حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی

اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الی التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ علی محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین

خدایا راهنمایی‌ام کن در آن به کارهای شایسته واعمال نیک و برآور برایم حاجت‌ها وآرزوهایم ای که نیازی به سویت تفسیر و سؤال ندارد ای دانای به آنچه در سینه های جهانیان است، درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان.

به هفدهمین روز از ماه میهمانی خدا رسیدیم، ماهی که سراسر آن خیر و برکت برای همه مؤمنان است؛ ماهی که فرصت‌های معنوی و خلوت‌های عاشقانه با خدا بدون هیچ بهانه‌ای مهیاست و خدای متعال ما را با هر شرایطی می‌پذیرد و توبه ما را قبول می‌کند.

در این ماه فرصت‌های انجام عمل صالح بی شمار است. این ما هستیم که باید از این فرصت‌های معنوی بی بدیل به شایستگی بهره برداری کنیم؛ چنانکه در دعای امروز هم از خدا می‌خواهیم که به ما توفیق انجام عمل صالح عنایت کند تا در مسیر حق قدم برداریم و با اراده خودمان راهمان را انتخاب کنیم.

از انجام عمل صالح که سخن به میان می‌آید، بی اختیار به نیت و اخلاص در عمل فکر می‌کنیم، زیرا انجام هر عمل نیک و عبادی نیت می‌خواهد تا آن عمل و حرکت خیر ما روح بگیرد و ما را اوج بدهد.

اگر در هر عملی نیت خود را با خدای متعال خالص کنیم، بی‌گمان هم نتیجه روحی و معنوی ارزشمندی برای خودمان خواهد داشت و هم برای دیگران؛ یادمان باشد آثار اعمال ما حتی پس از مرگمان می‌ماند، پس اگر اعمال صالح انجام دهیم برای خودمان باقیات الصالحات قرار داده‌ایم و اگر عمل خطایی از ما سرزده باشد، پیامدهای آن در آخرت هم به ما می‌رسد.

در این روزها از خدا بخواهیم همان طور که درهای رحمت بی انتهایش به روی همه ما و مخلوقاتش باز است، به ما توفیق درک ماه صیام را بدهد تا با انجام اعمال نیکو در این ماه خود را برای زندگی درست و صالحانه در ۱۱ ماه دیگر آماده کنیم.

از خدا بخواهیم به حرمت میهمان نوازی اش، ما را افرادی متقی قرار دهد که همه اعمالمان همراه با یقین، معرفت و ایمان راسخ الهی باشد تا ثمرات آن هم در زندگی خودمان جاری شود و هم در زندگی سایر بندگان خدا.

در بخش دیگری از دعای امروز از خدا می‌خواهیم که حاجات ما را عنایت کند و دستمان پیش هیچ بنده‌ای از بندگان خدا دراز نشود؛ از خدا می‌خواهیم که حوائج و آرزوهای مشروع ما را به لطف خویش برآورده کند؛ از حاجات مشروع یاد کردم یادتان باشد هرآنچه از خدا می‌خواهیم، باید بگوییم خدایا اگر خیر و صلاح من در برآورده شدن فلان حاجت است؛ به فضل و کرامت خود این حاجت من را برآورده کن.

چه بسا برخی حوائج و خواسته‌ها به صلاح‌ ما نباشد و اصرار بر آن مشکلاتی را برای زندگی ما ایجاد کند، بنابراین از خدا آنچه به صلاح ماست بخواهیم چون او ما را آفریده و ظرفیت‌های روحی ما را می‌شناسد و هرگز خدای متعال بدخواه بنده خویش نیست.

--

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.