خط قرمز- مهدی کاهانی مقدم: با تلاش و از خودگذشتگی کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی یک مرد جوان از چنگال آدم ربایان نجات یافت.

جزییات گروگانگیری 40 میلیاردی مأمورنماها در مشهد

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در تشریح عملیات انهدام باند آدم ربایان و آزادی این گروگان به خبرنگار ما گفت: شامگاه (سه‌شنبه) بیست و ششم اردیبهشت ماه جاری، مرد 42 ساله‌ای که مدیر رستورانی در یکی از مناطق ییلاقی اطراف مشهد است، توسط سه نفر که خود را مأمور انتظامی معرفی کرده بودند، ربوده شده و به باغی در حوالی این شهر انتقال یافته بود.

ساعتی بعد اما او به خواسته آدم رباها تلفنی با خانواده‌اش تماس گرفته و به آنها گفته بود که توسط بسیجیان دستگیر شده و اگر کاری با او داشتند می‌توانند به شماره تلفن ایرانسلی که در اختیارشان قرار می‌دهد تماس بگیرند.

قاضی حسن حیدری اضافه کرد: خانواده این مرد وقتی برای گرفتن اطلاعات بیشتر و اینکه چرا او را دستگیر کرده‌اند، به شماره تلفن اعلامی زنگ می‌زنند و طی این تماس‌ها سرانجام آدم ربایان خبر به گروگان گرفتن پدر خانواده را می‌دهند و در ابتدا مبلغ 40 میلیارد تومان در قبال آزادی او پول طلب می‌کنند.

وی گفت: اعضای خانواده مرد گروگان که به شدت نگران شده‌اند، طی تماسی با مأموران پلیس درخواست کمک کردند که متعاقب آن با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و با دستورات ویژه قضایی به منظور رسیدگی سریع، در اختیار اکیپی از کارآگاهان اداره ویژه جنایی پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

در این راستا تیم کارآگاهان با هدایت سرهنگ رزمخواه، رئیس پلیس آگاهی استان و زیرنظر مستقیم سرهنگ غلامی رئیس اداره ویژه جنایی، تحقیقات وسیع و دنباله‌دار خود را به منظور شناسایی آدم ربایان و آزادسازی گروگان در بند آنان آغاز کردند.

این در حالی بود که آدم ربایان در تماس‌های بعدی با خانواده گروگان پول درخواستی را به 4 میلیون تومان کاهش دادند و گفتند برای گرفتن اطلاعات بیشتر و هماهنگی با آنها باید به شهر تربت‌حیدریه بروند.

به همین خاطر یکی از اعضای خانواده مرد گروگان با گرفتن نیابت قضایی به تربت‌حیدریه رفته و همزمان با آن کارآگاهان با استفاده از تجهیزات پیشرفته پلیسی و ردزنی‌های اطلاعاتی، هویت فردی را که قرار بود به عنوان رابط گروگانگیران با خانواده مرد رستوران‌دار ملاقات کند، شناسایی کرده و او را در اقدامی ضربتی و غافلگیرانه به دام انداختند.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: این فرد که از پرسنل بازنشسته نیروهای مسلح می‌باشد، پس از انتقال به مقر پلیس آگاهی استان و در بازجویی‌های به عمل آمده، اعتراف کرد که با همدستی فرد دیگری نقشه این آدم ربایی را کشیده و به اجرا گذاشته‌اند. وی ادامه داد که سوژه مورد نظر را چون مدیر رستوران بود و همیشه ظاهر مرتبی داشت و خودروهای گران قیمت سوار می‌شد، انتخاب کرد و امیدوار بوده‌اند، پول خوبی از خانواده‌اش بگیرند.

ادامه این گزارش حاکی است به موازات تحقیقات و بازجویی از این متهم، تحقیقات دیگر کارآگاهان مسئول رسیدگی به این پرونده در شاخه‌ای دیگر با ردزنی خط و شماره‌های تلفنی که اعضای باند با خانواده مرد گروگان و یکدیگر ارتباط داشتند، آنها را به یکی دیگر از آدم ربایان رساند که این فرد نیز در جریان عملیاتی به دقت طراحی شده و زیرنظر مستقیم معاون دادستان مشهد شب جمعه دستگیر شد.

کارآگاهان ویژه جنایی در جریان بازجویی از این فرد که تصور می‌شد عامل اصلی گروگانگیری باشد، به ویژه آنها که در بازرسی از مخفیگاهش یک دست لباس افسری نیروی انتظامی با درجه ستوان دومی کشف شد، متوجه شدند او هر چند طراح اصلی این آدم ربایی بوده اما سرکرده باند فرد دیگری است.

ادامه تحقیقات از این متهم آدرس محل نگهداری گروگان که باغی در محدوده روستایی قرقی مشهد بود را در اختیار کارآگاهان قرار داد که با توجه به حساسیت موضوع، این محل به طور دقیق مورد بررسی نامحسوس قرار گرفت و برای ورود به آن و موفقیت کامل در عملیات طرح ویژه‌ای با اتکا به تجربه قضایی و پلیسی قاضی حیدری و رؤسای اداره جنایی و پلیس آگاهی خراسان رضوی تهیه و عملیاتی ضربتی کارآگاهان در اولین دقایق بامداد روز گذشته به اجرا گذاشته شد.

قاضی حسن حیدری گفت: سرکرده و یکی دیگر از اعضای باند که هنگام ورود کارآگاهان، در این باغ حضور داشتند، قصد داشتند با استفاده از تاریکی شب فرار کنند که کارآگاهان ناچار به شلیک تیر هوایی شده و موفق به دستگیری عامل اصلی گروگانگیری شدند.

لحظاتی بعد نیز مرد گروگان در حالی که دست و پاهایش غل و زنجیر شده و در اتاقی محبوس بود، صحیح و سالم نجات یافت و به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه در این عملیات سه نفر از عاملان اصلی گروگانگیری دستگیر شده‌اند تأکید کرد که تلاش برای دستگیری متهم فراری این پرونده با استفاده از اطلاعات و سرنخ‌های موجود با جدیت در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: مرد گروگان در تحقیقات انجام شده اظهار داشت: ساعت 10 سه‌شنبه شب گذشته زمانی که در قاسم آباد مشهد قصد سوار شدن به خودرواش را داشته توسط آدم رباها که لباس فرم به تن داشته و خود را مأمور معرفی کرده بودند، ربوده و به باغ مذکور انتقال یافته اما پس از اولین تماس با خانواده‌اش، دیگر از گروگانگیران خبر نداشته و نمی‌دانسته در کجا زندانی شده است.

قاضی حیدری از تلاش و از خودگذشتگی کارآگاهان که منجر به دستگیری آدم ربایان و آزادسازی گروگان بدون پرداخت هیچ هزینه مادی و جانی قدردانی کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.