۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۶
کد خبر: 533146

عوامل ریزش مو شامل بیماری تیروئید، عدم تعادل هورمون ها، عدم خون رسانی کافی به پوست سر، ژنتیک و تغذیه ضعیف است. داشتن موهایی سالم و پرپشت باعث زیبایی چهره می شود، درحالیکه ریزش مو بر عدم اعتماد به نفس افراد تاثیرگذار است. همچنین بسیاری از موادغذایی سرشار از موادمغذی برای رشد مو مفید می باشند.

۱۰ ماده غذایی برای رشد مو

به گزارش قدس آنلاین،  در این مقاله به توضیح ۱۰ ماده غذایی مفید پرداخته می شود که می توانند موادمغذی مورد نیاز فولیکول ها را برای رشد مو تامین کنند.

سالمون

سالمون غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین D است. بدن قادر به ساخت امگا ۳ نیست، بنابراین باید از طریق موادغذایی دریافت شود.

سالمون بهترین منبع امگا۳ و روغن های سالمی است که پوست سر و فولیکول های مو را هیدراته و به رشد مو کمک می کند. همچنین می توانید این اسیدهای چرب ضروری را از طریق مصرف ساردین، قزل آلا، خال مخالی، شاه ماهی، گردو، آووکادو یا دانه های کدوتنبل به دست آورید.

گردو

گردو محتوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ است. گردو همچنین حاوی موادمغذی مهمی مانند بیوتین، ویتامین E و مس می باشد.

کمبود بیوتین منجر به عدم رشد مو و حفظ درخشندگی می شود. یک راه برای دریافت گردو، جایگزین کردن روغن معمول پخت و پز با روغن گردو است.

صدف

کمبود ماده معدنی روی با ریزش مو و مژه همراه است. کمبود این ماده معدنی همچنین می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود.

صدف ها میزان بالایی روی دارند، به طوریکه ۸۵ گرم از این ماده غذایی حاوی تقریبا ۵۰۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده بدن به روی است.

مو از ۹۷ درصد پروتئین ساخته شده و موادغذایی پروتئینی می توانند به بازگرداندن سلامتی به موهای از دست رفته کمک کنند. از دیگر منابع سرشار از روی می توان به تخم مرغ ها، گوشت و مغزهای آجیل اشاره کرد.

سیب زمینی شیرین

بتاکاروتن آنتی اکسیدان مهمی است که می تواند برای سلامت موها مفید باشد. سیب زمینی شیرین حاوی میزان بالایی از این آنتی اکسیدان است، به طوریکه بدن می تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند.

کمبود این ماده مغذی در بدن با شوره سر همراه است. همچنین دریافت میزان کافی از بتاکاروتن می تواند باعث درخشندگی و براقی موها شود.

بتاکاروتن در میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند زردآلو، هویج، طالبی، انبه و کدو تنبل نیز وجود دارد.

تخم مرغ

کم خونی یک عامل اصلی در ریزش مو بوده و تخم مرغ حاوی میزان بالایی آهن است.

این ماده غذایی همچنین سطوح بالایی پروتئین، روی، سلنیوم و سولفور دارد. تمام این موادمغذی به تغذیه فولیکول ها و رشد مو کمک می کنند.

این موادمغذی را همچنین می توانید با مصرف گوشت های بدون چربی مرغ، گاو و ماهی به دست آورید.

اسفناج

اسفناج غنی از موادمغذی سالمی مانند آهن، ویتامین C، بتاکاروتن و فولات است.

اسفناج به تغذیه پوست سر  و رشد مو کمک می کند. همچنین استفاده از سبزیجات برگ سبز تیره برای دریافت این موادمغذی می تواند مفید باشد.

عدس ها

عدس منبع خوبی از پروتئین برای گیاهخواران است. این ماده غذایی همچنین میزان فراوانی آهن، بیوتین و روی دارد.

همچنین برای دریافت این موادمغذی می توانید به جای عدس ها از لوبیا قرمز و لوبیا سویا استفاده کنید.

ماست یونانی

ماست یونانی نه تنها منبع خوبی از پروتئین بوده، بلکه حاوی میزان بالایی از ویتامین B5 معروف به اسید پانتوتنیک است. این ویتامین در بسیاری از محصولات مراقبت از مو وجود دارد و به تقویت و رشد مو کمک می کند.

ماست یونانی همچنین میزان بالایی ویتامین D دارد. مطالعات جدید نشان می دهند که ویتامین D برای فولیکول های مو بسیار مفید است. همچنین برای دریافت این موادمغذی می توانید از شیر خامه گرفته شده، پنیر کوتاژ و پنیر کم چرب استفاده کنید.

بلوبری

بلوبری غنی از ویتامین C بوده که در حفظ سلامت رگ های خونی به فولیکول های مو و بهبود جریان خون به پوست سر موثر است. عدم دریافت کافی ویتامین C در رژیم غذایی، شکنندگی موها را به دنبال دارد.

این ویتامین همچنین از طریق مصرف گوجه فرنگی، توت فرنگی، کیوی و سیب زمینی شیرین قابل دریافت است.

مرغ

مو تقریبا از پروتئین ساخته شده است. مرغ حاوی میزان بالایی پروتئین می باشد که می تواند به ترمیم و رشد مو کمک کند. استفاده از گوشت بدون چربی گاو نیز برای دریافت میزان بالایی پروتئین مفید خواهد بود.

موادمغذی برای رشد مو

موها برای رشد علاوه بر اسیدهای چرب و پروتئین به تنوعی از ویتامین ها و موادمعدنی نیاز دارند. دریافت این موادمغذی در رژیم غذایی می تواند به افزایش درخشندگی و پرپشتی موها کمک کند.

اسیدهای چرب

۳ درصد فولیکول های مو از اسیدهای چرب است. بدن قادر به ساخت امگا۳ نیست و باید این اسیدهای چرب ضروری را از طریق موادغذایی از جمله ماهی سالمون، گردو، دانه بذرکتان و آووکادو دریافت کرد.

ویتامین ها

ویتامین C: این ویتامین می تواند به افزایش تولید کلاژن (مسئول ترمیم بافت ها از جمله مو) کمک کند. بنابراین مصرف مقدار فراوانی از موادغذایی غنی از ویتامین C شامل فلفل های قرمز، مرکبات و توت فرنگی توصیه می شود.

بیوتین: این ویتامین B محلول در آب به حفظ سلامت مو کمک می کند. دریافت میزان کافی از موادغذایی حاوی بیوتین از جمله مغزهای آجیل، جودوسر و برنج قهوه ای برای سلامت مو و پوست سر مفید است.

ویتامین های B: ویتامین های B کمپلکس حاوی ویتامین B6 و بیوتین بوده که می تواند به ضخامت مو و بهبود خون رسانی به پوست سر و فولیکول های مو کمک کند. روزانه ۱۰۰ میلی گرم از ویتامین های B کمپلکس استفاده کنید.

ویتامین E: ویتامین E به تولید کراتین کافی برای حمایت از استحکام و جلوگیری از شکنندگی موها توصیه می شود. موادغذایی مانند مغزهای آجیل، دانه های آفتابگردان، زیتون، اسفناج و بادام حاوی میزان بالایی ویتامین E می باشند. همچنین مصرف روزانه ۴۰۰ واحد بین المل (IU) ویتامین E توصیه می شود.

موادمعدنی

آهن: آهن می تواند به بهبود رشد مو و کمک به کاهش ریزش مو در افراد مبتلا به کم خونی کمک کند. از موادغذایی حاوی آهن می توان به سبزیجات برگ سبز، انجیر، میوه های خشک، توت ها، ملاس و بادام هندی اشاره کرد.

سیلیکا: مو برای رشد مناسب به سیلیکا نیاز دارد. برای دریافت این ماده معدنی می توانید از کرفس، خیار، لوبیاها، سبزیجات برگ سبز، انبه، گیاه ارگانیک دم اسبی یا مکمل های حاوی ۵۰۰ میلی گرم سیلیکا استفاده نمایید.

روی: مو برای رشد خوب به ماده معدنی روی نیاز دارد. از موادغذایی حاوی روی می توان به تخم مرغ، صدف ها، گردوی امریکایی و دانه های کدوتنبل اشاره کرد.

MSM: متیل سولفونیل متان یا MSM می تواند با ساخت کراتین بیشتر به تقویت مو کمک کند. MSM با مصرف سبزیجات برگ سبز یا چغندر پخته شده و مارچوبه قابل دریافت است. همچنین این نکته قابل ذکر است که حرارت ناشی از پخت موادغذایی می تواند باعث آسیب رسانی به MSM شود.

ید: ید می تواند با تغذیه غده تیروئید مانع از ریزش مو در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شود. همچنین می توانید ید غذایی را با مصرف نمک سفره، جلبک دریایی کلپ (اشنه دریایی)، واکامه و کونبو دریافت کنید.

منبع: بهداشت نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.