رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب با انتقاد از کاهلی حوزه های علمیه در ارائه الگوهای فرهنگی اسلام گفت: حوزه های علمیه باید درس حقوق بشر را برپا و سند حقوق فرهنگی جامعه بشری اسلام را ارائه کنند.

  باید در مقابل سند ۲۰۳۰ سند حقوق بشر و سند حقوق فرهنگی جامعه بشری ارائه دهیم / مستند سازان از وضعیت زنان در غرب مستند تهیه کنند

به گزارش قدس آنلاین -  آیت الله محسن اراکی، عصر پنج شنبه در نشست علمی تبیین سند ۲۰۳۰ که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، با بیان این که ما در جامعه اسلامی ایران از فرهنک و اندیشه ژرفی برخوردار هستیم، اظهار داشت: اسلام در عرصه های گوناگون فرهنگی و اندیشه ای حرف های فراوانی برای گفتن دارد و اگر این حرف ها را بگذارند بگوییم و به گوش دنیا برسد گوش شنوای بسیاری وجود دارد.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب به مبانی برهانی و منطقی محکم اسلام در دفاع از حقوق بشر اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ما کم انگاری داشته های خودی است که ما باید از این کم انگاری و غفلت بیرون بیاییم و خود باوری را ایجاد کنیم؛ زیرا هیچ ملتی مانند ایرانیان در آیات قرآن و روایات معصومان(ع) مورد تجلیل و تعریف خاص قرار نگرفته است.

وی برابری جنسیتی را محور بسیاری از مباحث سند ۲۰۳۰ عنوان کرد و گفت: در اسلام برابری جنسیتی وجود ندارد بلکه برابری بشر مطرح است و پیامبر(ص) در روایتی انسان ها را مانند دانه‌های شانه دانسته اند؛ اما این برابری در حقوق انسانی است نه برابری در تکالیف و مسؤولیت های اجتماعی.

مستند سازان باید از وضعیت زنان در غرب مستند تهیه کنند

آیت الله اراکی با بیان این که عمر مفید زن در غرب بین ۱۵ تا ۴۰ سالگی است و بعد از آن به عنوان یک کالای به دردنخور محسوب می شود، گفت: احساس مظلومیتی که زنان در جامعه غرب می کنند بسیار عجیب است؛ به اندازه ای که در جامعه غرب امروز زنان مورد ظلم قرار می گیرند در هیچ دوره ای و در هیچ کجای عالم چنین نبوده است، اهل هنر باید این تحقیق را انجام دهند و من پیشنهاد می کنم که مستندسازان باید به غرب بروند و از متن جامعه غرب مستند تهیه کنند.

وی با اشاره به این که بحث ما بحث سیاسی نیست؛ بلکه بحث فرهنگ و هویت دینی است، خاطرنشان کرد: فرهنگ، هویت جامعه را می سازد؛ هویت زنان ما زهرایی است زیرا عالی ترین نشانه هویت یک ملت رفتار آنها در غم ها و شادی ها است و با توجه به مراسم عاشورا و اربعین و اعیاد میلاد اهل بیت(ع) و این که حتی نوروز مان هم با حرم رضوی عجین شده است همه اینها نشان از هویت اهل بیتی ما ایرانیان دارد.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: ما از دانشگاه و حوزه گله مند هستیم که چرا حق فرهنگ اسلامی و فاطمی و علوی ما ادا نشده است؛ با توجه این همه ذخیره گرانبهای فرهنگی و هویتی باید هویت را تعریف و کشف کرد، باید راز اربعین را کشف کرد که چرا مردم با مشقت های زیاد و با پای پیاده به زیارت اربعین می روند.

وی با بیان این که طلاب و محققان جوان ما نباید شب و روز داشته باشند، افزود: ما باید در مقابل سند ۲۰۳۰ سند حقوق بشر و سند حقوق فرهنگی جامعه بشری ارائه دهیم تا تفاوت دیدگاه های دینی ریشه دار ما با سند ۲۰۳۰ معلوم شود.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.