۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
کد خبر: 533207

در هر قبض 9درصد مجموع گازبها، آبونمان و بیمه برابر مالیات احتسابی در هر دوره بوده و به دلیل این که در هر دوره مالیات بر روی قبض محاسبه می شود.

مالیات در قبوض گاز چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین،  بهای مصرفی گاز، بنای قبض گاز شماست و معمولا بیشترین هزینه به آن  مربوط می شود. بهای گاز بسته به فصل و منطقه متفاوت است. به این ترتیب که در فصل های سرد گاز ارزان تر از فصل های گرم در اختیار شما قرار می گیرد. 

علاوه بر این منطقه زندگی شما در تعیین رقم بهای گاز مصرفی تاثیر دارد. البته این تاثیر، تنها در فصل های سرد سال دیده می شود.شهر های مختلف در شیوه نوین احتساب قیمت گازبها در اقلیم های 5گانه تقسیم شدند. 

حالا که متوجه شدیم که فصل سال و اقلیم بر بهای گاز مصرفی اثرگذار است، بد نیست بدانیم که میزان بهای گاز مصرفی به صورت پلکانی محاسبه می شود. یعنی در مصارف پایین تعرفه ها کم است و با افزایش مصرف تعرفه افزایش پیدا می کند. در حال حاضر 12دامنه مصرف تعریف شده است که بسته به منطقه و فصل متفاوت می باشد.

مثال:

 در قبض یک واحد مسکونی 23 مترمکعب گاز مصرف کرده است. این مصرف در فصل گرم سال رخ داده است. در فصل گرم تا 45 مترمکعب مصرف نرخ 108 تومان محاسبه می شود. لذا میزان بهای مصرف گاز این واحد در پله اول قرار می گیرد و باید میزان مصرف 23 را در تعرفه پله اول (108) ضرب کنیم تا به رقم بهای مصرفی برسیم.

بهای گاز مصرفی=

میزان مصرف هر دامنه مصرف × تعرفه دامنه مصرف

2486=23×108

اما ممکن است یک خانواده پرمصرف باشد و 90 واحد در فصل تابستان مصرف کند. در این صورت تا حد دامنه اول، یعنی 45 مترمکعب با تعرفه 108 تومان و مابقی(45-90) با تعرفه 131 تومان محاسبه می شود. لذا بهای گاز صرفی به این ترتیب می شود:

11410 = (45×108) + (50×131)

آبونمان

آبونمان حق اشتراک هر کنتور است و براساس روز های دوره ای که قبض برای آن صادر شده است، محاسبه می شود. البته علاوه براین، ظرفیت کنتور و متوسط تعرفه سال نیز اثر گذار هستند. ظرفیت کنتور های گاز بسته به متراژ منزل 6 یا 10 می باشد. معمولا خانه هایی که زیر 120 متر هستند ضریب 6 و منازلی که بین 120 تا 250 متر هستند، ضریب 10 را دریافت می کنند. با دانستن این موارد آبونمان به این ترتیب محاسبه می شود:

آبونمان یک ماه=

×متوسط تعرفه سال

×ضریب ثابت برای همه کنتورها(3)

ظرفیت کنتور(6 یا 10)

در قبض ما، که منزل زیر 120 متر است و متوسط تعرفه سال1326 است، آبونمان37240 محاسبه شده است.

3×6×1326×=37240

عوارض گازرسانی

توسعه گاز رسانی به مناطق مختلف و بهره مندی گاز حق همه مردم کشورماست. 10درصد هزینه گازبهای مصرفی هر قبض به عنوان عوارض گازرسانی محاسبه می شود. این هزینه درصد بسیار کمی از هزینه های انبوه و گران گازرسانی به مناطق جدید و نیاز مند است. برای محاسبه مبلغ عوارض گازرسانی، تنها لازم است مبلغ بهای گاز مصرفی را بر 10 تقسیم کنید. این رقم 2486 است.

کسر هزار ریال

در قبوض خدماتی، یکی از موارد ثابتی که همیشه وجود دارد، کسر هزار ریال است. سازمان ها و شرکت های مختلف خدماتی مانند آب، برق و یا گاز برای راحتی در پرداخت مشتریان و نیز آسانی محاسبات مبالغ قبوض هر دوره، درجمع نهایی مبالغ احتسابی قبض مقدار زیر 100تومان را از قبض کسر می کنند. به همین دلیل حداکثر مبلغ بخش کسر هزار ریال، 999ریال خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مانند هر کالا یا خدماتی بر اساس مصوب دولت در سال جاری است. 9درصد مجموع گازبها، آبونمان و بیمه برابر مالیات احتسابی در هر دوره قبض است. به دلیل این که در هر دوره مالیات بر روی قبض محاسبه می شود، در صورت عدم پرداخت یک دوره، در دوره بعدی مالیات گاز بهای مصرفی دوره جدید محاسبه می شود و بدهی گذشته شامل عدد احتسابی برای مالیات نیست.فقط باید توجه داشت که به مجموع گازبها، آبونمان و بیمه مالیات تعلق می گیرد و عوارض از پرداخت مالیات معاف است.

برای مثال اگر در دوره 2ماهه دوم سال بهای گاز مصرفی قبضی 2486 تومان، آبونمان قبض 3724 و بیمه آن 78 تومان باشد ، مالیات ارزش افزوده آن 565تومان، یعنی 9درصد جمع گاز بها، آبونمان و بیمه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.