بیرجند- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به شایع شدن بیماری کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی از استان های کشور، تاکنون موردی از شیوع این بیماری در دامهای خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

تب کریمه کنگو در دام های خراسان جنوبی مشاهده نشد

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بیرجند، محمد اصغرزاده ظهر دوشنبه در بازدید از مراحل سمپاشی اماکن دامی استان در بیرجند اظهار داشت: برای پیشگیری از دامها به این بیماری،   ۲۴۷ هزار و ۶۵۰ مترمربع جایگاه دام، ۱۷۵ هزار و ۱۷۰ رأس دام سبک و ۹۰۰ رأس دام سنگین سمپاشی شده است.

وی افزود: کشتار دام ها در کشتارگاه ها با نظارت مسئولان بهداشتی انجام و پس از آن در ۱۱ پیش سرد منجمد می شود.

وی با تأکید بر اطمینان خاطر مردم از خرید گوشت های دارای لیبل و مهر تأیید دامپزشکی، از مردم خواست از مصرف گوشت های تازه، خرد کردن آن قبل از انجماد و خرید از مراکز غیرمجاز  و بدون نظارت دامپزشکی خودداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان  خراسان جنوبی گفت:  این بیماری هیچ علائمی در دام ندارد.

اصغرزاده گزش کنه ناقل بیماری، خوردن گوشت، پریدن خون دام هنگام ذبح در داخل چشم و انسان به انسان را از راه های انتقال این بیماری عنوان کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان  خراسان جنوبی افزود: کشتار نکردن حیوان در خارج از کشتارگاه بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی، استفاده از دستکش در موقع تکه کردن گوشت، فریز کردن گوشت حداقل تا ۲۴ ساعت و دل و جگر تا ۴۸ ساعت، از راه های پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است.

اصغرزاده آموزش به زنان روستائی، دامداران، دلالان، دهیاران و شوراها و بهورزان، توزیع سم رایگان بین دامداران با اولویت مناطق مرزی، جلوگیری از ورود دام های غیرمجاز، تشدید نظارت های بهداشتی دامپزشکی بر کشتارگاه ها، نظارت و برخورد با کشتارهای غیرمجاز در شهرها را از دیگر اقدامات دامپزشکی برای کنترل بیماری عنوان کرد.

وی گفت:بیماری تب کریمه‌ کنگو، یک بیماری ویروسی مشترک بین دام و انسان است که در فصل تابستان شیوع بیشتری پیدا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.