبه و محاکمۀ ملت ناظر و هوشیار باشد.

بر این اساس انتظار می رود دولت دوم روحانی با گذشــته تفاوت های اساســی داشته باشد. اگرچه برخی نگران هستند که پیروزی مجدد روحانی موجب تکرار و حتی صریح تر شــدن تندروی های گذشته شود و این دولت باز هم به وعده های انتخاباتی اش پشــت کند؛ اما به نظر می رســد به ســه دلیل این دولت چنین سرنوشتی نداشته باشد.

اول، نسبت دولت با مردم

مردمدر این انتخابات شناخت دقیقی از دولت پیدا کردند ولــو اینکه به هر دلیلی روحانی را بــرای ادامه کارهای نا تمام گذشــته انتخاب کرده باشــند. اما بســیاری از ناگفته ها گفته شد. امروز این دولت با مردمی روبه روست که «مــی دانند». از ایــن رو ادامه کتمان کاری ها ممکن نیست.

از ســویی دیگر، دولت دیگر نمی تواند این بار پروژه (نگفتم ها) را دنبال کند. دولت به جهت نقد ۱۶ میلیون منتقد، در انتخابات ناچار است به تحقــق وعده ها توجه کند و انتظار مردم را برآورده سازد.

دوم، نسبت دولت با منتقدان

دولت آقای روحانی با جبهه انتقادی سرسختی روبه روســت. این جریان انتقادی برای اولین بار اســت که چنین پرقدرت شکل می گیرد. پــس از هیچ انتخاباتی چنین جبهه یکپارچه و منســجمی ایجاد نشده است. البته سال ۸۸ نمونه ای از این جریان منتقد یکپارچه در میان اصلاح طلبان در حال شــکل گیری بود که با قانون گریزی سران آن از هم پاشید.

سال ۹۲ هم به جهت تکثر نامزدهای اصولگرا، پس از انتخابات این جبهه واحد منتقد شکل نگرفت، اما این دوره متفاوت است. یک جبهه منتقد قدرتمند و متحد ۱۶ میلیون نفری. سوم. نسبت دولت با طرفداران.

۲۳ میلیــون طرفــدار دولــت در دور دوم انتخابات تنها افراد سیاســی نیســتند، زیرا بسیاری از کسانی که به روحانی رأی دادند انتظار دارند کارهای ناتمام گذشــته را تمام کند و به وعده های انتخاباتی اش جامه عمل بپوشــاند. از این رو بی اعتنایی به وعده های انتخاباتی این بار ممکن نیست، چون انتخاب او با رأی متن مردم اســتمرار یافته است نه صرفاً آرای سیاسی.

بنابرایــن رئیس جمهور منتخــب در تحقق شــعارهایی همچون وعــده ۱۰۰ روزه که از امروز شــروع می شود، بر عکس دیگر نامزدها، در شرایط کنونی نیز ریاست قوه مجریه کشور را دراختیار دارد و ناچار اســت برعکس دولت یازدهم، کار و تلاش جدی کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.