معاون میراث فرهنگی کشور از الزام دستگاهها و نهادها به ارائه فهرست اموال منقول و غیرمنقول تاریخی خود به سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

نهادها موظفند اموال تاریخی خود را به سازمان میراث اعلام کنند

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نشستی که بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۰ خرداد در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: ما وظیفه نظارتی و حاکمیتی داریم و همین وظیفه ایجاب می کند که پایشی را برای بناهای تاریخی که در کشور وجود دارد انجام دهیم. از سه سال گذشته نامه نگاری هایی به دستگاهها و نهادهای مختلف نوشتیم و آثار منقول و غیرمنقول خود را اعلام کنند. برخی از دستگاهها پاسخ دادند اما نه به صورت کامل.

وی افزود: به عنوان مثال سازمان اوقاف تنها بخشی از آن را اعلام کرده است. پیگیری های ما هنوز به نتیجه نرسیده است. ما این موضوع را در شورای عالی میراث فرهنگی مطرح کردیم و گفتیم که باید این اموال شناسنامه و بانک اطلاعاتی داشته باشد. در این میان بنیاد مستضعفان نیز به ما هنوز جوابی نداده است. به همین دلیل موضوع به معاون اول رئیس جمهور انتقال داده شد و ایشان بخشنامه داد و همه دستگاهها را موظف به اعلام این فهرست کرد حتی با سازمان بازرسی صحبت کرده و قرار شد نامه مجددی به نهادها زده شود و مدتی را تعیین کنند اگر باز هم جواب نگرفتیم سازمان بازرسی ورود پیدا کند.

وی گفت: تعدادی از این اموال منقول و غیرمنقول در فهرست میراث ملی ثبت هستند و آنهایی که ثبت نیستند باید مورد بررسی قرار گیرند. اگر آن سازمان می تواند باید مراحل انجام ثبت را با کمک سازمان انجام دهد.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین در پاسخ به سئوالی با موضوع کاخ ثابت پاسال گفت: کسی که طرح تفصیلی را تهیه می کرد باید این کاخ را نیز شناسایی می کرد اما مدتها اجازه ورود به هیچ کسی داده نمی شد. ما پس از شناسایی به شهرداری، وزارت راه و ... نامه نوشتیم که چون از لحاظ شهرسازی یک نفسگاه بوده و یا به لحاظ اجتماعی در دوره خود مهم بوده و برگی از تاریخ تهران است باید مورد توجه قرار گیرد و حفظ شود.

طالبیان افزود: جزو وظایف شهرداری ها است که نسبت به موضوعات میراث فرهنگی حساس باشند و اگر بنایی در جایی شناسایی نشده آنها اقدام کنند. درباره کاخ ثابت پاسال نیز تصمیم گرفته شد که هیچ پروانه ای صادر نشود. اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرد جلساتی با مالک داشته تا فرایند قانونی ثبت انجام شود. موافق و مخالف هایی در این زمینه وجود داشت. پیشنهاد شده بود که بخشی از این مجموعه به هتل تبدیل شود و بخش دیگر آن باقی بماند. ما گفتیم وجود این نقشه ها و یا حتی برگزاری جلسات به معنای توافق نهایی نیست حتما باید فرآیند قانونی آن را طی کنیم. ما از اداره کل میراث استان تهران خواستیم تا تعهد حفاظت از مالک گرفته شود.

وی به بازدید خود و شهرداری منطقه ۳ از این بنا اشاره کرد و گفت: هر آن چیزی که در این توافق آمده است باید به شورای فنی ارسال شده و بعد برای ما بفرستند سپس کمیسیون ماده ۵ آن را بازنگری کرده و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز تایید کنند. ما همچنین می خواهیم که این بنا ثبت اضطراری شود اما باید با فرآیند قانونی این کار انجام گیرد.

فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی نیز گفت: از سال ۱۳۵۵ کمیته ای تشکیل شده بود تا بناهای تاریخی شناسایی شوند. از شورای عالی معماری و شهرسازی خواستیم به همه شهرداری ها اعلام کنند برای صدور پروانه تخریب و نوسازی، استعلام خانه هایی که قبل از سال ۵۵ ساخته شده بودند را نیز از ما بگیرند چون پایان دوره ارزشمند معماری است و شاید با این اقدام بشود جلوی بخشی از تخریب ها را گرفت.

نظری بیان کرد: چنانچه اثری واجد ارزش باشد سازمان میراث فرهنگی بر حسب وظایف قانونی خود عمل می کند. همیشه روال بر این بوده که اداره کل میراث استان تهران پرونده ثبت بنایی را به ما ارسال می کند اما اکنون که به هر دلیلی این روند طی نشده سازمان میراث فرهنگی حق دارد رأسا اقدام کند. ما طبق قانون فرایند قانونی مقدماتی ثبت را شروع کرده ایم حتی اگر میراث فرهنگی تهران با ما همکاری نکند.

طالبیان در واکنش به این موضوع گفت: باید تجدیدنظری در فرایند ثبت آثار تاریخی در اداره کل استان تهران انجام شود هر چند که پرونده موزه دفینه را استان تهران تهیه کرد اما انتظار ما این است که درباره بقیه آثار نیز اتوماتیک وار وارد شویم.

وی افزود: برای سازمان میراث فرهنگی هیچ تفاوتی نمی کند که ملک برای چه کسی یا چه نهادی باشد مهم این است که آن بنا دارای ارزش تاریخی و فرهنگی باید حفظ شود. در بیشتر کشورهای پیشرفته  این شهرداری ها هستند که تلاش می کنند میراث فرهنگی حفظ شود. در ایران نیز اگر شهرداری یزد با ما همکاری نمی کرد اتفاقات خوبی در بافت تاریخی شهر نمی افتاد. انتظار این است که همه دست اندرکاران در همه نهادها از میراث فرهنگی حفاظت کنند چون تمام کشور پر است از بناهای تاریخی و محوطه های باستانی.

معاون میراث فرهنگی کشور به فعالیت برخی از کارشناسان دادگستری در محاکم قضایی اشاره کرد و گفت: برخی از کارشناسان دادگستری با میراث فرهنگی آشنا نیستند ولی حکم گرفته اند. بهتر است اگر کارشناس رسمی حکمی می گیرد یک تاییدیه نیز از سازمان مربوطه دریافت کند و یا اینکه دادگاه ویژه میراث فرهنگی داشته باشیم. این کار شدنی است به شرط آنکه قوای مجریه و قضائیه همکاری کنند.

در ادامه این برنامه، نعمت احمدی کارشناس میراث فرهنگی و حقوقداندر پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان میراث فرهنگی اصرار دارد کاخ های نیاوران و سعدآباد متعلق به این سازمان باشد، گفت: بنیاد مستضعفان برای این کار تعیین نشده است و حفاظت از بناهای تاریخی در حوزه وظایفش نیست اما در حوزه وظایف سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

یحیی نقی زاده مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: ما سند مالکیت داریم که کاخ های سعدآباد و نیاوران متعلق به این سازمان است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.