چند سالی هست که آوازه سریال‌های کُره‌ای در میان طیف نسبتاً گسترده‌ای از مخاطبان رسانه، بویژه نوجوانان پیچیده و خط سیر داستانی این سریال‌ها ظاهراً به ذائقه بینندگان ایرانی خوش آمده است.

سینمای چین هالیوود را می‌بلعد

ایما پرند : صدا و سیما نیز اقدام به پخش پی‌درپی سریال‌های کره‌ای طولانی از شبکه‌های مختلف می‌کند که با استقبال خوبی از سوی بینندگان مواجه بوده است. اما به نظر می‌رسد که سینمای یکی دیگر از کشورهای شرق آسیا در حال قدرت‌گرفتن است؛ سینمای چین. نه‌تنها در ایران بلکه حتی در خود آمریکا نیز با وجود رقابت شدید در سینمای هالیوود، گرایش به سمت سینمای شرق و جنوب شرق آسیا روزبه‌روز افزایش می‌یابد. شکی نیست که چین غول صنعتی قرن ماست و صنعت سینمای این کشور نیز از قاعده مستثنی نیست. اما آیا قدرت این غول به اندازه‌ای هست که بتواند سینمای هالیوود را ببلعد؟!

مجله «فوربس» در این زمینه می‌نویسد: «در حالی که سینمای هالیوود نمی‌داند به چه دری بزند تا مخاطبینش را روی صندلی سینما نگه دارد، چین در حال تبدیل‌شدن به قدرتمندترین سینمای جهان است». این در حالی است که چین به ازای هر یک میلیون نفر به 23 سالن نمایش و آمریکا به ازای هر یک میلیون نفر به 100 سالن نمایش مجهز هستند. اما طبق آمار، در سال 2015 به‌طور میانگین هر روز 22 فیلم ساخت کشور چین در سینماهای جهان اکران می‌شود که این رقم 50 درصد بیشتر از سال 2014 است. به همین دلیل است که صاحب‌نظران معتقدند با فرض در نظر گرفتن ورشکستگی‌های نرمال و ضررهای معمول، اگر سینمای چین این روند صعودی را با همین سرعت طی کند، 2 تا 4 سال دیگر سینمای آمریکای شمالی که در حال حاضر ثروتمندترین سینمای جهان به شمار می‌رود را از سر راه کنار خواهد زد. اما عامل این رشد ناگهانی چیست؟

اولین و مهم‌ترین عامل در رشد صنعت سینما در هر کشور استقبال مخاطبین آن کشور از فیلم‌های سینمایی است که این مسئله در چین به‌وضوح حس می‌شود. برای مثال انتظار می‌رفت فیلم World of Warcraft که سال گذشته به عنوان یک فیلم هالیوودی در سینماهای آمریکا اکران شد، 160 میلیون دلار بفروشد اما ثمره این انتظار جز ناکامی نبود و این فیلم فقط و فقط 25 میلیون دلار در آمریکا فروخت. این در حالی است که نسخه بازی ویدئویی این فیلم 156 میلیون دلار در چین فروش داشته است!

عامل دوم پول و سرمایه‌ای است که دست‌اندرکاران سینمای هر کشور در اختیار دارند. سال گذشته کمپانی تفریحی و سرگرمی «دالیان واندا» اعلام کرد که قصد دارد استودیوی Legacy Entertainment که مجموعه فیلم‌های مشهور «پارک ژوراسیک» در آن ساخته شده را با تمام متعلقاتش به بهای 3 و نیم بیلیون دلار بخرد! همچنین ونگ جیانلین، مسئول این کمپانی که در حال حاضر ثروتمندترین مرد چین به شمار می‌رود، با شرکت «سونی» برای تولید فیلم‌های سینمایی قرارداد بسته است.

بنابراین استقبال گسترده مخاطبین چینی از فیلم‌های سینمایی و سرمایه‌گذاری کمپانی‌های بزرگ و قدرتمند چینی در استودیوهای محقر هالیوودی کم‌کم دارد محتوا و خط سیر داستانی فیلم‌ها را بر اساس ذائقه فرهنگی و هنری این کشور تغییر می‌دهد. به عبارت دیگر، سلیقه مخاطبین چینی در کنار نظر منتقدین این کشور به فرمولی برای ساخت فیلم‌های هالیوود تبدیل شده و باعث به‌تکاپوافتادن آمریکایی‌ها شده است تا فکری به حال کار و بار خود کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.