معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه به عربستان سعودی هشدار داد خانه شیشه ای خود را با پرتاب سنگ در معرض ویرانی قرار ندهد.

به گزارش قدس آنلاین، حسین جابری انصاری در حاشیه دیدار نماینده ویژه پوتین در امور سوریه درباره اتهامات عادل جبیر وزیر خارجه عربستان علیه کشورمان و تهدید به لزوم مجازات ایران گفت: عربستان با سیاست هایی که به ویژه در سال های اخیر پیگیری کرده، در جنگ با خود و محیط پیرامونی خویش است.

وی با اشاره به نحوه برخورد عربستان حتی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای عربی تصریح کرد: اکنون برای همه جهانیان روشن است که سیاست مبتنی بر سلطه طلبی و اعمال فشار بر دیگر بازیگران و نیز سیاست مبتنی بر استفاده ابزاری گسترده از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی، بخش مهمی از مشکلات کنونی را برای منطقه ایجاد کرده است.

معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: اکنون برای جامعه جهانی کاملا روشن شده که عربستان سعودی با حمایت لجستیک، سیاسی، مالی و فکری و ایدئولوژیک از جریان های تروریستی و بناکردن سیاست های خودش بر اصل ثابت استفاده از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی، وضع خاصی در منطقه ایجاد کرده است.

جابری انصاری افزود: البته عوامل دیگری نیز در این موضوع وجود داشته اما قطعا یکی از عوامل اساسی و مرتبط با وضع بحرانی کنونی در منطقه سیاست های عقیم عربستان است.

وی هشدار داد: ادامه این سیاست ها صرفا به تداوم مشکلات و تعمیق بحران جاری کنونی در منطقه عربی و منطقه پیرامون آن و نیز تعمیق بحران های مرتبط با عربستان منجر خواهد شد.

جابری انصاری گفت: کشوری که در خانه شیشه ای زندگی می کند قدرت پرتاب سنگ به سمت دیگران را ندارد؛ عربستان از نتیجه سیاست های گذشته خودش در منطقه عربی به ویژه در یمن و در کشورهایی مانند عراق و سوریه رنج می برد و با اقداماتش در پی فرار از اموری است که از آن اجتناب دارد درحالی که آن را به خودش نزدیک تر می کند.

وی افزود: عربستان نگران است که سمت و سوی تحولات محیط پیرامونی علیه منافع این کشور یا منافعش در منطقه باشد اما با اقداماتش به ویژه استفاده گسترده ابزاری از تروریسم بیش از آنکه منافع خود را محقق کند خطرهای گسترده ای را برای خود و منطقه ایجاد کرده و به بحران های جاری دامن زده است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه سیاست های عقیم عربستان را صرفا سبب تعمیق مشکلات این کشور دانست.

جابری انصاری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط سفر ترامپ به ریاض با تشدید اقدامات تروریستی در منطقه گفت: متاسفانه امروز نیز در تهران شاهد اقدامات تروریستی بودیم و دو نماد بزرگ در کشورمان هدف قرار گرفت یکی از این نمادها، یکی از ساختمان های مجلس ایران بود که نماد مردم سالاری است و دیگری در مجموعه حرم مطهر امام (ره) که نماد استقلال و عزت ایران است.

وی افزود: هدف قرار دادن این دو نماد نشان دهنده این است که چه دست هایی در پشت اینگونه عملیات و سیاست های کور وجود دارد و طرف هایی که می خواهند به این دو نماد صدمه بزنند در صحنه منطقه ای و خارجی تقریبا مشخص هستند.

جابری انصاری گفت: تروریسم مسئله ای عمومی و مشکلی جهانی است و جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران های جاری در منطقه عربی این حقیقت را صراحتا اعلام کرد و روند حوادث نیز واقعی بودن این برداشت را تایید کرد که جهان پیکره ای به هم پیوسته است که امکان محاصره تروریسم در یک منطقه و یک کشور وجود ندارد.

وی افزود: به تعبیری همه ملت ها و کشورها در خانه های شیشه ای زندگی می کنند و اکنون این مسئله روشن است که سنگ اندازی به سمت دیگران چه نتایج و تبعاتی برای بازیگرانی دارد که در سال های گذشته سیاست های رسمی آنان استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی بوده است.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: روند کنونی و پیوند میان شبکه های تروریستی مشکلات زیادی برای جامعه جهانی به ویژه ملت های منطقه ایجاد کرده و نیازمند همکاری نزدیک و اراده جدی برای برخورد همه جانبه با این مسئله است.

جابری انصاری ابزارامیدواری کرد: بازیگران منطقه ای و بین المللی با پرهیز از مراجعه مجدد به بازی شکست خورده ای که در دهه گذشته انجام داده اند عملا راه حل را پیچیده تر نکنند و بر شدت مشکلات کنونی نیفزایند زیرا کلاف تودرتوی تروریسم افراط گرایی و گره های پی در پی آن باید با عقل و منطق، تدبیر و مدیریت صحیح، سیاست منسجم و همه جانبه و اراده جدی بازیگران و جامعه بین المللی در مسیر حل و فصل و گشوده شدن گره ها قرار گیرد.

وی با هشدار درباره افزوده شدن گره های جدید در موضوع مبارزه با تروریسم باردیگر ابرازامیدواری کرد که تدبیر و عقلانیت لازم در کشورهای مختلف منطقه و دنیا وجود داشته باشد که با آتش بازی نکنند زیرا بازی کنونی استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق برخی اهداف کوتاه مدت صرفا به تعمیق و گسترش تروریسم منجر می شود.

جابری انصاری سیاست کشورمان را در مبارزه با تروریسم شفاف دانست و افزود: سیاست ما همکاری با بازیگران دیگر و کشورهای موثر در مسیر برخورد جدی و همه جانبه با تروریسم و حل و فصل آن است که به معضل گسترده منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است.

وی گفت: این یکی از محورهای مشترک مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه و نیز با ترکیه در قالب اجلاس آستانه است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.