۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 532072

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه طرح کسب و کار برای تالاب چغاخور تدوین شده است، گفت: معرفی، پایلوت کردن و بومی سازی تجارب موفق بین المللی در کشور از اولویت های اصلی ماست.

تدوین طرح کسب و کار برای تالاب چغاخور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ابوالفضل آبشت با اشاره به اینکه معرفی، پایلوت کردن و  بومی سازی تجارب موفق بین المللی در کشور از اولویت های اصلی طرح حفاظت از تالاب های ایران است، گفت: در همین راستا تدوین طرح کسب و کار برای مناطق حفاظت شده تالابی بعنوان ابزار مکمل برنامه های مدیریت زیست بومی، برای اولین بار در کشور و در پنج تالاب با اهمیت شامل: تالاب های حله در استان بوشهر، شادگان در استان خوزستان، چغاخور در استان چهارمحال بختیاری، زریوار در استان کردستان و کانی برازان در استان آذربایجان غربی آغاز شده است.

وی از برگزاری دومین کارگاه «تدوین طرح کسب و کار تالاب چغاخور» در روز ۳۰ اردیبهشت ۹۶ در اداره کل محیط زیست استان چهارمحال بختیاری و با حضور دست اندرکارن و ذینفعان ملی و محلی تالاب های استان چهارمحال و بختیاری و کارشناسان بین المللی طرح حفاظت از تالاب های ایران خبر داد و افزود: با توجه به تدوین برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب های کشور و لزوم بکارگیری ابزارهای کار آمد در فرآیند اجرای آنها، تدوین طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران، بعنوان ابزار مکمل برنامه های مدیریت زیست بومی، امری حائز اهمیت است.

طی این نشست شرکت کنندگان ضمن بررسی نقاط ضعف، قوت، چالش ها و فرصت ها (SWOT) موجود در خصوص تالاب چغاخور، به تعیین اهداف، استراتژی ها و خروجی ها ذیل موضوعات مالی، عملیاتی و بازاریابی پرداختند.

در حاشیه این کارگاه احمدی فارسانی، مدیر کل محیط زیست استان چهارمحال بختیاری ضمن ابراز خرسندی از تدوین طرح کسب و کار برای تالاب چغاخور به عنوان ابزار مکمل برنامه مدیریت جامع این تالاب خاطر نشان ساخت: تالاب های گندمان و چغاخور علیرغم کاهش 14 درصدی بارندگی در استان،   در شرایط مساعدی قرار دارند.

احمدی فارسانی ادامه داد: آموزش جوامع محلی حاشیه تالاب، بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی(راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای)، ایجاد بند خاکی، نصب دوربین های حفاظتی جهت پایش و ارزیابی فیزیکی تالاب، ساخت پاسگاه محیط بانی و ... با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری سازمان های مردم نهاد استان و همچنین مشارکت بی دریغ جوامع محلی موجبات احیاء تالاب گندمان و شرایط مساعد تالاب چغاخور را فراهم آورده و هم اکنون این تالاب ها در شرایط مساعدی هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.