اصفهان- مدیر کل دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از شاعران به عنوان افسران جنگ نرم یاد کرد که وظیفه دارند معرفت و ارزش های فرهنگی را به نسل پیش رو منتقل کنند.

شاعران افسران جنگ نرم هستند/ ضعف حضور ادبیات و کلیات قرآن در فرهنگ عمومی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در آیین اختتامیه اولین جشنواره شعر قرآنی کودک و نوجوان با عنوان «یه قاصدک یه آیه» که شامگاه شنبه در محل هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برگزار شد، افزود: شعر هنر بین نسلی است که از تاریخ، تمدن و اندیشه زمان قبل بهره گرفته و از این رو شاعران نیز هنرمندان بین نسلی به شمار می روند.

وی با اشاره به ضعف حضور ادبیات و کلیات قرآن در فرهنگ عمومی، تصریح کرد: در ظاهر زندگی مردم، در حوزه های شهری  و در متن زندگی و برنامه های آموزشی حضور قرآن کمرنگ است و باید بشتر موردتوجه قرار گیرد

مدیرکل دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکیدکرد: برای تعمیق باورهای دینی و توسعه فرهنگ مذهبی، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به جای اینکه در یک فضاتی عمومی و کلی فعالیت فرهنگی و تبلیغی انجام دهد، بر روی مسأله های اساسی جامعه که به بحران و چالش تبدیل شده اند، متمرکز شد.

وی ادامه داد: در این راستا ۲ مسأله اساسی در حوزه قرآن را شناسایی کردیم یکی ضعف حضور ادبیات و کلیات قرآن در فرهنگ عمومی است که در ظاهر زندگی مردم چه در حوزه های شهری  و چه در متن زندگی و برنامه های آموزشی حضور قرآن کمرنگ است و باید بشتر مورد توجه قرار گیرد، فلذا مسأله اول تقویت حضور قرآن در فرهنگ عمومی شد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی مسأله دوم را ضعف در مرجعیت علمی قرآن دانست و افزود: متأسفانه حضور قرآن به عنوان یک مرجع علمی در بین نخبگان و مجامع اساسی تعیین کننده کشور ضعیف است و باید تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ادبیات و فرهنگ عامه شامل: شعر، داستان، ضرب المثل، حکایات و هر آنچه در ادبیات فارسی است باید کارهای قرآنی بیشتری انجام شود، به همین دلیل جشنواره شعر قرآنی را کلید زدیم.

مدیرکل دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهارکرد: در حوزه ادبیات کارهای بزرگی را می توان انجام داد اما ما مجبور شدیم محور کار را محدود کنیم، از این رو داستان های شب کودک را با رویکر قرآن و با شعار «با قرآن تا بهشت» را برگزار کردیم تا بتوانیم محبت باورمندانه ای را از قرآن در میان نسل آینده کشور به وجود آوریم.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره شعر قرآنی کودک و نوجوان با عنوان «یه قاصدک یه آیه»، تصریح کرد: شعرایی که در طول تاریخ خود را به قرآن و اهل بیت(ع) گره زدند در تاریخ ماندگار شدند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه در منظومه شعر فارسی بیش از ۴۰۰ شاعر از مضامین قرآنت شعر سروده اند که در یک مجموعه ۴ جلدی منتشر شده است، گفت: با تلاش بی وقفه دکتر اسماعیل آذر که مویی در ادبیات سپید کرده‌است، تا ۳ ماه آینده مجموعه ۲۵ قسمتی مشاعره قرآنی با حضور بهترین شعرای کشور از سیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰۰ بیت شعر برگرفته از قرآن در مجموعه آثار دکتر آذر وجود دارد، افزود: این کار ارزشمند نشان می دهد در طول تاریخ شعرا خود را به قرآن گره زده اند

مدیرکل دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یادآور شد: آنچه که در مجموعه شعر نسل به نسل منتقل می شود نشانه های عمومی است و نشانه هایی که به راس اصل عالم هستی یعنی خداوند متعال گره خورده است.

وی از شاعران به عنوان افسران جنگ نرم یاد کرد که وظیفه دارند معرفت و ارزش های فرهنگی را به نسل پیش رو منتقل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی گفت: به زودی در قالب یک آلبوم صوتی لالایی هایی با مفاهیم های قرآنی برای کودکان تهیه می شود تا آنها انسان هایی بلند نظر در دامان زیبای شعر و ارزش های فرهنگی پرورش داده شوند و در آینده انسان های وارسته و تاثیر گذار باشند.

به گزارش قدس آنلاین، از میان ۳۸۰ اثر رسیده به دبیرخانه اولین جشنواره شعر قرآنی کودک و نوجوان با عنوان «یه قاصدک یه آیه» تعداد ۶ اثر در زمینه شعر کودک و نوجوان برگزیده شد که اسامی برگزیدگان در بخش کودک شامل: نسیم نوروزی از اصفهان، پیام جهانگیری از اردبیل و فاطمه غلامی از شهر یزد بودند و برگزیدگان بخش نوجوان نیز مرضیه تاجری از قم، طیبه شامانی از تهران و سید مهدی موسوی از قم بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.