زنجان- فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع با اشاره به اینکه سالانه ۱۵ هزار هکتار از اراضی در آتش می‌سوزد، گفت: ۳۰ هزار پرونده تخلف در حوزه منابع طبیعی تشکیل شده است.

سالانه ۱۵ هزار هکتار از منابع طبیعی سراسر کشور طعمه حریق می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، قاسم سبزعلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استفاده از ظرفیت تشکل‌های محلی و تعاونی‌ها برای توسعه پایدار در دستور کار قرار گرفته و در این بین توانمندسازی بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه آب، خاک و هوا بستر حیات انسان‌ها و موجودات را شکل می‌دهند، ابراز کرد: حفظ عرصه‌های طبیعی و جلوگیری از بروز آسیب بر اثر عوامل مختلف محیطی و انسانی در دستور کار قرار دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به‌کارگیری ظرفیت‌های جوامع محلی در حفظ منابع طبیعی و ایجاد توسعه پایدار را مهم خواند و گفت: زنجان از استان‌های پیشگام است که طرح‌های مدیریت جامع آبخیز و توانمندسازی جوامع محلی در آنها اجرا می‌شود.

وی با اشاره به انجام اقدامات پژوهشی و آسیب‌شناسی در سطح کشور بیان کرد: تلاش داریم با استفاده از تجارب برون مرزی و ظرفیت سازمان‌هایی مانند یونسکو شاهد توسعه پایدار و کاهش آسیب به منابع طبیعی باشیم.

سبزعلی رویکردهای سنتی را از مهمترین مشکلات در بحث ایجاد اشتغال پایدار و توجه به عناصر زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع قصد دارد تا با بهره‌گیری از سیستم‌های صنعتی و فناوری روز دنیا از حالت سنتی خارج شود و آسیب‌های بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و دامداری کاهش یابد.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت مردم و جوامع محلی در پیشگیری از تخریب منابع طبیعی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار پرونده در بحث تخلفات از جمله تخریب منابع طبیعی تشکیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به اینکه عوامل انسانی در ۹۵ درصد حوادث از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع دخیل هستند، بیان کرد: سالانه ۱۵ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی کشور در آتش می‌سوزد.

وی در مورد کمبود تجهیزات برای اطفای حریق ابراز کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای تجهیز و تأمین یگان‌های حفاظت ۲۰۰ میلیارد تهسیلات دریافت کرده است.

سبزعلی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته ۳ میلیارد تومان تجهیزات خریداری و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است، بیان کرد: سال گذشته ۱۴ نقطه برای استقرار بالگرد به منظور اطفای حریق در مناطق صعب‌العبور شناسایی شده بود.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد آسیب‌ها به منابع طبیعی سهوی است، عنوان کرد: باید گردشگران و مردم آموزش‌های لازم برای بهره‌مندی از طبیعت را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.