اصفهان- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد: در سال جاری برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی در ستاد احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی استانداری اصفهان ارایه و به تصویب می رسد.

امسال برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی به تصویب می رسد

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حمید ظهرابی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر احیای تالاب گاوخونی، اظهارکرد: در گذشته احیای این تالاب در اولویت قرار نداشت و ما سعی کردیم در دو سال گذشته عقب ماندگی های آن را جبران کنیم.

وی با اشاره به تذئین برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوضع آبریز تالاب بین المللی گاوخونی با مشارکت تمامی دینفعان استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: در این راستا ۳۷۶۰ نفر ساعت کارگاه برنامه ریزی مشارکتی و فعالیت های کارشناسی، برگزاری ۱۱ کارگاه مدیریت زیست بومی، ایجاد ۶ مدرسه تالابی در حوضه آبریز زاینده رود در روستاهای نزدیک تالاب انجام شد تا برنامه ای تهیه و آماده تصویب در مراجع است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در بخش مدیریت پسماند نیز اجرای مدیریت پسماند در شهرک های صنعتی استان اصفهان، تجهیز ۱۰۰ درصد بیمارستان های استان به سیستم بی خطر ساز پسماندهای عفونی، افتتاح بزرگترین مرکز امحا و مدیریت پسماند صنعتی و و یژه در نزدیکی شهر هرند و افزایش ۶۳ درصدی تعداد شهرهای دارای طرح مدیریت پسماند استان از جمله فعالیت های انجام شده در این استان به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در آینده ای نزدیک ۹۳ درصد جمعیت استان را با بهره برداری از کارخانه های کمپوست تحت پوشش طرح مدیریت پسماند قرار خواهیم داد.

ظهرابی همچنین افزایش ۴ برابری تعداد پایش های انجام شده از صنایع و واحدهای خدماتی استان از ۳ هزار و ۱۰۵ به ۱۲ هزار و ۵۹۸ عدد از دیگر اقدامات محیط زیست در این حوزه است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به افزایش روزهای سالمک در این استان تصریح کرد: طی چهارسال گذشته فقط ۱۰۸ روز سالم در کلانشهر اصفهان داشتیم که در سال گذشته این تعداد به ۲۹۴ روز افزایش پیدا کرد.

وی در رابطه با مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: شناسایی کانون های بحران فرسایش بادی، شناسایی کانون های انسان ساخت مولد گرد و غبار در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان، تدوین و تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار، اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در شعاع ۵۰ کیلومتری و تدوین برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با برش شهرستانی برای شهرستانهای خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری از جمله اقدامات حفاظت محیط زیست در رابطه با مقابله با گرد و غبار بوده است.

ظهرابی ادامه داد: از جمله نتایج حاصل از اجرای برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار زیاد، تعطیلی کارخانه های تولید گچ سنتی، تعطیلی و عدم تمدید معادن گچ خاکی با تصویب شورای عالی معادن کشور، انتقال پساب تصفیه خانه شمال اصفهان به کانون های فرسایس بادی، اجرای پروژه نهال کاری در سطح ۵ هزار هکتار و تامین و رساندن بخشی از حق‌آبه تالاب بین المللی گاوخونی و جلوگیری از تبدیل  آن کانون بحرانی و فرسایش بادی بود.

وی با اشاره به وجود تنوع زیستی در استان اصفهان گفت: یک سوم حیات وحش کشور در استان اصفهان است و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در حفظ تنوع زیستی تلاش زیادی انجام داده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: تعداد مدارس تحت پوشش طرح افزایش تعداد تشکل های زیست محیطی از ۱۳ مدرسه به ۳۹ تشکل ارتقا پیدا کرد و رشد قابل توجهی داشت اما باز هم برای شهر اصفهان اندک است.

وی یادآور شد: محیط زیست استان اصفهان با تاسیس ۵ مدرسه طبیعت در استان اصفهان، در این زمینه رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده که از این تعداد ۴ مدرسه در شهر اصفهان دایر شده است.

ظهرابی با اشاره به آموزش معلمان به عنوان مروجان محیط زیست، اظهارکرد: در حال حاضر ۹۰۶ معلم آموزش های لازم در این زمینه را دیده اند و در دوره های مربوطه شرکت کرده اند.

وی اجرای طرح «یک ساعت با محیط بان» در مدارس به منظور آشنایی دانش آموزان با وظایف محیط بانان و حیات حفاظت شده را از دیگر اقدامات محیط زیست استان اصفهان برشمرد و تاکید کرد: در این طرح ۲۱۳۲ دانش آموز شرکت داده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خبر از افتتاح اولین پاسگاه مجیط بانی توسط یک فرد خیّر در قمیشلو داد و گفت: راه اندازی مرکز پایش آنلاین صنایع بزرگ استان برای پایش تصویری و حفاظت نوین پارک ملی کلاه قاضی با نصب ۱۱ دوربین و سامانه انتقال تصویرنیز انجام شده است.

 وی ادامه داد: در سال جاری برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی در ستاد احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی استانداری اصفهان ارایه و به تصویب می رسد.

ظهرابی تاکید کرد: برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی در دو بخش کوتاه مدت ۵ ساله و بلند مدت ۲۰ ساله ارایه خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.