اهواز- مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: وضعیت استان خوزستان از نظر اهدای عضو مطلوب نیست و نسبت به شاخص کشوری وضعیت مناسبی ندارد.

وضعیت خوزستان از نظر اهدای عضو مطلوب نیست/۵۰۰ نفر در فهرست پیوند کلیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وضعیت استان خوزستان از نظر اهدای عضو مطلوب نیست و نسبت به شاخص کشوری وضعیت مناسبی ندارد.

امین بحرینی اظهار کرد: شاخص اهدای عضو در خوزستان یک دهم شاخص کشوری است به صورتی که اگر شاخص برای کشور ۱۶ تا ۲۰ باشد در خوزستان ۱.۵ تا ۲ است.

وی افزود: مرگ مغزی در خوزستان زیاد است و سال گذشته ۱۱۰ تا ۱۲۰ مرگ مغزی در خوزستان شناسایی شد که خانواده ۲۸ مورد به اهداء رضایت دادند که ۴۶ مورد پیوند کلیه و سه مورد پیوند کبد انجام شد.

بحرینی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ مورد مرگ مغزی در خوزستان شناسایی شد و فقط یک مورد به اهدا رضایت دادند!

مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در خوزستان حداقل ۵۰۰ نفر در لیست انتظار دریافت پیوند کلیه و ۶۰ نفر در لیست انتظار دریافت پیوند کبد هستند.

وی گفت: مردم باید بدانند مرگ مغزی قطعی است و فرد حیات ندارد ولی متاسفانه هنوز خانواده های زیادی به اهدای عضو رضایت نمی دهند.

بحرینی اضافه کرد: تا زمانی که عزم همگانی نباشد و فقط یک گروه خاص برای این موضوع تلاش کنند نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: صدا و سیما و شورای فرهنگ عمومی باید برای فرهنگ سازی و یافتن راهکار مناسب وارد عمل شوند.

گفتنی است مرگ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود؛ مرگ مغزی یکی از معیارهای قطعی تعیین کننده مرگ است و به طور واضح با حالت زندگی نباتی متفاوت است.  در حالت کما، شانس بهبود  برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی، بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی در مدت چند روز حتمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.