جامعه:تبلت‌های امروزی امکانات زیادی دارند، اما شاید برخی از خود بپرسند که وقتی تمام امکانات تبلت، بر روی گوشی‌های هوشمند در قطع کوچک‌تر وجود دارد، چه دلیلی می‌تواند باعث شود که عده‌ای برای خرید تبلت، با قیمتی بیش‌تر از گوشی‌های هوشمند و اندازه‌ای بزرگ‌تر، اقدام کنند؟

بزرگ‌ترین رقیب کاغذهای الکترونیکی

رها واعظی: شاید برای بسیاری از ما که همان کاربری گوشی‌های هوشمند را از تبلت‌ها انتظار داریم، خرید تبلت چندان سودی نداشته باشد، اما برای بسیاری از نویسندگان، گرافیست ها، طراحان و طرفداران کتاب‌های الکترونیک، داشتن تبلت‌های مجهز با امکانات جدید، همان قدر حیاتی است که داشتن کاغذ برایشان مهم است!

 طراحی دیجیتال بدون وقفه

کتاب‌های الکترونیکی فعلی که مشابه تبلت‌ها طراحی و ارائه شده‌اند، محتوای کتاب‌ها و نوشته‌ها را به خوبی نمایش می‌دهند، اما برای یادداشت برداری به هیچ عنوان مناسب نیستند، زیرا جوهر الکترونیکی آن‌ها قطع و وصلی زیادی دارد و نمی‌تواند به صورت یکنواخت، همزمان با کاربر، اطلاعات نوشته شده بر روی مانیتور را به سیستم داخلی دستگاه انتقال دهند، اما بتازگی یک استارتاپ نروژی با ساخت تبلتی جدید توانسته است امکان روان و همزمان شدن نوشتن بر روی صفحه نمایش تبلت و انتقال آن به دستگاه را فراهم کند.

این استارتاپ، کاری کرده که کمپانی سونی آن را بزرگ‌ترین رقیب کاغذهای الکترونیکی خود دانسته است.

 رقابت با کاغذهای سونی

به گفته مدیر عامل کمپانی تازه کار نروژی، آن‌ها راهی یافته‌اند که می‌توان تبلت‌ها را بدون تصور آن که بین قلم الکترونیکی و صفحه نمایش فاصله‌ای برای نوشتن و یا طراحی وجود دارد، مورد استفاده قرار داد. همچنین می‌توان به طور همزمان و بدون وقفه، طرح‌های دیجیتالی جذاب و حتی متحرکی ایجاد کرد که بی درنگ قابل استفاده باشد.

تولید این تبلت هیجان انگیز، در سال گذشته اعلام شد، اما قرار است، سرانجام در ماه آگوست (مرداد) امسال رونمایی شود.

گفته می‌شود تبلت استارتاپ نروژی دارای ضخامت بیشتری نسبت به جدیدترین نسخه کاغذ دیجیتالی سونی می‌باشد، اما قیمت آن نیز بسیار ارزان‌تر از محصول سونی است و همین امر ممکن است طرفداران آن را نسبت به تبلت سونی افزایش دهد.

 تبلتی برای طراحان

بیشترین کاربری تبلت جدید طراحی شده توسط کمپانی نروژی، برای طراحان است. این تبلت، مجهز به ابزارهای مختلفی است که به طور خاص بر روی کارهای طراحی و نقاشی متمرکز شده‌اند.

نامی که کمپانی سازنده برای این تبلت در نظر گرفته است، «ریمارکبل» می‌باشد و قابلیت همگام شدن با سایر سیستم‌ها از طریق وای فای را نیز دارد. ریمارکبل همچنین دارای قابلیت یکپارچه شدن با حساب‌های کاربری ابری در ‌آی او اس، آندروید، مک و ویندوز می‌باشد.

این تبلت دارای چندین دکمه فیزیکی برای تنظیمات صفحه است و می‌تواند طراحی هنرمند را به صورت یک فایل پی دی اف ارائه دهد. همچنین قلم آن بسیار حساس بوده و دارای ۱۰ سنسور مختلف می‌باشد. سنسورهای قلم الکترونیکی براساس فشار قلم به صفحه نمایش تبلت واکنش نشان می‌دهند و تبلت می‌تواند از ۲۰۰۰ سطح فشار بر روی صفحه نمایش خود پشتیبانی کند.

اشکالات تبلت طراحی

هر چند که اینکتاب‌های الکترونیکی فعلی که مشابه تبلت‌ها طراحی و ارائه شده‌اند، محتوای کتاب‌ها و نوشته‌ها را به خوبی نمایش می‌دهند، اما برای یادداشت برداری به هیچ عنوان مناسب نیستند، زیرا جوهر الکترونیکی آن‌ها قطع و وصلی زیادی دارد تبلت گام بزرگی در راستای رسیدن به هدف جهانی «تبلت‌ها و کاغذهای الکترونیکی به جای کاغذهای معمولی» و حفاظت بیشتر از محیط زیست می‌باشد، اما هنوز هم اشکالاتی دارد که پیش بینی می‌شود بزودی این اشکالات نیز از روند تولید آن حذف شوند.

اما تبلتی با این میزان دقت و امکانات، چه اشکالاتی می‌تواند داشته باشد؟ یکی از این اشکالات که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، موضوع طرح ریزی بدون وقفه بر روی صفحه نمایش است. این بدان معناست که کاربر نمی‌تواند برای طراحی قسمت‌های مختلف طرح مورد نظر خود وقفه ایجاد کند و اگر پای کاری می‌نشیند، باید آن را تا انتها به اتمام برساند، کار را ذخیره کند و یا به اشتراک بگذارد و سپس از جای خود بلند شود. در صورتی که بخواهد بین کار خود وقفه‌ای ایجاد کند، باید طراحی نصفه و نیمه خود را ذخیره کند و هنگام شروع مجدد، طرح نیمه تمام را باز کند و آن را به روزرسانی کند. مسلماً این کار برای طراحان حرفه‌ای کمی پیچیده و خسته کننده است.

 مشکلات نوشتاری باید حل شوند

اشکال دیگری که در این تبلت وجود دارد آن است که هنوز برخی از پیچیدگی‌های طراحی مانند جهت تابش نور، کشیدن نور تصویر و جزییات طرح را نمی‌توان با قلم آن برروی صفحه اعمال کرد و کشید.

این تبلت بدون سیستم تشخیص دست‌خط‌های مختلف است، به طوری که نمی‌توان انتظار داشت نسخه‌های دست نویسی را که روی طرح‌های خود می‌نویسید، تشخیص دهد و به یک متن تایپی تبدیل کند، به همین دلیل کاربری نوشتاری قدرتمندی ندارد، اما برای خواندن صفحات تایپی و کتاب‌ها، نمایشگر مناسب با نور تنظیم شونده خوبی دارد و برای کاربران کتاب خوان، تبلت کاربردی و مفیدی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.