گروه جامعه:مدیر عامل ستاد دیه کشور از تلاش این ستاد برای آزادی هشت هزار نفر از زندانیان جرایم غیر عمد در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: برای این منظور نیاز به ۸۰۰ میلیارد تومان داریم .

رهایی ده هزار زندانی در ماه مبارک رمضان

 محمود مصدق : سید اسدالله جولایی در گفت و گوی اختصاصی با قدس به برگزاری مراسم گلریزان   در ماه مبارک امسال در ۲۸۸ نقطه کشور  اشاره کرد و گفت : در سی امین  مراسم گلریزان که نهم خرداد ماه جاری برگزار شد رهبر انقلاب مثل همیشه حامی ستاد شده و ۳۱۳ میلیون تومان، رئیس جمهور ۲۷۰ میلیون تومان، رئیس قوه قضائیه ۵۰ میلیون، رئیس قوه مقننه ۵۰ میلیون تومان و نمایندگان مجلس هم به فراخور توانشان  برای آزادی زندانیان غیر عمد کمک کرده اند .

ستاد دیه کشور در تلاش است تا در کنار این افراد  تعدادی  از ۱۵ هزار محکوم به حبس که مرتکب  جرایم عمد اما از نوع سبک شده اند را شناسایی و آزاد کند تا آمار رها شدگان از زندان ها مثل سال گذشته به حدود ۱۰ هزار نفر برسد .  وی گفت : تا کنون بیش از ۱۰۶ هزار نفر  از شهروندان به حمایت از زندانیان  جرایم غیر عمد برخاستند و برای آزادی آن ها  از هزارتومان تا مبالغ میلیونی به ستاد  دیه کشور کمک کرده اند . به طوری که شخص خیّری در یک روز  سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمک کرده است.

وی با اشاره به رهایی ۱۰۴ هزار نفر محکومین جرایم غیر عمد از زندان های کشور از سال ۶۹ تا کنون، گفت: فقط   سال گذشته برای ازادی  ۹ هزار و ۱۴۳  زندانی که  محکومیت های مالی در ارتباط با   مهریه ، نفقه ، صدور چک بلا محل ، دیه حوادث رانندگی و کارگاهی و قتل های شبه عمد   داشته اند حدود ۷۴۲ میلیارد تومان پرداخت شده است . 

جولایی تعداد زندانیان جرایم غیر عمد در کشور  را حدود ۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت:البته ستاد دیه کشور در تلاش است تا در کنار این افراد  تعدادی  از ۱۵ هزار محکوم به حبس که مرتکب  جرایم عمد اما از نوع سبک شده اند را شناسایی و آزاد کند تا آمار رها شدگان از زندان ها مثل سال گذشته به حدود ۱۰ هزار نفر برسد .  

وی با اشاره به نقش موثر ستاد دیه کشور در تهیه ، تصویب قانون اجباری بودن بیمه شخص ثالث خودرو تصریح کرد : با داشتن این قانون حقوق مصدومان و خانواده جان باختگان حوادث رانندگی پرداخت می شود و قاعدتاً دیگر نباید راننده زندانی داشته باشیم مگر این که شخصی بدون داشتن گواهینامه راهنمایی و راننگی  تصادف کرده باشد . 

جولایی تاکید کرد:همه دستگاه‌های مسئول فرهنگسازی برای مردم بویژه رسانه ملی باید در آموزش قوانین و مسایل مربوط به بیمه، رانندگی، ایمنی کار،صدور چک‌های بلاعوض،مهریه‌های نامعقول و پرداخت نفقه تلاش  مضاعف داشته باشند .

مدیر عامل ستاد دیه کشور با اشاره به این که  محکومان مالی بیشترین  زندانیان جرایم غیرعمد را تشکیل می دهند ، گفت : مهریه های نامعقول  برای کشور معضل شده است.در واقع برخی افراد که درآمد مالی مناسبی ندارند مهریه های سنگینی را تعهد می دهند به طوری که اگر تمام عمرشان را کار کنند قادر به پرداخت آن نیستند .  البته وقتی از آنها  سوال شود که چرا چنین کرده اید ؟ پاسخ می دهند :" به ما گفتند مهریه را کی داده و کی گرفته است"درحالی که مهریه طبق قانون و شرع اسلام عندالمطالبه است . بنابراین همه باید تلاش کنیم تا جمله  نازیبای مهریه را کی داده و کی گرفته است را به فراموشی بسپاریم .

. وی از مردم خواست کمک های نقدی خود را به دفاتر ستاد دیه در سراسر کشور تحویل دهند و یا از طریق واریز به شماره حساب های ۵۵۵۵۵  بانک ملی ، ۷۴۷۴ بانک ملت ، ۷۷۷۷ بانک تجارت و۸۸۸۸ بانک صادرات  اقدام کنند.همچنین سامانه  آسان پرداخت #۷۷۷۷*۷۸۰ *هم برای این منظور پیش بینی شده است .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.