۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
کد خبر: 533203

ترکیه واردات گندم روسی را به خاک خود به ۲۵ درصد از کل نیاز خود محدود کرد که از این پس، صادرات گندم روسیه به ترکیه با چالش جدی روبرو خواهد شد.

از سرگیری تنش اقتصادی مسکو-آنکارا

به گزارش قدس آنلاین،  به دنبال اعلام قانون جدید ترکیه مبنی بر محدود شدن واردات غلات روسی به ۲۵ درصد از مجموع غلات وارداتی مورد نیاز ترکیه، صادرات گندم روسیه به ترکیه با مشکل جدی روبرو شده است.  

این در حالی است که  اوایل ماه جاری میلادی مسئولین ترکیه ای وعده برداشتن تعرفه ۱۳۰ درصدی را از گندم روسی داده بودند که وجود چنین تعرفه ای تجارت را برای صادرکنندگان روسی غیر ممکن کرده بود.  

البته  «طیب رغب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه سه هفته پیش به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قول برداشتن تعرفه واردت گندم روسی را داده بود.  

همچنین آنکار محدودیت هایی هم بر روی روغن آفتابگردان روسی اعمال کرده که هدف از این کار را تنوع بخشیدن به واردات این کالا اعلام کرده است.

مقامات ترکیه ای صراحتا اعلام کرده اند که به دنبال حفاظت از خود هستیم تا اگر با کشوری که تعامل تجاری داریم، به مشکل خوردیم و طرف تجاری، ما را رها کرد، با مسئله جدی روبرو نشویم.  

از این طرح جدید ترکیه به نوعی اقدام تلافی جویانه در مقابل تحریم تجاری از سوی روسیه یاد می شود؛ در سال ۲۰۱۵ میلادی با سرنگون شدن جنگنده روسی توسط ترکیه، روسیه این کشور را تحریم اقتصادی کرد.

 «مسکو» بزرگ ترین شریک تجاری «آنکارا» در بخش کشاورزی است و در سال های اخیر ۷۵ درصد از آرد ترکیه از گندم روسیه تولید شده است.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.